AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Jeg lurer på sånn generelt hva som skal til for at far skal bli fratatt foreldreansvar. Trenger ingen dømmende svar. Jeg vet hva min situasjon er. Ønsker heller ikke å dele opplysninger om det. Og ja jeg vet vi må gjennom rettssak for at det eventuelt skulle skje. Anonymkode: bf8d4...b59 1
GammelKaktus Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 (endret) Skal veldig mye til å bli fratatt foreldreansvar, da må forelderen nærmest være til fare for barnet. Kjenner kun til tilfeller i barnevernssammenheng der foreldre/forelder faktisk har blitt mistet foreldreansvaret. Skal med andre ord veldig mye til og godt er det. Men hvis dere er enige om at en av dere skal ha foreldreansvar alene så kan dere lage en skriftlig avtale på det sammen og sende inn til skatteetaten. Det er veldig enkelt og greit. https://www.regjeringen.no/contentassets/cc5687209cb94a2f916dc0157b14ceaa/avtale-om-foreldreansvar.pdf Endret 7. september 2021 av FrøkenMånestråle La til noe... :)
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 Du får det alene om han sier det ifra seg. Det er tilnærmet umulig å få foreldreansvaret fjernet fra en forelder dersom den ikke vil det selv. Anonymkode: 9e7c1...202
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 Han må skrive det fra seg, evt dø. Det er veldig vanskelig å få det fjernet. Vet om tilfeller hvor far til og med er dømt for overgrep mot egne barn som får beholde foreldreansvaret. Anonymkode: 6ac25...e03
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 Skal MYE til. Som at han sitter i fengsel for noe alvorlig, fare for egne barn, død, eller om han har rømt til utlandet e.l! Hvorfor vil du ha fullt foreldreansvar? Jeg har 100% omsorg, men delt foreldreansvar. Anonymkode: 4bc1c...ff1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 Hvordan får man 100% omsorg da? Barnet har fast bostedsadresse hos meg. Anonymkode: bf8d4...b59
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 En venninne av meg fikk det, men der er barnefar tidligere straffedømt og har en eller annen hjerneskade som gjør at han fremstår som helt idiot. Anonymkode: fd094...fd6
GammelKaktus Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan får man 100% omsorg da? Barnet har fast bostedsadresse hos meg. Anonymkode: bf8d4...b59 Hva avtalte dere når det ble slutt? Du må nok ta deg en tur til advokat får å høre hva du kan gjøre spørs jo på situasjonen din og hva dere har avtalt. Ønsker far å ha barnet, har de samvær nå? Du får skrive ned spørsmål og ting som eventuelt har skjedd som ikke var greit å ta en tur til advokat så kan han se om du har en sak.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan får man 100% omsorg da? Barnet har fast bostedsadresse hos meg. Anonymkode: bf8d4...b59 Jeg vet ikke hva som skal til i ditt tilfelle når du ikke forteller noenting. Jeg har 100% omsorg fordi barnet er lite og far aldri hadde tid til barnet da vi var sammen.. Og andre ting som ustabilitet, rus osv! Vil han ha mer samvær enn dagssamvær får han ta meg til retten, han får ikke overnatting uansett. Hva slags samvær har han nå og hvorfor ønsker du holde barnet borte fra han? Håper det er fordi det er oppriktig bekymringsfullt hvis han har omsorgen. Anonymkode: 4bc1c...ff1 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 Hvis han skriver under på papiret frivillig er det veldig enkelt. Hvis ikke er det sykt vanskelig. Nesten umulig, faktisk. Anonymkode: d5497...620
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 Som flere sier; det skal mye til for at far mister foreldreansvaret. Min forgrep seg seksuelt på meg som liten, og mistet aldri foreldreansvaret, selv etter rettssak. Han mistet heller ikke samvær, og hadde på papiret 20% omsorg i mange år før han sa det fra seg (moren min nektet å sende meg dit pga overgrepene). Så det skal mye til. Anonymkode: 3e0a2...07d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 Jeg vet hvor vanskelig det er å få tatt vekk, så jeg passet på at det ikke var huket av da han signerte farskap. Vi bor i ulike land, orker ikke styre med fullmakt hver gang noe skal sendes inn. Vi har er godt forhold ellers, men han er en surrekopp som klarer å kløne til det meste av papirarbeid 😄 Jeg vet ikke om det at far gjør seg urimelig vanskelig i alle sammenhenger kan være nok (pass, skolebytte, bankkonto etc.)? Ved passbestilling brukes vel stilletiende samtykke av politiet, de sender brev og har han ikke motsatt seg innen 3 uker får barnet pass. Anonymkode: d6d28...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hva som skal til i ditt tilfelle når du ikke forteller noenting. Jeg har 100% omsorg fordi barnet er lite og far aldri hadde tid til barnet da vi var sammen.. Og andre ting som ustabilitet, rus osv! Vil han ha mer samvær enn dagssamvær får han ta meg til retten, han får ikke overnatting uansett. Hva slags samvær har han nå og hvorfor ønsker du holde barnet borte fra han? Håper det er fordi det er oppriktig bekymringsfullt hvis han har omsorgen. Anonymkode: 4bc1c...ff1 Far har kun dagssamvær med meg til stede. Litt det samme som du beskriver men uten rus. Anonymkode: bf8d4...b59
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 Jeg har foreldreansvar alene etter retssak. Trusler og psykiatrisk diagnose. Anonymkode: 69870...4ea
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan får man 100% omsorg da? Barnet har fast bostedsadresse hos meg. Anonymkode: bf8d4...b59 Du mener hvordan den andre ikke skal få samvær? I retten skal det utrolig mye til for å nekte samvær også. Da er det også alternativt samvær med tilsyn. Du kan ta saken i egne hender og nekte. Du kan kontakte bv for råd om du mener samvær er skadelig for barnet. Anonymkode: 6ac25...e03 1
Maleficenta Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lurer på sånn generelt hva som skal til for at far skal bli fratatt foreldreansvar. Trenger ingen dømmende svar. Jeg vet hva min situasjon er. Ønsker heller ikke å dele opplysninger om det. Og ja jeg vet vi må gjennom rettssak for at det eventuelt skulle skje. Anonymkode: bf8d4...b59 tenker han må være uskikket på en måte. At han er voldelig, har rusproblemer eller lignende?
Maleficenta Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke hva som skal til i ditt tilfelle når du ikke forteller noenting. Jeg har 100% omsorg fordi barnet er lite og far aldri hadde tid til barnet da vi var sammen.. Og andre ting som ustabilitet, rus osv! Vil han ha mer samvær enn dagssamvær får han ta meg til retten, han får ikke overnatting uansett. Hva slags samvær har han nå og hvorfor ønsker du holde barnet borte fra han? Håper det er fordi det er oppriktig bekymringsfullt hvis han har omsorgen. Anonymkode: 4bc1c...ff1 jeg tenker at vi kan svare ts basert på at det er oppriktig bekymringsfullt hvis han har omsorgen.Hun måbikke fortelle grunnen når hun ikke vil
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du mener hvordan den andre ikke skal få samvær? I retten skal det utrolig mye til for å nekte samvær også. Da er det også alternativt samvær med tilsyn. Du kan ta saken i egne hender og nekte. Du kan kontakte bv for råd om du mener samvær er skadelig for barnet. Anonymkode: 6ac25...e03 Nei, det mener jeg ikke. Hvorfor skriver du det? jeg ønsker å ha kontroll på det som skal skje og ikke skje. Pga far har tatt urolig lite til ingenting ansvar gjennom hele barnets liv. Han er vinglete/ustabil. Setter seg selv først. Ser ikke hva barnet trenger. Hissig/sint ved samvær kan forekomme. I tillegg til dette har han en lettere psykisk utviklingshemning. Jeg stoler rett og slett ikke på far og ønsker å ta avgjørelser angående barnet selv. Anonymkode: bf8d4...b59 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg lurer på sånn generelt hva som skal til for at far skal bli fratatt foreldreansvar. Trenger ingen dømmende svar. Jeg vet hva min situasjon er. Ønsker heller ikke å dele opplysninger om det. Og ja jeg vet vi må gjennom rettssak for at det eventuelt skulle skje. Anonymkode: bf8d4...b59 stakkars barn sier jeg Anonymkode: a342a...b65
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #20 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det mener jeg ikke. Hvorfor skriver du det? jeg ønsker å ha kontroll på det som skal skje og ikke skje. Pga far har tatt urolig lite til ingenting ansvar gjennom hele barnets liv. Han er vinglete/ustabil. Setter seg selv først. Ser ikke hva barnet trenger. Hissig/sint ved samvær kan forekomme. I tillegg til dette har han en lettere psykisk utviklingshemning. Jeg stoler rett og slett ikke på far og ønsker å ta avgjørelser angående barnet selv. Anonymkode: bf8d4...b59 Men hva mener du da? Foreldreansvar må dere sannsynligvis dele. Omsorgen har den som har barnet boende fast hos seg. Den andre har samvær. Anonymkode: 69870...4ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå