Gå til innhold

Har kausjonist innsynsrett til mitt lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan kausjonist kreve eller evt blir han automatisk opplyst om hvilke rente jeg har på lånet og vil han få vite når min fastrenteavtale er over og jeg tegner ny fastrenteavtale?

Anonymkode: c4567...8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan kausjonist kreve eller evt blir han automatisk opplyst om hvilke rente jeg har på lånet og vil han få vite når min fastrenteavtale er over og jeg tegner ny fastrenteavtale?

Selvfølgelig!

Anonymkode: fe212...ce9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig!

Anonymkode: fe212...ce9

Kreve eller blir han automatisk oppdatert?

Skrevet

I dag er det stort sett medlåntaker man snakker om når man sier kausjonist, selv om det egentlig er noe annet. Og ja, medlåntaker har innsyn. Det er du som betaler på lånet, men dere er begge medansvarlige, så klart det er innsynsrett.

Anonymkode: 7f482...8c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag er det stort sett medlåntaker man snakker om når man sier kausjonist, selv om det egentlig er noe annet. Og ja, medlåntaker har innsyn. Det er du som betaler på lånet, men dere er begge medansvarlige, så klart det er innsynsrett.

Kausjonist og medlåntaker er da to helt forskjellige ting og helt forskjellig ansvar, subsidiær ansvar vs  solidarisk ansvar.

• Liker 5
Skrevet

Det er kausjonist jeg mener.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

tull, det er to helt forskjellige ting. En kausjonist er uansett ikke ansvarlig for hele lånet, kun den summen (oftest tilsvarende kravet om egenandel) man ellers ville bli avkrevd.

Anonymkode: f6cd7...901

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...