AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Vi tok opp boliglån i fjor. Tok opp maks lån. Jeg har lyst til å bytte bank. Blir det vanskelig å få like mye lån i en annen bank? Anonymkode: a44a4...39c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Hvorfor skulle det bli det? Har inntekten din endret seg eller huset sunket i verdi? Du må nesten høre med bankene 🤷🏼♀️ Anonymkode: 6d3af...f30
newman01 Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 Et stort lån for en familie kan være et lite lån for en annen familie... To tannleger med 3 mill i samlet inntekt og 8 millioner i huslån kan være et "lite" lån sammenlignet med to andre personer med 1,5mill i lån og 500'000 i samlet inntekt.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 Kan bli vanskelig, kan gå helt fint, du må bare sjekke med banken du ønsker å bytte til. Da jeg tok opp første boliglån fikk jeg det i min lokale sparebank, det var flere banker som ikke ville gi meg så stort lån som jeg ønsket. Jeg måtte betale litt ned på lånet før jeg fikk flyttet det til den banken jeg egentlig ville ha det. Anonymkode: f23a6...c03
Million Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 (endret) Det KAN bli vanskelig. Noen banker er strengere enn andre, og det kan til og med variere fra lånekonsulent til lånekonsulent i samme bank. Det kan hende det går greit å få samme str lån i en annen bank også. Det vet jo ingen før du har prøvd. Men det er klart at jo nærmere maksgrensen dere har strukket lånebeløpet, jo vanskeligere vil det være å få låne det på nytt i ny bank. En bank som ikke "kjenner dere" vil også være strengere ofte. Jeg fikk boliglån i min gamle bank som hadde kjent meg i 30 år, men fikk avslag på samme beløpet i to andre banker. Min gamle bank kunne hele historikken min, og så tydelig at jeg hadde kadaverdisiplin når det kom til økonomi, og derfor sa de ja. Endret 7. september 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 newman01 skrev (17 minutter siden): Et stort lån for en familie kan være et lite lån for en annen familie... To tannleger med 3 mill i samlet inntekt og 8 millioner i huslån kan være et "lite" lån sammenlignet med to andre personer med 1,5mill i lån og 500'000 i samlet inntekt. Helt irrelevant for saken da TS sier de har makset lånekapasiteten. Anonymkode: 6d3af...f30
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 Vi har lån på 2.800.000 nå og betaler 13000 pr mnd. Da vi tok opp lånet i 2017 var det på 3.100.000 ca (husker ikke helt). Nå når vi bytter bank, regner de på nytt, og vi får ca 10-11000 å betale pr mnd. Så ja, det lønner seg å bytte bank når en har betalt ned endel på lånet. Anonymkode: 6bb1a...164
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi har lån på 2.800.000 nå og betaler 13000 pr mnd. Da vi tok opp lånet i 2017 var det på 3.100.000 ca (husker ikke helt). Nå når vi bytter bank, regner de på nytt, og vi får ca 10-11000 å betale pr mnd. Så ja, det lønner seg å bytte bank når en har betalt ned endel på lånet. Anonymkode: 6bb1a...164 Uten å vite alt er det ikke sikkert dette lønner seg. Om dere hadde et lån på 3.1mill over 30 over,betaler ned i 4 år. Tar nytt lån på 2.8mill i ny bank for nye 30 år så blir det totalt tap. Men om dere fikk 2.8 på samme nedbetalingstid som var igjen i den andre banken er det lønnsom. Anonymkode: 4b158...5ca
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Uten å vite alt er det ikke sikkert dette lønner seg. Om dere hadde et lån på 3.1mill over 30 over,betaler ned i 4 år. Tar nytt lån på 2.8mill i ny bank for nye 30 år så blir det totalt tap. Men om dere fikk 2.8 på samme nedbetalingstid som var igjen i den andre banken er det lønnsom. Anonymkode: 4b158...5ca Og det trenger heller ikke å lønne seg nå, renta er på veg opp. Før kunne man gjerne bytte for å få lavere. Nå er renta stort sett høyere om man allerede har god rente. Så ja, det bidraget var relativt unyansert. Anonymkode: 6d3af...f30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå