Gå til innhold

Andre med engstelige barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere for å hjelpe dem til en enklere hverdag?

Anonymkode: 6f295...10b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har ett engstelig barn. Hun er ennå liten, 3,5 år. Prøver å finne balansen mellom å pushe henne litt slik at hun opplever mestring og å være der å støtte henne i at det er heilt greit å være forsiktig som person.

Anonymkode: 3e553...b5d

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er barnet ditt?

Anonymkode: 1ab57...1b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er barnet ditt?

7

Skrevet

Ja, jeg har ei på 7 som er fryktelig engstelig. Gruer seg til alt mulig! Jeg synes så synd på henne, for jeg ser at hun har det vondt, men vi må jo også pushe henne på at hun MÅ gå på skolen for eksempel. Særlig er overganger/nye ting (også veldig små) vanskelig for henne. Tar gjerne i mot gode råd!

Anonymkode: ade46...a6a

Skrevet

Ta kontakt med BUP. Engstelige barn som så tidlig gruer seg for alt står i fare for å få en alvorlig pf som voksne. Jo tidligere man får hjelp jo bedre. Det er ikke gøy å leve ett liv på sidelinjen av samfunnet slik vi med engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse gjør. 

Anonymkode: 8807e...89b

Skrevet

Dette hefte vil jeg anbefale https://www.ark.no/boker/Solfrid-Raknes-Barn-9788205400023?gclid=Cj0KCQjwm9yJBhDTARIsABKIcGYE-CP8EUQhmgeDpG6KySeb8cSwr9LCUeg0H6EQMQ3jlw9OsWiHkFUaAoyuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Det har vært til god hjelp for meg. Jeg fikk låne det av helsesøster på skolen. Datteren min som nettopp har fylt 8 år er veldig engstelig av seg.  Men dette heftet har hjulpet godt. 

• Liker 1
Skrevet

Det er også god hjelp å få av helsesøster/sykepleier hvis man tar opp dette med dem. De har mange gode verktøy og kan hjelpe barnet på jevnlig basis. Min datter har fått god hjelp der.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva gjør dere for å hjelpe dem til en enklere hverdag?

Det første man bør gjøre om barnet er engstelig er å spørre seg selv om årsaken til engstelsen. De fleste engstelige barn kopierer, forsterker eller bekrefter sine foreldres adferd. 

De fleste foreldre som forteller meg om "engstelige" barn har helt normale barn som når de, som alle barn, blir urolige for noe eller lurer på noe får engstelse presentert som en løsning fra sin mor eller far. 

Lån derfor en bok om hvordan man møter barns undring på en ordentlig måte. Boken må være fra etter 2015 for å ha hold i moderne vitenskap. Å låne bøker som bekrefter at du har et engstelig barn hjelper lite. Du kan trygt anta at du har et normalt barn som du gjør engstelig.

Anonymkode: bee32...484

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det første man bør gjøre om barnet er engstelig er å spørre seg selv om årsaken til engstelsen. De fleste engstelige barn kopierer, forsterker eller bekrefter sine foreldres adferd. 

De fleste foreldre som forteller meg om "engstelige" barn har helt normale barn som når de, som alle barn, blir urolige for noe eller lurer på noe får engstelse presentert som en løsning fra sin mor eller far. 

Lån derfor en bok om hvordan man møter barns undring på en ordentlig måte. Boken må være fra etter 2015 for å ha hold i moderne vitenskap. Å låne bøker som bekrefter at du har et engstelig barn hjelper lite. Du kan trygt anta at du har et normalt barn som du gjør engstelig.

Anonymkode: bee32...484

Ganske stor forskjell på undring og reell engstelse. Vi kan nok trygt anta at TS ber om hjelp fordi hun ser at barnet trenger det.

Anonymkode: 21165...49f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...