Gå til innhold

Kan helsefagarbeider søke på stilling som miljøterapaut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange stillinger jeg kunne tenke meg, men de søker altså "miøjøterapaut" og jeg er helsefagarbeider. 

Jeg trodde miljøterapuat var en egen yrkesgruppe, men så søker jeg det opp og da står det at det ikke er en egen utdanning, men man kan kalles miljøterapaut under flere helsefaglige utdanninger. 

Har jeg da sjans til å få en sånn stilling ? Er det vits å legge noe tid i det ? 

Anonymkode: 151fc...b74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, som regel kreves det treåring høyskoleutdanning for å få tittelen miljøterapeut, der jeg jobber er det kun sosionomer, vernepleiere og barnevernspedagoger som får den tittelen. Det er helsefagarbeidere som jobber her også, men de er da miljøarbeidere og tjener da dårligere. Så du kan sikkert søke, men du vil ikke lønnes som en miljøterapeut 

Anonymkode: f462b...b08

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nja, som regel kreves det treåring høyskoleutdanning for å få tittelen miljøterapeut, der jeg jobber er det kun sosionomer, vernepleiere og barnevernspedagoger som får den tittelen. Det er helsefagarbeidere som jobber her også, men de er da miljøarbeidere og tjener da dårligere. Så du kan sikkert søke, men du vil ikke lønnes som en miljøterapeut 

Nei, men jeg vil bli lønnet som en helsefagarbeider ? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det vil jeg tro. Det er bare å søke, hvis det ikke er nok kvalifiserte søkere så har du en sjans. Men stort sett vil de foretrekke de som har utdannelsen som kreves. Der jeg jobber er det både miljøterapeuter, fagarbeidere og assistenter. Man gjør stort sett den samme jobben, men lønnes ulikt utfra utdannelse. Som miljøterapeut tjener jeg ca. 250 I timen, fagarbeidere rundt 200 og assistenter rundt 170. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har stilling som miljøterapeut og er utdannet sosionom. Jeg har kollegaer som har stilling som miljøarbeider fordi de ikke har treårig høgskoleutdanning. Skader jo aldri å søke uansett, men du vil da få stilling som miljøarbeider.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det vil jeg tro. Det er bare å søke, hvis det ikke er nok kvalifiserte søkere så har du en sjans. Men stort sett vil de foretrekke de som har utdannelsen som kreves. Der jeg jobber er det både miljøterapeuter, fagarbeidere og assistenter. Man gjør stort sett den samme jobben, men lønnes ulikt utfra utdannelse. Som miljøterapeut tjener jeg ca. 250 I timen, fagarbeidere rundt 200 og assistenter rundt 170. 

Hm, jeg tjener jo 240 i timen som helsefagarbeider i min nåværende jobb. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hm, jeg tjener jo 240 i timen som helsefagarbeider i min nåværende jobb. 

Kommer an på annsenitet sikkert. Som helt nyutdannet har jeg 250 før tillegg. 

Skrevet

Du vil mest sannsynlig få stilling som miljøarbeider, ikke helsefagarbeider.

Jeg jobber på et barnehjem, og vi har også stillinger som er miljøarbeider m/ fagbrev. Dessverre er det sånn at en helsefagarbeider ville ikke fått den stillingen, fordi det ikke er relevant nok;  de ville bare blitt lønnet som miljøarbeider. En lønn som selvfølgelig kan variere. 

Skrevet

Jeg søkte mange slike stillinger før jeg fallt ut av jobb. Jeg er førskolelærer med grunnfag i pedagogikk, nådde ikke opp til intervju engang. Jeg spurte kommunen om jeg i det hele tatt var relevant søker på slike stillinger og det var jeg ikke. Kommunen har vedtak på at de kun skal ha vernepleiere eller sosionomer som miljøterapauter innen rus og psykiatri mens innen pu og barnevern er det de to gruppene pluss barnevernspedagoger og evt sykepleiere. Min yrkesgruppe ville de kun ha i barnehage og skole.

Anonymkode: e379d...1d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er så mange stillinger jeg kunne tenke meg, men de søker altså "miøjøterapaut" og jeg er helsefagarbeider. 

Jeg trodde miljøterapuat var en egen yrkesgruppe, men så søker jeg det opp og da står det at det ikke er en egen utdanning, men man kan kalles miljøterapaut under flere helsefaglige utdanninger. 

Har jeg da sjans til å få en sånn stilling ? Er det vits å legge noe tid i det ? 

Miljøarbeiderstillinger kan du søke på. Miljøterapaut er 3årig høgskole. 

Anonymkode: 41f17...0c3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Miljøarbeiderstillinger kan du søke på. Miljøterapaut er 3årig høgskole. 

Men er miljøarbeider lavere enn helsefagarbeider ? Vil jeg få lavere lønn ved en sånn stilling ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er miljøarbeider lavere enn helsefagarbeider ? Vil jeg få lavere lønn ved en sånn stilling ? 

Det vet jeg ikke. Mener det skal være likestilt, eventuelt er dette noe man spør etter på et intervju. Søker de miljøarbeider, søker de ikke spesifikt helsefagarbeider, men andre som feks barne og ungdomsarbeider kan være relevant for stillingen. 
Slik er det  på miljøterapautstillinger i alle fall. Da kan vernepleiere, sosionomer og barnevernspedagog også søke. Og sykepleiere vil jeg tro. Søker man etter spesifikt vernepleier er det feks ikke lov å ansette en sosionom. Da må en utlyse stillingen som miljøterapaut. Tror jeg, 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kommer jo heelt ann på arbeidsplassen. Jeg har bedre lønn på sykehuset jeg jobber på, enn barnehjemmet jeg jobber på som er privat. Lønn er ikke likt overalt, selv med samme stilling som miljøterapeut 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg søkte mange slike stillinger før jeg fallt ut av jobb. Jeg er førskolelærer med grunnfag i pedagogikk, nådde ikke opp til intervju engang. Jeg spurte kommunen om jeg i det hele tatt var relevant søker på slike stillinger og det var jeg ikke. Kommunen har vedtak på at de kun skal ha vernepleiere eller sosionomer som miljøterapauter innen rus og psykiatri mens innen pu og barnevern er det de to gruppene pluss barnevernspedagoger og evt sykepleiere. Min yrkesgruppe ville de kun ha i barnehage og skole.

Anonymkode: e379d...1d0

Jeg er førskolelærer, og jobber som miljøterapeut i bolig for psykisk utviklingshemmede. 

Anonymkode: 0a481...596

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jepp 👍

Skrevet

For å bli ansatt som miljøterapeut må du ha 180 stp, altså en treåring utdannelse (bachelor) i enten helsefag, utdanningssektoren el. 
eks. Lærer, sosionom, vernepleier, barnevernspedagog, sykepleier, barnehagelærer… jeg jobber med flere slike 😊

• Liker 3
Skrevet

Miljøterapeut er ikke en beskyttet tittel

Anonymkode: c9743...6a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ei som ikke har noe utdannelse, men jobber som miljøterapeut i kommunen. Gjort det i minst 10 år nå.

• Liker 1
Skrevet

To eksempler: Samboeren min er utdannet barnevernspedagog og jobber som miljøterapeut i skole- og sfo. En kamerat er utdannet helsefagarbeider og jobber som miljøterapeut på en rusavdeling. De har helt samme tittel men får lønn etter utdannelsen sin.

Før fikk man oftere lønn etter tittel. Skulle man opp i lønn,, så fikk man dermed ofte endret tittelen sin. Jeg var feks sekretær på kontor og fikk endret tittelen til konsulent. Dermed fikk jeg høyere lønn. Mulig det er slik noen steder i det private fortsatt, men i det altså offentlige er det utdannelsen som avgjør.

Anonymkode: da160...e56

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mest sannsynlig, men kommer likevel litt an på arbeidsstedet og om det wr privat eller offentlig:)

Anonymkode: da160...e56

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...