AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Og jobberfaring/ utdanning? Tidligere i år gikk jeg på et opplegg via NAV fordi jeg gikk på AAP. Opplevde det som veldig merkelig, egentlig. De skulle kartlegge interesser og evner. Jeg bor ganske langt unna Oslo og de jobbene som er tilgjengelig her er typiske bygdejobber. Butikk, selger, og den slags. Jobbet i kassa før jeg ble syk og tenkte at jeg skulle ha arbeidsutprøving i butikk. Men det var mye fokus på å kartlegge mine interesser selv om jobb relatert til dem ikke er mulig her jeg bor. Generelt syntes jeg det var et rotete opplegg som traff bom. Jeg endte opp med å få jobb i butikk, men det var pga en venn av meg som anbefalte meg i en lokalbutikk Ble litt nysgjerrig på hvilke opplegg dere har måttet gå gjennom? Setter man en tidligere advokat til å gå gjennom interessetest, for eksempel? Hvor mange av dere fikk god hjelp av opplegget, og tenker dere ikke hadde fått jobb utenom et sånt opplegg? Anonymkode: 83a3a...1bd
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Husk at nav sannsynligvis har mange bokser de må hake av at de har gjennomført for at du skal ha fått "riktig tilbud". Det ser riktig ut i papirene deres, men har ingen relevans for den som skal hjelpes. Dette er gjennomgående i flere brukerhistorier fra nav. Anonymkode: 37d97...2c8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Her var det kartlegging av interesser/erfaring som tok max 30 min, deretter praksisplass for å bygge meg selv opp. Fikk praksisplass i lignende stilling som jeg hadde 4-5 års erfaring fra. Vel og merke var det nesten ti år siden jeg hadde jobbet i den typen jobb da, og hadde i ettertid tatt helt annen utdanning. Men var helt perfekt få den praksisplassen for å trene meg på å være i jobb igjen, og få starte litt rolig, og jobbe meg oppover til 100% jobb. Kartlegging av interesser gjøres uansett utdanningsnivå, de må jo finne ut om personen kan og vil jobbe innenfor samme felt, eller om man skal vurdere annet. Jeg hadde høyere utdanning innenfor fagspesifikk område, og var selv veldig klar på at jeg ønsket jobbe i samme bransje, men ikke på samme nivå. Og jeg viste selv veldig godt hvilke bransjer som ikke var aktuelle... Men det er langt i fra alle som er klar over interesser og muligheter. For min del gjorde interesse-kartleggingen at de kunne finne meg en praksisplass i en annen bransje i påvente av at det skulle åpne seg mulighet innenfor "min" bransje. Og kartlegging gjorde at de viste at en praksisplass innenfor helse og omsorg ville vært katastrofe for meg. Anonymkode: d6758...53b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå