Gå til innhold

Foreldrepenger- hva er lurest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å løse det slik (100% foreldrepenger) 

Først foreldrepenger 

så ulønnet permisjon i en periode

og til slutt fire uker ferie før jeg begynner i arbeid i igjen. 
Har forstått det slik at jeg med å avslutte med ferie opparbeider meg rettigheter som jeg har mistet ved ulønnet perm. Er dette en grei måte å gjøre det på? 

Andre alternativer som er bedre? Er helt grønn på dette 🤷‍♀️ så takk for konstruktive svar 

Anonymkode: 9838d...ffe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Først foreldrepenger 

Har forstått det slik at jeg med å avslutte med ferie opparbeider meg rettigheter som jeg har mistet ved ulønnet perm. Er dette en grei måte å gjøre det på? 

Andre alternativer som er bedre? Er helt grønn på dette 🤷‍♀️ så takk for konstruktive svar 

Du må jobbe en dag mellom ulønnet og ferie for å opparbeide deg retten til sykepenger etc. 

Anonymkode: 146ca...7f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du må jobbe en dag mellom ulønnet og ferie for å opparbeide deg retten til sykepenger etc. 

Dette har jeg ikke hørt om. Andre som kan bekrefte dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har jeg ikke hørt om. Andre som kan bekrefte dette? 

https://www.leder.no/sykefravaer/egenmelding/artikkel/Egenmeldingsrett-etter-foreldrepermisjon

"En forutsetning for at ferie skal regnes med i opptjeningstiden er at arbeidstaker har gjenopptatt arbeidet minimum en dag etter permisjonen, før ferien tas ut."

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har forstått det slik at jeg med å avslutte med ferie opparbeider meg rettigheter som jeg har mistet ved ulønnet perm

Jeg også har forstått det slik. Og nå lært at man må jobbe èn dag etter permisjonen før ferien tas ut. Men på NAVs planlegger så kommer det opp "Du kan ikke slutte foreldrepengeperioden din med en utsettelse". Hmm... så da skjønner jeg ikke helt. Da kan ikke ferie være det siste man har før man er tilbake i jobb da, eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Først foreldrepenger 

Er en veldig grei måte å gjøre det på, men vær obs på at arbeidsgiver kan ville at du legger ferien før ulønnet perm. 

Anonymkode: c8148...41f

Skrevet
Amatariel skrev (56 minutter siden):

Jeg også har forstått det slik. Og nå lært at man må jobbe èn dag etter permisjonen før ferien tas ut. Men på NAVs planlegger så kommer det opp "Du kan ikke slutte foreldrepengeperioden din med en utsettelse". Hmm... så da skjønner jeg ikke helt. Da kan ikke ferie være det siste man har før man er tilbake i jobb da, eller?

Permisjonen er i teorien over etter ulønnet er over, men man har jo rett på ferieukene sine likevel, det må bare avtales med arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Amatariel said:

Du kan vel forlenge permisjonen med ferie, eller avslutte den og deretter ha ferie. I praksis så forlenger du jo permisjonen din da også, men NAV er ute av bildet fordi den lønnende foreldrepermisjonen er avsluttet. 

Hva angår sykepenger: 

https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/tap-av-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/ 

Og: 

Kort oppsummert

Du kan ha krav på sykepenger i ulønnet foreldrepermisjon fra sykdommens 15. dag dersom:

• Den ulønnede permisjonen tas umiddelbart etter foreldrenes ordinære permisjon
  • Du har en avtale med arbeidsgiver om å gjenoppta arbeidet
  • Du kan godtgjøre at hensikten med permisjonen faller bort
  • Har et sykepengegrunnlag på minst 1G

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/

Også kommer det selvfølgelig an på hva slags avtale du har med din arbeidsgiver

Anonymkode: 28480...213

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan vel forlenge permisjonen med ferie, eller avslutte den og deretter ha ferie. I praksis så forlenger du jo permisjonen din da også, men NAV er ute av bildet fordi den lønnende foreldrepermisjonen er avsluttet. 

Hva angår sykepenger: 

https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/tap-av-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/ 

Og: 

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/

Også kommer det selvfølgelig an på hva slags avtale du har med din arbeidsgiver

Anonymkode: 28480...213

Jeg tror at den ulønnede permisjonen må komme rett etter vanlig foreldrepermisjon, om man ikke skal miste sykepengerettigheter. Så da er det første alternativet, å ta ferie i midten av permisjonen og så ulønnet, bedre enn lønnet permisjon, så ferie, så ulønnet. 

Anonymkode: b31b2...5e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...