Gå til innhold

Hvorfor er så mange "på gulvet" negative til ledere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg stusser veldig på, for det virker som veldig mange som ikke selv har lederstillinger er svært negative til lederne sine,  uansett bransje. Lederne er udugelige, de forstår ikke hva de under seg holder på med, og selvfølgelig, det er bare de "på gulvet" som faktisk jobber.. 🙄 Noen synes det er helt latterlig at lederen ikke kan f eks maskinen eller dataprogrammet den enkelte ansatte sitter med. 

Det virker litt uintelligent i mine øyne når man mener lederne er noen idioter uansett. Og det er rimelig nedlatende at det kun er ens egen jobb som er viktig. Og hva med å være åpen for at man faktisk ikke nødvendigvis sitter med fullstendig oversikt over alle lederens arbeidsoppgaver? Lederen din vet nok veldig godt hva dine oppgaver er, men det motsatte er ikke nødvendigvis tilfelle. Og det er heller ikke nødvendigvis sånn at sjefen din skal kunne alle dine oppgaver, dere er jo ansatt i ulike stillinger. 

Dagens hjertesukk. Var nemlig i familieselskap i helgen og ble tutet ørene full igjen om hvor elendige ledere det er i både politiet, Nav, et varehus og flere. Er så lei av sånn syting! 

Anonymkode: 2c173...341

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan man er som leder har veldig mye å si. Jeg har vært på begge sider, som leder og som ansatt.

Jeg har møtt mange idioter som leder og som ikke burde hatt en lederstilling. Men så har man ledere som er til inspirasjon for sine ansatte som bidrar til økt produktivitet. Jeg har ledere som jeg fortsatt har kontakt med selv om det er 10-20 år siden vi jobbet sammen. Også har jeg tidligere ansatte som jeg fortsatt har kontakt med lenge etter de sluttet i firmaet.

Anonymkode: 85ab0...137

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan man er som leder har veldig mye å si. Jeg har vært på begge sider, som leder og som ansatt.

Jeg har møtt mange idioter som leder og som ikke burde hatt en lederstilling. Men så har man ledere som er til inspirasjon for sine ansatte som bidrar til økt produktivitet. Jeg har ledere som jeg fortsatt har kontakt med selv om det er 10-20 år siden vi jobbet sammen. Også har jeg tidligere ansatte som jeg fortsatt har kontakt med lenge etter de sluttet i firmaet.

Det er jeg enig i. Men synes likevel mange har en holdning at ledere er noen idioter uansett og det er kun "vi på gulvet" som jobber. Og det er jo faktiskikke sant. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jeg enig i. Men synes likevel mange har en holdning at ledere er noen idioter uansett og det er kun "vi på gulvet" som jobber. Og det er jo faktiskikke sant. 

Og må legge til; det kommer sikkert av uvitenhet,  når man aldri har hatt en slik jobb selv. Men holdningen er likevel usmakelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er forskjell på en leder og en sjef. Min leder bryr seg om sine ansatte, står opp for oss om det er noe samtidig som han forsøker å gjøre hverdagen vår enklere. 

Min tidligere sjef sjefet oss rundt og var ikke med å dra lasset i det hele tatt, men valgte heller å være negativ til det vi ikke klarte slik som han ville. Med en slik ovenfra og ned holdning vil folk mislike en.

• Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt fordi mange ledere blir ansatt rett fra BI og ærlig talt ikke har peiling på hva bedriften driver med og hva man kan forvente av de ansatte, eller så er de uskikkede ledere som har fått jobben pga. nettverk.

Da jeg jobbet med undervisning hadde jeg en sånn lederutdannet leder som tenkte det bare var å slenge sammen læremateriell og et kurs på en formiddag. Han kjøpte også inn utstyr fordi han fikk et kjempegodt anbud, selv om vi ikke trengte det, og lot være å kjøpe inn ting vi faktisk måtte ha, fordi det var dyrt.

Anonymkode: 3b0d6...237

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 av 10 har ikke baller til å være leder... 

vært på begge sider og sett min del igjennom konsulent tjenester jeg har ytet. Dessverre mange ledere som ikke kan lede rett og slett.

Anonymkode: e150d...73b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og må legge til; det kommer sikkert av uvitenhet,  når man aldri har hatt en slik jobb selv. Men holdningen er likevel usmakelig.

Det er jeg uenig med deg. Det nede på gulvet har nok like mye kunnskap som de oppe, men det må kunne gå an å innhente kunnskap og innsyn hos hverandre. Det er slik man får mer forståelse av hvordan den andre jobber.

Ofte er det slik at de i ledelsen aldri har jobbet på gulvet og ser kun tall. Det er slik det skaper misnøye. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange ledere er idioter. Jeg har dessverre vært borti alt for mange idioter, og de er gjerne mislikt av hele arbeidsplassen pga. dårlig oppførsel. Men har også hatt noen veldig gode ledere, det er det viktig å nevne. Føler det er veldig enten eller, enten så liker man lederen veldig godt eller så misliker man hn sterkt. Jeg har hatt en leder som baksnakket oss på avdelingen, løy om at hn var syk (andre kolleger fortalte at de hadde sett personen dritings her og der), denne lederen kunne heller ikke helt elementære ting på arbeidsplassen, kundene våre klagde +++ 

Anonymkode: 6a124...88b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett misunnelse og janteloven. Hilsen leder som før var på gulvet, og har jobbet seg opp med hardt arbeid.

Anonymkode: d5da2...877

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Har lagt merke til at det er mye sånne holdninger her inne og også litt privat. Har vært i begge roller, og jobbet mye mer i tid når jeg var leder, selvom ansatte kanskje ikke så det. Det finnes gode ledere og dårlige ledere, og gode og dårlige « på gulvet». Jeg tror det kan være en fordel at ledere har vært på « gulvet” før en setter seg i lederstolen. Jeg er enig i at de som mener alle ledere er idioter er uintelligente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nok litt fordi mange ledere blir ansatt rett fra BI og ærlig talt ikke har peiling på hva bedriften driver med og hva man kan forvente av de ansatte, eller så er de uskikkede ledere som har fått jobben pga. nettverk.

Da jeg jobbet med undervisning hadde jeg en sånn lederutdannet leder som tenkte det bare var å slenge sammen læremateriell og et kurs på en formiddag. Han kjøpte også inn utstyr fordi han fikk et kjempegodt anbud, selv om vi ikke trengte det, og lot være å kjøpe inn ting vi faktisk måtte ha, fordi det var dyrt.

Anonymkode: 3b0d6...237

Kan være enig i at jobberfaring absolutt kan være smart å ha i mange tilfeller. Men man blir heller ikke automatisk noe lederemne av å ha jobbet i samme bedrift i mange år. Personlige egenskaper er det som teller mest til syvende og sist i alle jobber, det som vipper noen fra en middels god arbeidstaker til en dyktig en. Men det gjelder jo alle,  ikke bare ledere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

9 av 10 har ikke baller til å være leder... 

vært på begge sider og sett min del igjennom konsulent tjenester jeg har ytet. Dessverre mange ledere som ikke kan lede rett og slett.

Anonymkode: e150d...73b

9 av 10 ledere har nettopp det… baller… burde hatt flere balleløseledere 

Anonymkode: 03059...81a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jeg uenig med deg. Det nede på gulvet har nok like mye kunnskap som de oppe, men det må kunne gå an å innhente kunnskap og innsyn hos hverandre. Det er slik man får mer forståelse av hvordan den andre jobber.

Ofte er det slik at de i ledelsen aldri har jobbet på gulvet og ser kun tall. Det er slik det skaper misnøye. 

Men de på gulvet må også se at det de mener er beste løsning ikke nødvendigvis er det beste for bedriften som helhet. Den oversikten er det faktisk noen andre som sitter med. En del ser kun sin egen navle og egen jobbhverdag. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av det skyldes kanskje også stor avstand mellom leder og «gølvet». Jeg jobber i en stor organisasjon der mange ikke treffer øverste leder så ofte, de ser ham nok oftere i avisa. Han er ikke likt av alle i bedriften.

Jeg treffer ham daglig, og vet mer om beslutningsgrunnlagene han har når han tar avgjørelser, og jeg har ikke noe vondt å si om ham. Han er både veldig kunnskapsrik, faglig dyktig og har omtanke for både folk og organisasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg selv daglig leder for en liten bedrift med 18 ansatte, så jeg har kanskje ikke helt svaret du er ute etter. Jeg er en dame som har overtatt driften etter min far, og jeg gikk lenge som «datteren til sjefen», og det var en del misnøye fra de ansatte i produksjon da jeg tok over. Det er en bedrift med kun mannlige ansatte i produksjonen, og en kvinne i tillegg til meg i administrasjon. 
Min far var en populær leder, han hadde jobbet seg opp fra et lite enkeltmannsforetak og til en bedrift med ca. 50 millioner i årlig omsetning. De fleste ansatte hadde jobbet sammen med han i mange år, og han var stadig ute «på gulvet» selv om det trengtes. Jeg derimot har ikke jobbet i produksjonen, men kom rett fra universitetet og inn i ledelsen. Jeg har måttet jobbe veldig hardt for å få de ansatte til å like meg, og respektere at jeg gjør samme jobb som min far gjorde, bare på en annen måte. Jeg har vunnet over de fleste, men det har krevd tilpasninger fra både meg og de ansatte. Jeg har lært mye, og jeg har lyttet til innspill fra de ansatte, jeg har lært mye om produksjonen, og jeg har kontordøren min åpen 90% av tiden så jeg er tilgjengelig om det er noe. 
Jeg tror ledere som blir mislikt ikke ser og hører på de ansatte, og kanskje oppfører seg som om deres jobb er viktigere eller bedre enn de andres. 
Jeg er fullstendig klar over at det er produksjonen som betaler min lønn, og jeg er helt avhengig av at de ansatte er fornøyd for at effektiviteten skal være tilfredsstillende. Min jobb er i stor grad å legge til rette for at de kan utføre sin jobb på best mulig måte. 

Anonymkode: 5eb6e...f38

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er stort sett misunnelse og janteloven. Hilsen leder som før var på gulvet, og har jobbet seg opp med hardt arbeid.

Selv om denne fryktelig forenklede konklusjonen gir en god pekepinn på at du ikke er godt ledermateriale, er det iallfall én ting du har som er en stor fordel, og det er innsyn i hvordan man jobber "på gølvet". 

Min erfaring er at de som har jobbet seg opp innad i bedriften sitter på en kompetanse som er utrolig fordelaktig mht å gjøre en god jobb som leder. Man har selv sett og erfart både problemer og løsninger og kan derfor gjøre endringer som alle vil tjene på. Ledere som kommer rett inn på toppen sitter gjerne ikke på den samme kompetansen og har ikke forutsetninger til å vite hva som kan forbedres. Sitter man i en slik rolle er det viktig å være ydmyk og lydhør overfor de ansatte som har lang erfaring og innsyn i hvordan ting faktisk fungerer i  praksis.

Anonymkode: 2f70f...4cc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men de på gulvet må også se at det de mener er beste løsning ikke nødvendigvis er det beste for bedriften som helhet. Den oversikten er det faktisk noen andre som sitter med. En del ser kun sin egen navle og egen jobbhverdag. 

Joda, de lederne som har vært mine forbilder har pleid å kalle inn ansatt før de tok en upopulær avgjørelse med begrunnelse om hvorfor. Lederen vet også på forhånd hvordan enkelte på gulvet vil reagere fordi de har brukt tid på å bli kjent og forstå hvordan de på gulvet jobber. 

Så selv om en leder tok en upopulær avgjørelse på vegne av firmaet ble det møtt med forståelse😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Motsatt erfaring her😊

Kjenner meg virkelig ikke igjen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er jeg selv daglig leder for en liten bedrift med 18 ansatte, så jeg har kanskje ikke helt svaret du er ute etter. Jeg er en dame som har overtatt driften etter min far, og jeg gikk lenge som «datteren til sjefen», og det var en del misnøye fra de ansatte i produksjon da jeg tok over. Det er en bedrift med kun mannlige ansatte i produksjonen, og en kvinne i tillegg til meg i administrasjon. 
Min far var en populær leder, han hadde jobbet seg opp fra et lite enkeltmannsforetak og til en bedrift med ca. 50 millioner i årlig omsetning. De fleste ansatte hadde jobbet sammen med han i mange år, og han var stadig ute «på gulvet» selv om det trengtes. Jeg derimot har ikke jobbet i produksjonen, men kom rett fra universitetet og inn i ledelsen. Jeg har måttet jobbe veldig hardt for å få de ansatte til å like meg, og respektere at jeg gjør samme jobb som min far gjorde, bare på en annen måte. Jeg har vunnet over de fleste, men det har krevd tilpasninger fra både meg og de ansatte. Jeg har lært mye, og jeg har lyttet til innspill fra de ansatte, jeg har lært mye om produksjonen, og jeg har kontordøren min åpen 90% av tiden så jeg er tilgjengelig om det er noe. 
Jeg tror ledere som blir mislikt ikke ser og hører på de ansatte, og kanskje oppfører seg som om deres jobb er viktigere eller bedre enn de andres. 
Jeg er fullstendig klar over at det er produksjonen som betaler min lønn, og jeg er helt avhengig av at de ansatte er fornøyd for at effektiviteten skal være tilfredsstillende. Min jobb er i stor grad å legge til rette for at de kan utføre sin jobb på best mulig måte. 

Anonymkode: 5eb6e...f38

Og her er du inne på noe vesentlig. Jeg har selv erfaring med ledere som har jobbet seg opp, lik din far. Som startet et selskap med 4 ansatte (inkl. meg selv) og jobbet seg opp til å være ledende innen Norden innen det spesifikke fagfeltet og har nå over 50 fast ansatte og tilsvarende mange freelancere. Leder/eier er godt likt av de ansatte, men opp igjennom årene har vi hatt flere i diverse lederstillinger som på ingen måte har kunnskap eller erfaring om det fagfeltet de skal forvalte. Da er det uhyre viktig at man lytter til ansatte og ikke kjører sitt eget løp. Det burde være opplagt for de fleste, men man kommer absolutt lengst med gjensidig respekt og ydmykhet overfor den jobben som gjøres på begge hold. Både som leder og ansatt.

Anonymkode: 2f70f...4cc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...