Gå til innhold

Exodus - har det skjedd og når evt skjedde det?

sofiemyr

Anbefalte innlegg

Dette er en usedvanlig interessant dokumentar fra Timeline som tar for seg hvorvidt utvandringen fra Egypt skjedde i det hele tatt og hvis den skjedde - når. Det mest interessante med denne er at uansett etterlater det det utvilsomme faktum at det Bibelen anser som "historie" er feil. Enten på feil tid,feil vis eller med feil farao. Morsomt å se James Cameron engasjere seg på denne måten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss bare fastslå en gang for alle at dette er en myte !
Det er kanskje greit å være åpen om at du representerer JW, en kult med noe av den mest skrudde formen for kristendom..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (3 minutter siden):

La oss bare fastslå en gang for alle at dette er en myte !
Det er kanskje greit å være åpen om at du representerer JW, en kult med noe av den mest skrudde formen for kristendom..

Det kan kanskje være greit at du a) leser hva jeg skriver b) får med deg hva filmen handler om og at den er vitenskapelig basert og c) kanskje noterer deg at jeg ikke representerer JV

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert - filmen tar for seg det faktum at det finnes så godt som ingen arkeologiske beviser for at verken israelittene var i Egypt under Ramses II eller at de utvandret derfra. Hvis man derimot skrur tiden tilbake tilstrekkelig mange hundre år så ser det annerledes ut med annen farao og en rekke arkeologiske bevis - og da kan også det voldsomme vulkanutbruddet på Santorini være årsaken til det som i Bibelen refereres til som landeplager.

Under enhver omstendighet så betyr det at Bibelen tar feil både om når, om, hvordan og med hvem exodus foregikk. Uansett en interessant dokumentar som er lærerik både for de som ikke tror og de som tror men skjønner at de kan ikke tro på alt ;)

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (3 timer siden):

Det kan kanskje være greit at du a) leser hva jeg skriver b) får med deg hva filmen handler om og at den er vitenskapelig basert og c) kanskje noterer deg at jeg ikke representerer JV

@sofiemyr Bla, bla, bla. Det er ikke et fnugg av vitenskap i det du pusher. Poenget er at det har aldri vært et "exodus" eller utvandring om du vil. At du linker til noe som har gått på History Chanel sier jo egentlig sitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier myte.

Jeg sier jeg har møtt vesener som blir snakket om bare i mytologi.

Så jeg sier ingenting er myte.

Alt er virkelighet.

I am Legend.

I am Alpha and Omega.

I am the Almighty 

;)

Anonymkode: 8feee...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (4 timer siden):

@sofiemyr Bla, bla, bla. Det er ikke et fnugg av vitenskap i det du pusher. Poenget er at det har aldri vært et "exodus" eller utvandring om du vil. At du linker til noe som har gått på History Chanel sier jo egentlig sitt. 

Jøss? Hva er problemet ditt? Hva er det jeg pusher? Jeg har vært ekskludert vitne nesten like lenge som du har vært registrert bruker på KG men synes fortsatt det er interessant å debunke Bibelen i ny og ned og det er nettopp det denne dokumentaren gjør - skulle tro det ga pluss i margen hos «sånne som deg» men du har vel allerede bestemt deg så da trenger du ikke å sjekke? Timeline er forøvrig ikke History Channel (skrives med dobbel n forresten) og det fremlegges ubestridelige bevis og arkeologiske funn for at det HAR vært (sannsynligvis) hebreere i Egypt som HAR utvandret men aldeles ikke på det tidspunktet Bibelen påstår og ikke under den faraoen.

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert appropiert som det meste i bibelen. Gamle myter, sagn og eventyr. Jesus historie er jo delvis bygd på den egyptiske guden Horus.

Kristendommen justerte jo datoene for at de skulle sammenfalle med eksisterende høytider i nord-Europa også. 

Bare tyveri hele greia.

Anonymkode: 73654...a4d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (På 7.9.2021 den 15.29):

Kort oppsummert - filmen tar for seg det faktum at det finnes så godt som ingen arkeologiske beviser for at verken israelittene var i Egypt under Ramses II eller at de utvandret derfra. Hvis man derimot skrur tiden tilbake tilstrekkelig mange hundre år så ser det annerledes ut med annen farao og en rekke arkeologiske bevis - og da kan også det voldsomme vulkanutbruddet på Santorini være årsaken til det som i Bibelen refereres til som landeplager.

Under enhver omstendighet så betyr det at Bibelen tar feil både om når, om, hvordan og med hvem exodus foregikk. Uansett en interessant dokumentar som er lærerik både for de som ikke tror og de som tror men skjønner at de kan ikke tro på alt ;)

Really.bevis?

Veldig mye plukk og mix   fra kreasjonister .

At all vann blir til blod? 

At slanger kan snakke?  At paradis var For real ?to mennesker som dilla rundt i en magisk hage for mindre enn 10 000 år siden? 

Tror ikke man skal mixe geografiske utgravinger  med bibelsk verdenssyn. DA Går fort på en smell.

Men d er klart,  man kan jo bare plukke og mikse hvilke geografiske bevis man tror på. Resten er " planta der" av satan. 

Anonymkode: ad47e...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/7/2021 at 3:29 PM, sofiemyr said:

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett videoen enda, men har mastergrad i religion (og er ateist).

Det er utrolig interessant hvis jødenes fangenskap ikke skjedde, ei heller Exodus, da det vil sette bibelfortellingen fra den tiden i et helt annet lys, og dermed også gi en helt annen tolkning. F.eks er det en vanlig tolkning i dag at jødene skrev ned mye av tidlig mosebøker nettopp fordi de var i fangenskap og dermed ikke kunne stole på muntlig overlevering som tidligere. Samt at deres skapelsesberetning var påvirket av babylonske fortellinger.

Det er argumenter i seg selv som trenger å motargumenteres mot. Mulig de gjør det i videoen, jeg har som sagt ikke sett den enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om exodus bro?

For 4 år siden skjedde noe mer legendarisk.

Den kvelden jeg ble med hun hjem til Lindeberg. Inni den leiligheten den kvelden, skjedde noe som the legends and demi-gods synger om akuratt nå ;)

Det vil aldri bli fortalt eller trodd, only I and the gods know. Only I and the gods know what what happened that night.

When we slayed the demon king 👑, and I was like fuck we made it God, I was so terrified I was going to die bro 🎲🎲

And when a mortal saw God the Almighty for the first time 🥇, and I was like oh shit it's GOD BRO!! 

And when I heard for the first time a light-Spirit telling me, "I've loved you forever." ♾️, I was like shit I'm so touched right now 🥲

Jesus pulte Satan i ørkenen. Jeg pulte han i en leilighet på Lindeberg.

En ekte demon, en ekte Spirit og Gud.

Only I and the gods know. Only I and the gods know what what happened that night 🌉🌃.

Endret av Conal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/8/2021 at 6:52 PM, AnonymBruker said:

Helt sikkert appropiert som det meste i bibelen. Gamle myter, sagn og eventyr. Jesus historie er jo delvis bygd på den egyptiske guden Horus.

Det er visst en myte det også. Historien om Jesus er ikke delvis bygd på den egyptiske guden Horus. 

William R. Cooper's 1877 book and Acharya S's self-published 2008 book, among others, have suggested that there are many similarities between the story of Horus and the much later story of Jesus.[42][43] This outlook remains controversial and is disputed by both Christian and non-Christian scholars.[44][45][46][47]

https://en.wikipedia.org/wiki/Horus

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (9 timer siden):

Det er visst en myte det også. Historien om Jesus er ikke delvis bygd på den egyptiske guden Horus. 

William R. Cooper's 1877 book and Acharya S's self-published 2008 book, among others, have suggested that there are many similarities between the story of Horus and the much later story of Jesus.[42][43] This outlook remains controversial and is disputed by both Christian and non-Christian scholars.[44][45][46][47]

JESUS AND HORUS – IS THERE A CONNECTION? – INcontext International

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

JESUS AND HORUS – IS THERE A CONNECTION? – INcontext International

Poenget er at  teksten til høyre om Horus er diktet opp for at den skal ligne på historien om Jesus. Det finnes ikke historiske kilder for at Horus ble født på 25. desember, at tre vise menn kom til han, osv. Dette er noe som kun er diktet opp.  Om man leser om Horus minner svært lite om Jesus: 

Horus was born to the goddess Isis after she retrieved all the dismembered body parts of her murdered husband Osiris, except his penis, which was thrown into the Nile and eaten by a catfish,[12][13] or sometimes depicted as instead by a crab, and according to Plutarch's account used her magic powers to resurrect Osiris and fashion a phallus[14] to conceive her son (older Egyptian accounts have the penis of Osiris surviving).

After becoming pregnant with Horus, Isis fled to the Nile Delta marshlands to hide from her brother Set, who jealously killed Osiris and who she knew would want to kill their son.[15] There Isis bore a divine son, Horus.

According to The Contendings of Horus and Seth, Set is depicted as trying to prove his dominance by seducing Horus and then having sexual intercourse with him. However, Horus places his hand between his thighs and catches Set's semen, then subsequently throws it in the river so that he may not be said to have been inseminated by Set. Horus (or Isis herself in some versions) then deliberately spreads his own semen on some lettuce, which was Set's favorite food. After Set had eaten the lettuce, they went to the gods to try to settle the argument over the rule of Egypt. The gods first listened to Set's claim of dominance over Horus, and call his semen forth, but it answered from the river, invalidating his claim. Then, the gods listened to Horus' claim of having dominated Set, and call his semen forth, and it answered from inside Set.[24][25]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (På 10.9.2021 den 22.32):

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett videoen enda, men har mastergrad i religion (og er ateist).

Det er utrolig interessant hvis jødenes fangenskap ikke skjedde, ei heller Exodus, da det vil sette bibelfortellingen fra den tiden i et helt annet lys, og dermed også gi en helt annen tolkning. F.eks er det en vanlig tolkning i dag at jødene skrev ned mye av tidlig mosebøker nettopp fordi de var i fangenskap og dermed ikke kunne stole på muntlig overlevering som tidligere. Samt at deres skapelsesberetning var påvirket av babylonske fortellinger.

Det er argumenter i seg selv som trenger å motargumenteres mot. Mulig de gjør det i videoen, jeg har som sagt ikke sett den enda.

Ta deg gjerne tid til å sjekke ut filmen - satt sammen bl.a. James Cameron. De hevder ikke at verken exodus eller slaveriet har skjedd men sett i lys av at det ikke finnes et pip om det i det mylderet av arkeologiske funn fra den tiden så skrudde de tiden tilbake flere hundre år og vipps - da ble det noe annet. Det problematiske for svært bibeltro mennesker blir da uansett at Bibelen påstår noe som beviselig er feil (feil tidsrom, feil referanser og handlingsårsak) og jeg må si at jeg i alle de årene jeg var en "troende" sleit voldsomt med landeplagene i Egypt hvorpå det for første gang her kommer noen med en faktisk vitenskapelig og høyst vitenskapelig forklaring hvor hver eneste en av de - og det var interessant.

Vedrørende likhetene mellom Horus og Jesus så er de mange og interessante - og sett i lys av at den eneste historiske nedtegningen vi har av Jesus (med unntak av en liten fotnote fra historikeren Josefus) er i bibelen så er det drøyt å si at Jesus er dokumentert og Horus er en myte siden sistnevnte finnes i x-antall utgravninger i Egypt.

Faren er at vi avviser dokumentasjon fordi det ikke passer vårt eget narrativ ;) 

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Jeg kikket på denne dokumentaren i gårkveld, @sofiemyr! For et utrolig spennende og interessant arkeologisk arbeid!
Jeg lurer på om du må se den en gang til, for jeg sitter ikke igjen med samme konklusjon som deg; at den "debunker" Bibelens tidslinje (hvis jeg leser deg rett, da). Tvert i mot bekrefter funnene i denne videoen Bibelens tidslinje! Funnene viser at den etablerte arkeologiske konsensus om utvandring i 1200 fvt (under Ramses II) kanskje bør falle. Filmteamet kommenterer også dette selv ca 17:28-17:32 minutter inn i videoen. Funnene viser at det er sannsynlig at utvandringen faktisk skjedde i 1500 fvt, helt i tråd med Bibelens påstander.

Forøvrig høyst fascinerende forklaringer på de 10 landeplager relatert til vulknautbruddet på Santorini. Det viker å ha en klar sammenheng, og jeg digger det! Det kan ha vært akkurat slik det har foregått. Gudommelig iscenesettelse eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anjah skrev (3 minutter siden):

Jeg kikket på denne dokumentaren i gårkveld, @sofiemyr! For et utrolig spennende og interessant arkeologisk arbeid!
Jeg lurer på om du må se den en gang til, for jeg sitter ikke igjen med samme konklusjon som deg; at den "debunker" Bibelens tidslinje (hvis jeg leser deg rett, da). Tvert i mot bekrefter funnene i denne videoen Bibelens tidslinje! Funnene viser at den etablerte arkeologiske konsensus om utvandring i 1200 fvt (under Ramses II) kanskje bør falle. Filmteamet kommenterer også dette selv ca 17:28-17:32 minutter inn i videoen. Funnene viser at det er sannsynlig at utvandringen faktisk skjedde i 1500 fvt, helt i tråd med Bibelens påstander.

Forøvrig høyst fascinerende forklaringer på de 10 landeplager relatert til vulknautbruddet på Santorini. Det viker å ha en klar sammenheng, og jeg digger det! Det kan ha vært akkurat slik det har foregått. Gudommelig iscenesettelse eller ikke ;)

Den bekrefter hebreernes historie i Egypt men på et helt annet tidspunkt og helt annen farao, så når jeg sier debunker er det mest mot de som måtte hevde at hver bokstav stemmer 😎 Synes nå det mest interessante var biten og koblingen av Santorini mot landeplagene 👌

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (4 minutter siden):

Den bekrefter hebreernes historie i Egypt men på et helt annet tidspunkt og helt annen farao, så når jeg sier debunker er det mest mot de som måtte hevde at hver bokstav stemmer 😎 Synes nå det mest interessante var biten og koblingen av Santorini mot landeplagene 👌

Bare for moro- og for debattens skyld; la oss late som om jeg er en bokstavrytter, og at jeg påstår at Bibelen er hard fakta:
Hvilke bibelske avsnitt skaper forvirring om tidspunkt og farao?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et interessant tema.

Exodus som beskrevet er mildt sagt usannsynlig, ditto Josvas Bok forøvrig.

Det fantes en gruppe folk fra Palestina/Israel/Syria området som erobret og kontrollerte Egypt en periode:

Hyksos - Wikipedia

Disse ble senere utsatt for folkemord og undertrykking fra egypterne som også erobret hele Kana'an (Kennan på egyptisk) for å hindre flere invasjoner derfra.

Men hyksos var ikke hebreere, de var amoritter* virker det som, og dyrket Ba'al (oversatt til Set i Egypt. Set-dyrking ble etterpå forbudt i Egypt).

Mange vitenskapsmenn tror nå hebreerne alltid levde i og rundt Kana'an. Forskjellen på hebreere og kana'anitter var ikke genetisk som  i GT men basert på livsførsel (gjetere vs byfolk) og religion (El/YHVH vs Ba'al og Astarte). Hebraisk språk er etterkommer av kana'anittisk.

Når egypterne trakk seg ut og de gamle store byene som Ugarit ble ødelagt av Havfolket (filisterne med venner) ble etterhvert høylendingene altså hebreerne dominerende, men mest sannsynlig en gradvis prosess.

De gamle egypterne refererte til de halvnomadiske stammene i området som Habiru.  Hebreere?

*=iflg. GT det ondeste av alle folkeslag, mer eller mindre. Artig nok ville Abraham vært amoritt** dersom han eksisterte

**=sumerisk Mar.tu, akkadisk Amurru, ørkenstammer fra Syria som tok kontroll over Mesopotamia etter at Urs tredje dynastis falt. Det var de som gjorde Babylon (Babh-Il eller Babel, Guds Port) til storby.

(Sørenfor Habiru bodde krigerske røverstammer egypterne kalte Aamu, samme som GTs amalekitter)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjah skrev (1 time siden):

Bare for moro- og for debattens skyld; la oss late som om jeg er en bokstavrytter, og at jeg påstår at Bibelen er hard fakta:
Hvilke bibelske avsnitt skaper forvirring om tidspunkt og farao?

Nå står bare faraoen i bibelen navngitt som Ramses men de fleste akademikere og teologer er enige om og  mener det er snakk om Ramses II. Uavhenig av det så er ALLE Ramses(ene) i og etter 19. dynasti (som startet 1295 f.Kr.) mens perioden de faktisk finner spor etter hebreerne er nærmere 500 år tidligere - og da var det ennå en god stund til NOEN Ramses dukket opp :)

Alstå - det finnes spor men de er fra helt annen tidsperiode enn det Bibelen hevder

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...