Gå til innhold

Boliglån i Statens pensjonskasse: alltid gunstigst?

Lunde

Anbefalte innlegg

Sett bort i fra at noen kan ha flaks og ikke tape penger på at de binder boliglånet sitt i fastrente på et gunstig tidspunkt, så taper vel de fleste penger på dette i lengden. 

Vi er begge ansatt i staten, og kan flytte hele boliglånet vårt dit. Har hørt at det er bra, men skjønner ikke hvorfor. Er det noen gang at det ikke vil være bra? Sett bort fra eksemplet innledningsvis? 

Synes det er skremmende meldinger vi får nå om at lånet kan bli dobbelt så dyrt :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måten de beregner sin boliglånsrente: 

Renten beregnes seks ganger i året med utgangspunkt i markedsrenten på boliglån som blir innrapportert til Finansportalen. Normrenten baseres på renten på boliglån på 1,5 millioner kroner innenfor 50 prosent sikkerhet - som tilsvarer en boligverdi på minst 3 millioner kroner. Her kan du se hva renten er.

Skatteetaten beregner et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene hos Finansportalen med landsdekkende markedsområde og uten krav om for eksempel medlemskap eller spesiell tilknytning til yrke. Boliglån der det kan kreves for eksempel lønnskonto (produktpakke), kan inngå.

Fra gjennomsnittet av de fem beste tilbudene gjøres det et fradrag på 0,15 prosentpoeng slik at normrenten ikke skal ligge nevneverdig over de aller beste lånetilbud i markedet.

Så langt har ingen banker matchet eller gått under renten jeg får hos spk. 

Selv om du flytter lånet ditt, kan det fremdeles være lurt og sjekke om man får bedre betingelser andre steder med jevne mellomrom. 

Anonymkode: ce6be...9e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lån i spk for noen år siden. Da var renta relativt høy, men så begynte den raskt å gå nedover. Det vi opplevde da, var at det var stor tregnet i spk, de lå flere hakk bak de private bankene når det gjald å sette ned renten. Jeg mener å huske at det var pga dette at vi byttet.

Kanskje de er tilsvarende trege med å sette den opp nå? :)

Anonymkode: b1ead...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbud om bedre rente enn spk gjennom ysavtale hos gjensidige.

Anonymkode: 4a054...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en treghet i SPKs fastsetting av renter siden den fastsettes for 2 mnd om gangen. 

Det er en bakdel når renten går ned, men en fordel når renten går opp.

Anonymkode: 579d2...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spk er ikke så gunstig dersom du kan få et bedre tilbud i en annen bank (billigere rente). En annen ting som er dumt er jo at de har et max hvor mye man kan låne. Da jeg jobbet i staten var det vesentlig mindre enn hva man trenger for en vanlig bolig i Oslo. De har også ganske treig og gammeldags saksbehandling, det kan jo også ha noe å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel kr 2.300.000 pr snute der nå, og de trenger ikke 1.prioritet på sine lån. Så det blir jo et regnestykke på hvor mye dere har i totale lån og verdien på boligen. 

Anonymkode: e7494...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med boliglånet i spk, for meg er det gunstig. Eneste minuset er at man ikke kan binde renta, men det har jeg i grunn ikke ønske om uansett. 

Det kommer jo helt an på deres situasjon, størrelse på lånet og dekningsgrad. Bare å sammenligne banker og se :) 

Spk er tregere enn andre banker til å justere renta, det var et lite minus når renta var på vei ned, men fint nå som den er på bunn, og når den begynner å dra oppover igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var SPK nesten alltid billigst for statsansatte, men ikke nå lenger. 

Renta i SPK er nå 1,29 %, mens man som medlem av Akademikerme kan få 1,27 % rammelån gjennom Danske bank. Rammelån er i tillegg mye mer fleksibelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye styr med boliglån fra Statens Pensjonskasse. Hvis du noensinne slutter i det offentlige og skal jobbe privat må du være forberedt på å betale etableringsgebyr osv på nytt, som også utgjør en del, og så evt. betale 2 prosent høyere rente som "straff" for at du ikke jobber i staten lenger, siden det er det Spk legger på renten din når du ikke har pensjon fra dem.

Jo, renta er lav og faktisk det laveste du kan få på markedet hvis du ekskluderer de andre eksklusive tilbud. Merk at denne kan fås av veldig mange siden den gis til statsansatte.

Nei, ikke alle kan få "beste tilbud" fra Danske Bank sin eksklusive klubb for sivilingeniører. Selv om den kanskje slår Såk sin rente.

Anonymkode: 0dcf4...922

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av rentefordelene ble fjernet for flere år siden og både spk og lånekassen går ut fra snittrente blant de 5 billigste det siste året. Helt siden danske bank avtalen ble inngått med akademikerne har de ligget konsekvent lavest. Jeg er ung kunde og har 1,17 nominell der. Hvis dere er medlem i en akademikerforening hadde jeg aldri valgt spk. 

Anonymkode: 8a142...920

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mye styr med boliglån fra Statens Pensjonskasse. Hvis du noensinne slutter i det offentlige og skal jobbe privat må du være forberedt på å betale etableringsgebyr osv på nytt, som også utgjør en del, og så evt. betale 2 prosent høyere rente som "straff" for at du ikke jobber i staten lenger, siden det er det Spk legger på renten din når du ikke har pensjon fra dem.

Jo, renta er lav og faktisk det laveste du kan få på markedet hvis du ekskluderer de andre eksklusive tilbud. Merk at denne kan fås av veldig mange siden den gis til statsansatte.

Nei, ikke alle kan få "beste tilbud" fra Danske Bank sin eksklusive klubb for sivilingeniører. Selv om den kanskje slår Såk sin rente.

Anonymkode: 0dcf4...922

Det er da ikke pensjonsinnskuddet som lånes ut. 
Låneavdelingen og pensjonsavdelingen er ikke underlagt samme departement engang. Låneavdelingen kunne i teorien være lagt til hvilket som helst annet sted. 

Anonymkode: e7494...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt SPK tidligere og renta var lavere enn idag (relativt sett). Staten har endret prosentfordelene så det er nesten ingen forskjell lenger.

Mitt største problem med SPK var ting som mellomfinansiering, endre /øke lånet ved oppussing, refinansiering osv . Veldig vanskelig og tungrodd. ingen fleksibilitet overhodet. Med SPK kjøper man hus, betaler ned fast i 20 år og foretar helst ingen endringer. Kun betale ned et fast beløp hver mnd.

Har gått bort ifra SPK siste 5 årene pga av det. Har lavere rente enn SPK idag og mye mer fleksibel løsning.

Anonymkode: b6bf6...2d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...