Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
sofiemyr skrev (12 minutter siden):

Nå står bare faraoen i bibelen navngitt som Ramses men de fleste akademikere og teologer er enige om og  mener det er snakk om Ramses II. Uavhenig av det så er ALLE Ramses(ene) ietter 19. dynasti (1295-1186 f.Kr.) mens perioden de faktisk finner spor etter hebreerne er nærmere 500 år tidligere - og da var det ennå en god stund til NOEN Ramses dukket opp :)

Alstå - det finnes spor men de er fra helt annen tidsperiode enn det Bibelen hevder

Jeg har nettopp dratt meg igjennom 2. Mosebok kapittel 1 til og med 6, bare som en start. Ikke et sted i disse kapitlene nevnes faraoen med navnet Ramses. Han benevnes kun som 'faraoen' eller 'kongen i Egypt'.
Hvor kommer det frem at navnet er Ramses?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anjah skrev (4 minutter siden):

Jeg har nettopp dratt meg igjennom 2. Mosebok kapittel 1 til og med 6, bare som en start. Ikke et sted i disse kapitlene nevnes faraoen med navnet Ramses. Han benevnes kun som 'faraoen' eller 'kongen i Egypt'.
Hvor kommer det frem at navnet er Ramses?

https://bibel.no/Nettbibelen?type=and&book2=-1&parse=Ramses&submit=Vis

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge noen teologer, som har tolket Bibelen slik, så innrømmer Bibelen selv at den består av historier som må tolkes med den rette innstillingen. At hensikten med boka er å lære oss mennesker den rette holdningen til livet, til andre og til Gud, ikke å gi oss en utdannelse i korrekte historiske hendelser.

Anonymkode: ba7f0...214

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Anjah skrev (3 minutter siden):

Det du sikter til her er jo området Ramses. Ikke faraoen Ramses...

Ja, det stemmer - og der de fleste historikere er enig (ikke alle vel og merke) så var det farao som ga navn til byen - ikke omvendt - med andre ord fantes ikke stedet Ra’amses før etter ihvertfall Ramses I - derav tidslinjen etter 19.dynasti

Endret av sofiemyr
Skrevet

Rart at det plutselig ble liv i denne tråden igjen etter mange måneder.

Skrevet
sofiemyr skrev (4 minutter siden):

Ja, det stemmer - og der de fleste historikere er enig (ikke alle vel og merke) så var det farao som ga navn til byen - ikke omvendt - med andre ord fantes ikke stedet Ra’amses før etter ihvertfall Ramses I - derav tidslinjen etter 19.dynasti

Skjønner! Takk 👍
Som en motpol, pløyet jeg nå kjapt igjennom "Innsikt" (jada, I know, I know!), som bl.a refererer til Vetus Testamentum, Leiden 1963, s. 410 når det gjelder miksingen mellom stedsnavn og faraonavn, navnet Ramses som populært tilbake til Josefs tid, og at Ramses II var kjent for å ta kreditt for andre kongers storverk.

Skrevet

Dette er interessant, men vrient. Både faraoenes og Moses årstall er svært usikre og det verserer mange versjoner og siden mine engelskkunnskaper ikke er å skryte av ser jeg sjeldent filmer uten norsk tekst, men i følge Wikipedia ble Moses født i år 1393 før Kristus og døde i 1273.

I følge Faraoenes regjeringstid i Wikipedia var det Thutmosis som regjerte i de tre første årene etter Moses var født. Moses navn kan stemme derfra da det egyptiske moses betyr sønn. I SNL finner jeg at: Mange forskere mener derimot at navnet er egyptisk og er en forkortelse av et typisk egyptisk navn (som Thutmosis, som betyr «Thot har skapt ham»).

Amenhotep III overtok i 1390 da Moses var tre år gammel og regjerte til Moses var 41 år. Det finnes tegn på at Amenhotep styrte sammen med sin sønn Akhnaton som fullt og helt overtok i 1352. Men Amenhoteps styre var preget av et fredlig og langvari styre. Han etterlot seg et Egypt på høyden av sin makt og inflytelse. Han sønn Akhnton derimot foretok store reformer og omveltninger og rystet derimot den gamle tryggheten og dens fundamenter. Akhnaton er kjent for å innføre den monistiske guden Aton, og det er ikke umulig at Moses er påvirket av den monistiske gudelære som regjerte på den tid, men det blir spekulasjoner.

For jeg har også problemer med hvordan 1. Mosebok, eller skriverne feiloversetter slik at vi får en monistisk guds-skikkelse, og på tross av at det står La Oss fare ned å skape mennesket i Vårt bilde, til mann og kvinne...

Og Moses er en svært så spesiell skikkelse, men i følge SNL er Mosebøkene er satt sammen av tekster som stammer fra ulike tider og miljøer, og Moses anses ikke lenger som Mosebøkenes forfatter.

I følge GT var Moses var en morder som måtte flykte fra Egypt. (2. Mos 2,12) Det finnes to lover som tilegnes Moses. Den med de ti bud kan jeg forholde meg til, men den andre er grotesk og har ingen ting med Fredens og Kjærlighetens Gud som Jesus beretter om, og han går i rette med Javhes «øye for øye og tann for tann» i bergprekenen.

Men det spørs også om de ti bud er fra Moses. De ligner veldig på oppførselskoder skrevet mange år tidligere av sumerernes, assyrernes, elamitternes, hettittene, kasitternes kileskriftlover osv. Åtte av budene finner vi i gamle egyptiske lover.

Da Moses etter sigende kommer ned fra fjellet med de ti bud (Du skal ikke drepe) hadde folket vært så utålmodig at broren til Moses, Presten Aron, hadde støpt dem en gullkalv. Moses blir rasene og får 3000 menn drept. (2. mos 32,27)

Ser man på skapelsesberetningen består den av to forskjellige forfattere med to forskjellige navn på Gud. Elohim og Javhe. Det skal være kanskje 300 år i mellom forfatterne og teksten er derfor satt sammen senere. Elohim og den første delen kan jeg forholde meg til, men Jahve og kvinnen som ble til av Adams ribbein, på tross av at mennesket var skapt i Guds lignelse, til mann og kvinne, kan jeg ikke forholde meg til. Jahve er en blodtørstig og sadistisk skikkelse som bedriver flere folkemord, vil ha menneskeoffer, gull og sølv. Han ber om steining av vantro, brenning av utro prestedøtre, høvdinger som skal nagles til pælen under åpen himmel, og groteskt mye mer

Jahve forherder Faraos hjerte så han blir motvillig til å la hebreerne fare igjennom landet, for så å gå til en grusom krig mot egypterne med plyndringer, drap på uskyldige, barn mm. (2.mos 7,3)

Altså Jahve sørger for å få Farao til å si nei, for så å benytte anledningen til å gå til en grusom krig. Det er betegnelsen på ondskap i min ordbok.

7 nasjoner ble slaktet ned i Kanaan for å gi plass til et land den allmektige Gud lett kunne ha skapt ved sitt ord, og hvorfor klargjorde han det ikke allerede i skapelsen? Det ville vært null problem, men selv de fredelige Hetittene, de som tilbød Abraham land til å begrave Sara, ble slaktet ned. (Se også Johsva 3,10 – 6,21)

King James: The LORD Whose name is Jealous, is a Jealous God (Exodus 34,13) Se bare 4. Mosebok 25,4.

Jesus som var i den gode guds skikkelse sa, gjengjeld ondt med godt, og han gav menneskene kjærlighetens lov. Gud er god!

Men alt som står i GT er ikke ondt. Det er en mix av masse. - For jeg har lyst til kjærlighet og ikke slakteoffer, og til gudskunnskap mer enn brennoffer. (Hos 6,6-7)

Oi, dette ble langt, Sorry! :)

Så hvem Moses var og om historien om Exodus og Moses er rett, er svært så interessant. Si fra om dere kommer til noen konklusjoner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...