AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Jeg jobber bare 50% slik at jeg lettere kan ta meg av hus og barn imens de er små (2 og 4 år). Får ca 19500 kr utbetalt i mnd. Samboer jobber 100% og får 35 000 utbetalt. Vi betaler 50-50 hver av huslån, kommunale utgifter, barnehage, møbler,og utstyr til hjemmet. Så betaler han 70% og jeg for dagligvarer, strøm, tv, telefon, klær/utstyr til barna og lege/helse. Vi betaler selv for egne klær, snus/tobakk/alkohol/godteri/kafébesøk etc Jeg sparer 2000 kr fra lønna i privat pensjonsparing for å minke tap her i tiden jeg går hjemme. Så sitter tilslutt igjen med svært lite til feks egenpleie, klær og fritid. Han har derimot en del til overs og kan spare i fond og spekulere i aksjer med overskuddet. I starten syntes jeg fordelingen hørtes grei og rettferdig ut. Siste tiden har jeg derimot begynt å tenke litt på om denne fordelingen ikke er så rettferdig likevel. Det frister ofte å gå opp i stilling, men føler likevel ikke jeg har overskudd og helse til det. Da ville det gått kraftig ut over familie&barna og jeg ville ikke hatt overskudd til husarbeid. Hva tenker dere om familieøkonomien vår og fordelingen av den i vår situasjon? Anonymkode: 69f6f...4c1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Kan være en bedre ide at begge jobber fullt og heller betaler for tjenester (vask av hus og å få dagligvarer levert hjem). Anonymkode: 0d72e...a5b 15
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 Jeg tenker dere burde snakke sammen. Det finnes mange løsninger. For eksempel kan dere betale etter inntekt. Siden han tjener nesten dobbelt av deg kan han betale 63% og du 37% av fellesutgifter for eksempel. Eller dere kan ha fellesøkonomi. Det er jeg veldig tilhenger av. Men at dere da også setter av penger til moro, sånn at det ikke blir overvåking og krangling om småkjøp og litt ulike prioriteringer. Hva vil mannen din? Kunne eventuelt du gått litt opp i stilling og han litt ned? Anonymkode: 9ef71...1a9 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker dere burde snakke sammen. Det finnes mange løsninger. For eksempel kan dere betale etter inntekt. Siden han tjener nesten dobbelt av deg kan han betale 63% og du 37% av fellesutgifter for eksempel. Eller dere kan ha fellesøkonomi. Det er jeg veldig tilhenger av. Men at dere da også setter av penger til moro, sånn at det ikke blir overvåking og krangling om småkjøp og litt ulike prioriteringer. Hva vil mannen din? Kunne eventuelt du gått litt opp i stilling og han litt ned? Anonymkode: 9ef71...1a9 Vi betaler som nevnt 30-70 av de fleste dagligdagse faste utgifter. Men like mye på kommunale utgifter, barnehage, møbler og opppussing. Spørsmålet er kanskje om han bør legge ut mer for bla de sistnevnte tingene når han tjener såpass mye mer enn meg. Det burde kanskje være 30-70 for alt. Utenom huslånet. Det må være 50-50 for å være mest ryddig. Vi har forøvrig en god samboerkontrakt. Anonymkode: 69f6f...4c1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan være en bedre ide at begge jobber fullt og heller betaler for tjenester (vask av hus og å få dagligvarer levert hjem). Anonymkode: 0d72e...a5b Nei, jeg har et såpass tøft yrke at det vil slite mer på meg mht familie/barn enn hva husarbeidet og matlagingen gjør. 50# går akkurat. Sykepleieryrke er ikke til å spøke med nå til dags😱😅 Anonymkode: 69f6f...4c1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 For meg var det uaktuelt å danne en familieenhet uten å være gift/være en felles enhet også økonomisk. Og når jeg leser slike innlegg er jeg så utrolig glad for det valget. Hvorfor skal du tape økonomisk på at du tar ekstra ansvar for hus og hjem? Som et minimum burde han betale pensjonen din. Hvis du ikke har helse til å jobbe mer, skal du heller ikke påta deg ekstra oppgaver i heimen i de timene du da får fri. Her i huset beholder vi noen tusenlapper hver av lønnen, resten går til felleskassa. Og husarbeid deler vi. Han tar mer med heimen og huset, jeg tar mer med ungene. Anonymkode: 3705a...198 8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi betaler som nevnt 30-70 av de fleste dagligdagse faste utgifter. Men like mye på kommunale utgifter, barnehage, møbler og opppussing. Spørsmålet er kanskje om han bør legge ut mer for bla de sistnevnte tingene når han tjener såpass mye mer enn meg. Det burde kanskje være 30-70 for alt. Utenom huslånet. Det må være 50-50 for å være mest ryddig. Vi har forøvrig en god samboerkontrakt. Anonymkode: 69f6f...4c1 Ja, han bør også betale mer av de andre kostnadene - hvorfor skilte dere på det i utgangspunktet? Men lurt å betale likt på huslån ift eierbrøk, så det ikke er tvil ved evt brudd senere. Anonymkode: d07cd...f70 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 Hvordan har han overskudd til husarbeid med 100% jobb og ikke du? rettferdig er det vel ikke om dere begge var enige om denne løsningen. Da får dere regne på hva en hushjelp og barnepasser ville ha kostet dere, og trekke det fra dine utgifter. Anonymkode: 81595...b81 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 Det er ikke riktig at han skal betale enda mer bare fordi du ikke orker å jobbe mer i det yrket du har. Den fordelingen dere har nå syns jeg også er litt vel mye lagt på hans økonomi og noe mer hadde ikke jeg akseptert. Det er ikke han sin skyld at du valgte det yrket og nå ikke klarer/vil jobbe mer enn 50%. Ved å jobbe redusert så ødelegger du for deg selv den dagen dere går fra hverandre men det er du vel klar over. Jeg skjønner bare ikke hvorfor menn skal betale så mye mer enn damer. Hilsen dame Anonymkode: 89bc8...6be 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 Hva med at dere begge jobber 70-75 %? Da vil dere ha tid til barn og hjem, men mer rettferdig feks mtp pensjonsoppsparing. Da blir også kostnadene enklere å fordele. Anonymkode: fc7c5...ac1 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 Det er da ingen menneskerett å jobbe 50%. Greit nok at han betaler litt mer til fellesen om du gjør mer med hus og barn, men du har jo valgt selv å jobbe redusert. Jeg og mange andre har hatt små barn og 100% stilling, det går det og. Ja det er slitsomt å jobbe, men sånn er livet da Anonymkode: 9c91a...a0b 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 Selvfølgelig skal han må ikke betale mer enn det han allerede gjør fordi du orker ikke å jobbe mer. Barna er 2 og 4 og kan være i barnehagen hvis du er opptatt med å ha penger til spa og hårklipp. Anonymkode: 9f37a...069 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 Dette er den klassiske kvinnefella. Dere må dele alt likt - ansvaret for hus, barn og forsørgelse. Det er mye mer lønnsomt for deg og dere i familien å betale noen for tjenester enn det er for dere at du jobber redusert. Matkasser og hjelp til å vaske hus kan hjelpe godt på familielogistikken. er mannen enig i at du jobber redusert? Hvis avtalen er at du jobber redusert for å ta mer ansvar for familien a/s, er det naturlig at han også bidrar til din ekstra pensjonssparing. Hvis han ikke er enig i det valget, bør dere sette dere ned og ta en prat om hvordan alt arbeidet i familien, både det lønnede og ulønnede, skal fordeles. og hvis jobben din er så slitsom at du, en ung kvinne i beste arbeidsføre alder ikke orker å jobbe fullt, bør du ta en prat med arbeidsgiver, både verneombud, tillitsvalgt og leder om det. Det er krise i helsevesenet fordi vi mangler kvalifiserte folk. Og når unge, velkvalifiserte folk ikke orker å stå i full jobb, må man se på hvorfor og gjøre noe med det. Anonymkode: 724ec...cd7 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 Jeg oppfatter deg slik at det er ditt eget valg å gå hjemme, dvs. dette ikke er noe mannen din har noen spesiell formening om. I den grad du bidrar til merverdi hjemme fordi du kun jobber 50 % er det jo rimelig at du får "betalt" for det i form av at mannen din tar større andel av kostnadene, men den vurderingen er det vel kanskje mannen din som står nærmest til å ta. Kan du ikke bare spørre ham: hvor mye er du villig til å betale for at jeg fortsatt skal jobbe 50 %? Differansen mellom 50 % lønn + det mannen din vil betale må du da vurdere opp mot 100 % lønn. Hvilket av disse to alternativene syns du er mest verdt det? Er jo en helt vanlig vurdering av tid/overskudd vs penger (både lønn og pensjon). En alternativ løsning er selvfølgelig at du finner deg en annen 100% jobb som du ikke blir så sliten av som den du har nå. Anonymkode: 00c5b...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 Du må finne deg et annet yrke, fordi mange familier har barn og fulltidsjobber, og du ødelegger bare for deg selv i lengden om noe uforutsett skulle skje slik at dere går fra hverandre. Hva om han kom til deg og sa at han vil jobbe 50% mens du jobber 100%, og han sier at det betyr at du nå skal ta 70% av alle utgifter fordi han vil ikke jobbe 100%. Jeg tror at du ville begynt å føle på at dette er ikke rettferdig fordi det er tross alt han som går ned på 50% slik at du må dekke mer av utgiftene. I tillegg så vil han kreve at du skal spare til pensjon for han for de 50% han ikke jobber (og har han en godt betalt jobb så må du spare mer i pensjon til han). Ser du at dette grenser til å bli urimelig for din del? Anonymkode: ba98d...1c0 4
Liljerød Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 Jeg ville gått opp til 100% stilling i stedet. Så får dere dele hus og hjem likt i stedet. Da er det jo reelt likt mellom dere og dere kan dele utgiftene likt. Hvis han synes det blir for mye jobb, kan jo han jobbe deltid for å få ting til å gå opp. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 Dersom barna har fulltidsplass i barnehage syntes jeg ikke han skal betale en større andel av felles utgifter enn halvparten av hva det ville kostet dere å leie inn en vaskehjelp/ufaglært til å lage middag (dersom du står 100% for disse oppgavene) 🤷♀️ Å vaske og rydde huset samt lage middag tilsvarer vel neppe en 50% stilling i et ordinært hjem med to barn. 🤷♀️ Unntaket er dersom mannen har bedt deg om å jobbe redusert for å slippe disse oppgavene. Da bør han kompensere deg for lønnstapet ditt. Men dersom det er ditt eget påfunn at du skal jobbe redusert for å ta deg av hus og hjem så kan du ikke kreve annet enn kompensasjon for alternativkostnaden, dvs. hva det hadde kostet mannen å leie inn ufaglært arbeidskraft for å utføre hans halvdel av disse oppgavene, så fremt han er enig selvsagt. Anonymkode: 75766...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå