Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en kjempefin utleieleilighet. Det er en del av en stor enebolig. Er det mulig å kjøpe min del? Jeg tørr ikke å spørre hvis dette nesten er umulig - så spør her først. Er det noen som har gjort det? :) 

Anonymkode: d2376...9dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg leier en kjempefin utleieleilighet. Det er en del av en stor enebolig. Er det mulig å kjøpe min del? Jeg tørr ikke å spørre hvis dette nesten er umulig - så spør her først. Er det noen som har gjort det? :) 

Dette er jo helt fullstendig umulig for noen her på synse om. Det kommer jo an på om eieren ønsker å selge? 

Veldig merkelig spørsmål. 

Anonymkode: d0f99...81e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er jo helt fullstendig umulig for noen her på synse om. Det kommer jo an på om eieren ønsker å selge? 

Veldig merkelig spørsmål. 

Anonymkode: d0f99...81e

Jeg tenkte mer på seksjonering og lignende. Om det er noe som må gjøres først, om det er store kostnader osv. 

Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig i en enebolig. Denne delen må da seksjoneres ut av selve huset, og huset vil også synke mye i verdi da. 

Tror ikke dette bare handler om hvor vidt de ønsker å selge men om offentlige register, registrerte boenheter og slikt. Denne leiligheten vil jo ikke være registrert noe sted som egen boenhet. 

Anonymkode: a695f...b9a

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke det er mulig i en enebolig. Denne delen må da seksjoneres ut av selve huset, og huset vil også synke mye i verdi da. 

Tror ikke dette bare handler om hvor vidt de ønsker å selge men om offentlige register, registrerte boenheter og slikt. Denne leiligheten vil jo ikke være registrert noe sted som egen boenhet. 

Anonymkode: a695f...b9a

Det var det jeg lurte på! Tusen takk for svar. Da må jeg nok bare leie videre :(  Trives så godt her så kunne veldig tenkt meg å eie det. 

Skrevet

Vår utleiedel ville sannsynligvis latt seg selge uten store juridiske problemer da den allerede er seksjonert med eget bolignummer.

Men jeg ville aldri ha solgt den.

Anonymkode: 510f3...070

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke bare spørre huseier? For alt du vet kan det være de ser det som en mulighet til å få nedbetalt gjeld og samtidig slippe å ha ansvar for en del av huset de aldri kommer til å bruke selv. En venn av meg kjøpte en kjellerleilighet slik.

Anonymkode: 2ba3a...320

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var det jeg lurte på! Tusen takk for svar. Da må jeg nok bare leie videre :(  Trives så godt her så kunne veldig tenkt meg å eie det. 

Det er absolutt mulig å seksjonere ut del av huset. Vi så på muligheten når vi eide hus med uteleiedel i kjelleren, men slo det fra oss da vi valgte å selge hele huset. Hos oss hadde leietager to p plasser, og hage på som del av tomten, så ved en seksjonering hadde vi delt områdene helt. Vet ikke om det har noe å bety for muligheten til dette.

Det skader ikke å spørre huseier om det er mulig.

Skrevet

Dersom utleiedelen er en egen boenhet godkjent etter plan og bygningsloven er det fullt mulig å seksjonere. Enkelte vilkår må være oppfylt som at begge deler må ha tilstrekkelig uteoppholdsareal, parkering, tilgang til bad/kjøkken osv. 

det store spørsmålet er om eier vil godta seksjonering, ettersom begge seksjoner da eier hele eiendommen på deling og samme rettigheter til grunnen (med mindre denne er seksjonert som tilleggsdel). 

Anonymkode: 6ffce...d5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom utleiedelen er en egen boenhet godkjent etter plan og bygningsloven er det fullt mulig å seksjonere. Enkelte vilkår må være oppfylt som at begge deler må ha tilstrekkelig uteoppholdsareal, parkering, tilgang til bad/kjøkken osv. 

det store spørsmålet er om eier vil godta seksjonering, ettersom begge seksjoner da eier hele eiendommen på deling og samme rettigheter til grunnen (med mindre denne er seksjonert som tilleggsdel). 

Anonymkode: 6ffce...d5e

Dette er det riktige svaret.

Et annet "problem" du vil ha TS er at en seksjonering av boligen vil medføre en endring i boligens verdi og at dagens eier vil miste sin skattefrie utleieinntekt. Kort oppsummert vil du nok, i tilfelle de vil selge, måtte betale dyrt for dette..

Skrevet

Mange som leier ut kjøper jo gjerne bolig for et helt livsløp, og så leier de ut den perioden det passer seg sånn økonomisk/at de ikke har bruk for utleiedelen. Vokste selv opp i et slik hjem, der underetasjen ble leid ut frem til vi barna var store nok til å bruke rommene nede som våre soverom, bad og "kjellerstue" og holde noenlunde orden selv. Da vi flyttet ut ble underetasjen leid ut noen år igjen, før søstra mi flyttet tilbake med små barn etter skilsmisse og bodde der noen år, så leid ut, og så bodde bestemor der da hun ikke kunne bo alene lenger. Nå hinter foreldrene mine om at et av vi barna kan overta hovedhuset og så kan de bo i leiligheten.. 

Anonymkode: a8d69...dd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...