Gå til innhold

Ett - eller begge etternavnene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi satt dåpsdato! Er veldig usikker på om vi skal ha både mitt og samboeren min sitt etternavn. Vi er forlovet og planlegger å gifte oss innen et år. Sannsynligvis kommer jeg til å beholde pikenavnet mitt i tillegg til mannens etternavn, men hva da med barnet? Jeg liker korte og enkle navn og heller derfor mot å la barnet bare ta navnet til mannen min. Tenker uansett han kommer til å bli kjent under kun dette etternavnet, og at mitt navn blir mer som Ola «I.» Nordmann. Hvordan man ønsker å gjøre dette er jo selvfølgelig subjektivt, men jeg lurer på hva dere har gjort og hvorfor? :) 

Anonymkode: 22c14...b44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har mannens fornavn som mellomnavn og mitt sist. 

Anonymkode: 9026b...97e

Skrevet

Vi har begge navn som ender på -sen og vårt barn fikk begge navnene. Nå har vi giftet oss og han tok mitt etternavn. Jeg ønsket ikke å ta hans navn. Skal nå endre barnets etternavn slik at mannens etternavn fjernes. Svigers ble rasende pga dette, men det er tross alt vårt valg som vi har vært enige om.

Anonymkode: 6c5bf...917

Skrevet

Jeg valgte å beholde mitt etternavn, ungene har begges. 

Anonymkode: 2c23c...6cf

Skrevet

Vi gifta oss og har beholdt vært vårt etternavn. Barna etter Fornavn Mittnavn Hansnavn. 

Hans navn er det formelle etternavnet på barna, mens mitt er mellom. Hans etternavn er et sjeldent, fint og beskyttet navn, samt det lengste av etternavnene, mens mitt navn er litt mindre sjelden. 

Jeg syntes det er helt ok å ha mitt navn som mellomnavn, jeg jobber på skole og de fleste elevene har det. Noen bruker faktisk ohsøy heller mellomnavnet enn etternavnet som kallenavn seg i mellom 🤷

Anonymkode: ee616...994

Skrevet

Barnet fikk min manns mellomnavn og etternavn (for familien hører disse to navnene sammen, selv om de ikke har bindestrek). Da vi giftet oss (barnet var 11 måneder) tok jeg mannens mellomnavn og etternavn, og ikke beholdt mitt pikenavn.

Navnevalg mener jeg er 100% opp til foreldrene frem til barnet selv er myndig og kan endre navn selv.

Basert på det du skriver ville jeg nok valgt kun ditt manns navn, siden du virker veldig avslappet til det :) 

Skrevet

For oss var det viktigst at hele familien hadde samme navn, så vi heter alle sammen mannens etternavn. Grunnen til at det ble mannens navn og ikke mitt er rett og slett at han har et sjeldent navn som kun finnes geografisk her hvor vi bor, mens jeg har et helt vanlig navn som mange tusen i Norge heter. Jeg er heller ikke noe fan av lange navn med mellomnavn eller bindestrek, så da ble det enkelt og greit ett fornavn og ett etternavn på alle sammen 🙂
Jeg skiftet for øvrig navn allerede da eldstemann ble født, ikke da vi giftet oss 3 år senere. 

Skrevet

Ikke ha to etternavn! Det er rådet fra en som har hatt dobbelt etternavn hele livet. Det gir bare et langt og stygt navn, og litt ekstra utfordringer med e-postadresser og registrering ved flyreiser. For ditt første etternavn er nemlig ikke etternavn, men mellomnavn eller del av fornavnet i slike systemer. Og setter du det som etternavn blir det feil! Satt faktisk senest i dag å slet med en registrering på nettet pga dette.

Anonymkode: 7b41b...ff4

• Liker 2
Skrevet

Barna har bare fått ett etternavn. 
Hvorfor gjøre det så vanskelig for dem? 

Hvis begge skal være likeverdige navn, så vil de jo måtte ha bindestrek. (Hvis ikke kunne man egentlig bare kuttet mellomnavnet med en gang. "Alle" forkorter vekk etternavn når de får flere av dem.) 
Men hva når lille Ola Hansnavn-Mittnavn og lille Kari Morsnavn-Farsnavn skal gifte seg og få barn? Hva skal de hete? 
Skal de da hete Baby Hansnavn-Mittnavn-Morsnavn-Farsnavn? Eller kan da to av navnene kuttes vekk? Og i så fall hvilke? 
Kan det bli Baby Hansnavn-Farsnavn eller Baby Morsnavn-Mittnavn? 

Sånn sett flytter man jo bare problemet en generasjon. Istedenfor at dere foreldre nå tar diskusjonen og tar et valg for barna, om hvilket av deres etternavn de skal ha, så må de selv, som unge voksne, velge vekk enten fars eller mors navn. 

På den annen side, mange får jo to barn. Kan de ikke bare få et etternavn hver? 

Anonymkode: bae6f...7c1

• Liker 2
Skrevet

Jeg beholdt mitt navn da vi giftet oss. Barna har mannens etternavn. Synes to etternavn er litt tullete. Det midterste navnet blir aldri brukt og gjør bare livet bittelitt mer knotete.

Skrevet

Når jeg og mannen giftet oss ble mitt etternavn til mellomnavn, og hans ble mitt etternavn. Jeg har to fornavn, ett mellomnavn, og ett etternavn.

Får vi barn heller jeg sterkt mot at de får ett fornavn og ett etternavn. Det er faktisk mye styr med flere. Og jeg har et veldig sjeldent etternavn også, som er pent, men det er noe herk å remse opp hele regla når jeg må.

Anonymkode: 31ea2...9de

Skrevet

Det etternavnet som settes som mellomnavn er valgfritt å bruke :)

Jeg har selv mitt mors etternavn som mellomnavn og min fars som etternavn og syntes det er tull stress. :) Bruker som regel bare etternavnet, men det er koselig å ha en tilknytning til mors side av familien gjennom å ha hennes navn. Og mitt fulle navn høres mer komplett ut med fornavn, mellomnavn og etternavn, klinger fint. Veldig mange jeg kjenner har det likt, altså to etternavn (mellomnavn etternavn), så for meg er det helt vanlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det etternavnet som settes som mellomnavn er valgfritt å bruke :)

Jeg har selv mitt mors etternavn som mellomnavn og min fars som etternavn og syntes det er tull stress. :) Bruker som regel bare etternavnet, men det er koselig å ha en tilknytning til mors side av familien gjennom å ha hennes navn. Og mitt fulle navn høres mer komplett ut med fornavn, mellomnavn og etternavn, klinger fint. Veldig mange jeg kjenner har det likt, altså to etternavn (mellomnavn etternavn), så for meg er det helt vanlig. 

Jeg har vokst opp med to fornavn og ett etternavn. Det er OK. Mange velger å forkorte bort det ene fornavnet, og bare bruke ett til vanlig. Andre velger å faktisk ha to fornavn. Og det fungerer greit i hverdagen. 

Som voksen har jeg slengt på et etternavn til, som mellomnavn. 
Da blir det fort mye mer styr. 
For dette mellomnavnet er (som en annen påpeker) en del av fornavnet mitt. 
Så på alle flyreiser og sånt, der navn skal skrives nøyaktig som i passet, så er det viktig at alle navn er med. (Og er stavet rett). Dermed er det vanskelig å be andre bestille for meg. For enten husker de ikke at jeg har "tre fornavn" eller så skriver de ett av navnene feil. 

Sånn sett var to fornavn og ett etternavn lettere. 

Det er lett å si at "det er valgfritt å bruke", for i en del sammenhenger må det altså være med. Uansett om det brukes i hverdagen eller ikke. 

Og tilknytningen til familien man ikke har samme navn som, får man uansett. Den kan like gjerne knyttes til noe annet enn et navn. (samme hår som, samme interesser som, osv) 

Fint for deg at du trives med navnet ditt, men jeg tipper at du hadde vært like glad i det dersom du hele livet hadde hatt bare ett etternavn. For da hadde det vært normalen din.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke ha to etternavn! Det er rådet fra en som har hatt dobbelt etternavn hele livet. Det gir bare et langt og stygt navn, og litt ekstra utfordringer med e-postadresser og registrering ved flyreiser. For ditt første etternavn er nemlig ikke etternavn, men mellomnavn eller del av fornavnet i slike systemer. Og setter du det som etternavn blir det feil! Satt faktisk senest i dag å slet med en registrering på nettet pga dette.

Anonymkode: 7b41b...ff4

Einig!
Helsing ei med dobbelt namn og etternamn. Tok mannen sitt etternamn når vi gifta oss, så eg har 4 namn. Når vi fekk baby i år var eg bestemt på at han skulle ha eit fornamn og eit etternamn! Så han fekk etternamnet til mannen(felles familienamn på alle oss 3).

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Barna har bare fått ett etternavn. 
Hvorfor gjøre det så vanskelig for dem? 

Hvis begge skal være likeverdige navn, så vil de jo måtte ha bindestrek. (Hvis ikke kunne man egentlig bare kuttet mellomnavnet med en gang. "Alle" forkorter vekk etternavn når de får flere av dem.) 
Men hva når lille Ola Hansnavn-Mittnavn og lille Kari Morsnavn-Farsnavn skal gifte seg og få barn? Hva skal de hete? 
Skal de da hete Baby Hansnavn-Mittnavn-Morsnavn-Farsnavn? Eller kan da to av navnene kuttes vekk? Og i så fall hvilke? 
Kan det bli Baby Hansnavn-Farsnavn eller Baby Morsnavn-Mittnavn? 

Sånn sett flytter man jo bare problemet en generasjon. Istedenfor at dere foreldre nå tar diskusjonen og tar et valg for barna, om hvilket av deres etternavn de skal ha, så må de selv, som unge voksne, velge vekk enten fars eller mors navn. 

På den annen side, mange får jo to barn. Kan de ikke bare få et etternavn hver? 

Vi ga vårt barn bindestrek-etternavn. Vi har begge relativt sjeldne etternavn vi føler oss knyttet til, ingen av oss byttet navn da vi giftet oss, men det var viktig for oss begge å dele et navn med barnet. (Også av praktiske grunner -- i mannens hjemland ville de fleste gått ut fra at han ikke var far om han ikke delte etternavn med barnet, og det er ikke utelukket at vi kommer til å bo der i en periode i framtiden.) Bindestrek var også mest praktisk fordi da blir det ett etternavn, ikke noe uklarhet rundt mellomnavn/andre fornavn. Rekkefølgen ble Hansnavn-Mittnavn, rett og slett fordi det klang best. (Begge er korte, henholdsvis en og to stavelser.)

Jeg er ikke enig i at bindestreknavn "bare" er å flytte problemet ned en generasjon. Hver generasjon har det samme problemet uansett. Neste generasjon vil, akkurat som vi gjorde, velge den kombinasjonen av navn de føler seg mest hjemme med og som klinger best. Jeg kommer ikke til å bli lei meg om datteren min velger bort mitt eller våre etternavn til eventuelle fremtidige barn - det får hun finne ut av med sin partner når den tid kommer.

Anonymkode: 4cc39...7e4

Skrevet

Da vi giftet oss droppet jeg mitt gamle mellomnavn og mannen sitt gamle mellomnavn, og vi tok mitt tidligere etternavn som mellomnavn og hans etternavn som etternavn. Vi ble enige om hans som etternavn pga at det er veldig sjeldent.

Barnet vil da få samme mellomnavn og etternavn som vi har nå. Synes ikke det blir langt, for mellomnavnet er på en stavelse/to bokstaver, og etternavnet er heller ikke langt. 😉

Anonymkode: eab0b...62c

• Liker 1
Skrevet

Barna har mitt mellomnavn (min mors etternavn) som mellomnavn og mannens etternavn som etternavn. Vi er ikke gift, det er mulig jeg tar hans etternavn hvis vi gifter oss. Jeg syns det er finere enn mitt.

I ettertid tenker jeg det hadde holdt med etternavn, og at vi kunne valgt mannens. Det ble litt langt og kronglete, og mellomnavnet er lite brukt hittil. Men akkurat da vi skulle sende inn navnemelding for første barn var jeg skikkelig hormonell, og det kjentes som krise å ikke dele familienavn med barnet. Den følelsen gikk over. Men siden nr. en fikk mitt mellomnavn syntes vi nr. to også måtte få det. 

Anonymkode: 1d838...fc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har begge navn som ender på -sen og vårt barn fikk begge navnene. Nå har vi giftet oss og han tok mitt etternavn. Jeg ønsket ikke å ta hans navn. Skal nå endre barnets etternavn slik at mannens etternavn fjernes. Svigers ble rasende pga dette, men det er tross alt vårt valg som vi har vært enige om.

Anonymkode: 6c5bf...917

Hvorfor så rasende? -sen navn er jo så kjedelig som det går an, forstår at du valgte å kun ha et sånt navn. 

Anonymkode: 65d79...997

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vokst opp med to fornavn og ett etternavn. Det er OK. Mange velger å forkorte bort det ene fornavnet, og bare bruke ett til vanlig. Andre velger å faktisk ha to fornavn. Og det fungerer greit i hverdagen. 

Som voksen har jeg slengt på et etternavn til, som mellomnavn. 
Da blir det fort mye mer styr. 
For dette mellomnavnet er (som en annen påpeker) en del av fornavnet mitt. 
Så på alle flyreiser og sånt, der navn skal skrives nøyaktig som i passet, så er det viktig at alle navn er med. (Og er stavet rett). Dermed er det vanskelig å be andre bestille for meg. For enten husker de ikke at jeg har "tre fornavn" eller så skriver de ett av navnene feil. 

Sånn sett var to fornavn og ett etternavn lettere. 

Det er lett å si at "det er valgfritt å bruke", for i en del sammenhenger må det altså være med. Uansett om det brukes i hverdagen eller ikke. 

Og tilknytningen til familien man ikke har samme navn som, får man uansett. Den kan like gjerne knyttes til noe annet enn et navn. (samme hår som, samme interesser som, osv) 

Fint for deg at du trives med navnet ditt, men jeg tipper at du hadde vært like glad i det dersom du hele livet hadde hatt bare ett etternavn. For da hadde det vært normalen din.

Så synd at du syntes det er problematisk, jeg har som sagt aldri hatt noen som helst utfordringer med det, selv om jeg har reist mye og bodd i utlandet :) Jeg har bare ett kort fornavn, et kort mellomnavn og et ganske kort etternavn, så det er ikke noe problem med lengden. Det er veldig sjelden det er noe problem å ha utelatt et mellomnavn, og veldig sjelden jeg ikke selv har mulighet å booke reiser utenlands. 

Forøvrig, fra https://www.skatteetaten.no/skjema/endre-navn/

Skal du ha to etternavn?

Dersom du vil ha to etternavn, må du skrive etternavnene med bindestrek. Vil du unngå bindestreken, må du velge det ene etternavnet som mellomnavn.

Dobbelt etternavn med bindestrek

Eksempel: Petter Hansen-Olsen. Hansen-Olsen er etternavnet.

Dersom du velger å ha dobbelt etternavn, må du alltid bruke hele navnet. I alfabetiserte oversikter står du oppført på første bokstav i første etternavn. I dette eksempelet vil vedkommende stå på H.

Mellomnavn og etternavn

Eksempel: Petter Hansen Olsen. Hansen er mellomnavnet, Olsen er etternavnet.

Dersom du velger to etternavn, hvor det ene er et mellomnavn, er det ingen krav til bruk av mellomnavnet. Du vil stå oppført i telefonkatalogen på første bokstav i etternavnet. I dette eksempelet vil vedkommende stå på O.

• Liker 1
Skrevet

Vi skal dessverre ha begge etternavn, men heldigvis mitt (dama) etternavn da det er mest sjelden. Far vil nok ha med sitt navn bare fordi…..

Anonymkode: 6cd83...657

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...