Gå til innhold

Et hjertesukk fra en søvn-fortvilet mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Nå er jeg både fortvilet, trist, sliten og muligens irritert. 

Vår 4. klassing (relativt stor unge altså!!), holder et liv på kveld og natt jeg ikke trodde var mulig av et så stort barn. Netter har vært uproblematisk og søvn har gått greit, selv om hun hele livet har brukt lang tid på å sovne på kvelden. Men hun har sovnet på egen hånd, og sovet hele natten og tålt litt støy uten å våkne. 

For 6-7 uker siden startet et «mareritt». Hun slet med å sovne, og sovnet hun så våknet hun gjentatte ganger. Siden da har vi prøvd det meste, med det resultat at hun sovner i sin seng relativt sent (22.00) men «våkner» 5-10 ganger de neste timene. Skriver «våkner» fordi hun er såpass fjern at vi ikke klarer å få en sammenhengende prat med henne. Disse oppvåkningene fortsetter (og hun vekker oss) helt til vi kapitullerer en gang etter midnatt og lar henne sove sammen med oss, og det er flere år siden hun sluttet å sove sammen med oss. Men da sover hun, i det minste. 

Jeg og mannen har mistet mye av intimiteten, vi har ikke hatt sex siden dette startet og er utslitt av søvnmangel. Vi er rett og slett lei og fortvilet. Dette er som å ha en baby igjen. Hvis vi summerer timene hun sover totalt per døgn, havner vi på 6-7 timer. Og dette har pågått lenge. Får helt vondt av at hun skal holde koken i hverdagen med søvnunderskudd over tid. 

Hva i alle dager skal vi gjøre? Vi prøver å rose henne når nettene er gode. Geleider henne tilbake på rommet når hun kommer inn til oss. Legger planer sammen med henne for nettene. Gir varmeflaske og kosebamse. Vi prøver alt for tiden, men ingen ting hjelper. Til info har hun en lillebror som også forstyerres i nattesøvnen sin av dette, så nå er vi passe desperat. 

Ingen endringer i livet hennes, såvidt jeg vet, som kan være skyld i denne natteuroen. 

Anonymkode: fe258...213

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm. Vrient. Her ville jeg nok forsøkt å komme til bunns i problemet. Har hun opplevd noe likevel? Selv om dere ikke vet om det? Legg til rette for god prat. Enten med dere eller en annen voksen hun stoler på. Om dere ikke finner ut noe mer så har dere i alle fall forsøkt. Og når det gjelder søvnen på natten. Mitt beste tips er:

Brett opp ermene og stå i det. Hun skal sove i egen seng. Våkner hun så følg henne tilbake til sengen. Gjenta til det kjedsommelige. Burde ikke ta mer enn to uker før dere ser bedring. Minimalt med kos og dill på natta. Da er det sovetid. Stå i det nå så dere slipper lange perioder med ødelagte netter for alle. Verdt et forsøk i alle fall. Men husk! Ikke gi opp for fort. Det kan ta rundt to uker. 

Klem fra trebarnsmoren som har stått i noe av det samme.

Anonymkode: 3ca01...aaa

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gir varmeflaske og kosebamse.

Til en fjerdeklassing? Har hun en eller annen diagnose?

Anonymkode: d6dc8...259

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig mange 4., og 6. og 10. klassinger som bruker kosebamse for å sove. Men de fleste skjuler det.  Barnet til kjæresten min bruker fortsatt den gamle kosebamsen av og til.  Hun er langt over 20 og helt oppegående 😊😉

Anonymkode: 54919...b0e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig mange 4., og 6. og 10. klassinger som bruker kosebamse for å sove. Men de fleste skjuler det.  Barnet til kjæresten min bruker fortsatt den gamle kosebamsen av og til.  Hun er langt over 20 og helt oppegående 😊😉

Jøss. Blir litt sjokkert over slikt.

Må jo være noe med disse menneskene, kosebamse i senga forbinder jeg kun med småbarn og babyer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jøss. Blir litt sjokkert over slikt.

Må jo være noe med disse menneskene, kosebamse i senga forbinder jeg kun med småbarn og babyer.

Javel.  Det er deg. 

• Liker 37
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Vi hadde en madrass som vi dro inn på ungenes rom når de var små, så fikk hvertfall en voksen sove godt om natta. 

Syntes det var mye greiere å trygge de på eget rom og i egen seng når de var i den alderen. 

Virker uoverkommelig nå, men blir snart bedre dette også. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sakt «det er bare en periode» til meg selv😅👍 

Skrevet

Hun virker veldig urolig, det spørs om det er en spesifikk årsak. 
Vi hadde et barn som var urolig og mye på toalettet på nettene, og skulle ha drikke hele tiden. Vi ble nesten litt iritert over alt styret nattes tid. Viste seg at hun hadde diabetes....

Ikke at jeg tenker det om ditt barn, men når man har «småbarnsnetter» er det fort gjort å glemme større barn. 

Lykke til.

Anonymkode: 80441...8bc

• Liker 5
Skrevet

Madrass inn på soverommet og bytt på å sove der. Det er bare en fase dette også 

Anonymkode: 8b5a3...ba2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er voksen, bruker selv varmeflaske. Kosebamsene ligger i sengen hennes hver natt - og jeg gir henne en og sier god natt. Ingen diagnose - men nettopp slike forsomsfulle utsagn fra voksne er en medvirkende årsak til at barn mobber. Tenk på det du. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hmm. Vrient. Her ville jeg nok forsøkt å komme til bunns i problemet. Har hun opplevd noe likevel? Selv om dere ikke vet om det? Legg til rette for god prat. Enten med dere eller en annen voksen hun stoler på. Om dere ikke finner ut noe mer så har dere i alle fall forsøkt. Og når det gjelder søvnen på natten. Mitt beste tips er:

Brett opp ermene og stå i det. Hun skal sove i egen seng. Våkner hun så følg henne tilbake til sengen. Gjenta til det kjedsommelige. Burde ikke ta mer enn to uker før dere ser bedring. Minimalt med kos og dill på natta. Da er det sovetid. Stå i det nå så dere slipper lange perioder med ødelagte netter for alle. Verdt et forsøk i alle fall. Men husk! Ikke gi opp for fort. Det kan ta rundt to uker. 

Klem fra trebarnsmoren som har stått i noe av det samme.

Anonymkode: 3ca01...aaa

Er dette med å konsekvent følge henne på eget rom vi har drevet med over flere uker. Men litt av problemet er at hun ikke er helt våken (tror hun går i søvne faktisk), og kommer tilbake igjen etter 10 minutter. Hun er ikke nødvendigvis bevisst på at hun kommer og snakker bare tull som ikke har noen sammenheng. Slik holder vi på utover natta, helt til vi ikke orker mer. Vi burde sikkert vært mer konsekvent, men etter en så lang periode blir det litt quick fix, dessverre.

Dette begynte i ferien mens det var bare oss. Da hadde vi sånnsett «full kontroll» på hva hun opplevde, og det var ikke noe spesifikt. Annet enn at vi på samme tidspunkt opplevde at hun slet sånn med å sovne (men hun har alltid brukt lang tid, så dette i seg selv var ikke uvanlig) at vi la oss mens hun fortsatt var våken. Dette ble nærmest en angst for henne. En angst for at vi skulle sovne før henne og at hun ble alene våken, til tross for at vi sa at vi ikke legger oss til å sove før hun sover. Og når vi snakker med henne er det også dette hun peker på; hun vil ikke være våken mens de andre sover. Mulig hun tar denne angsten/stresset med seg inn i drømmeverden, som resulterer i hyppige oppvåkninger/nattevandring….? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun virker veldig urolig, det spørs om det er en spesifikk årsak. 
Vi hadde et barn som var urolig og mye på toalettet på nettene, og skulle ha drikke hele tiden. Vi ble nesten litt iritert over alt styret nattes tid. Viste seg at hun hadde diabetes....

Ikke at jeg tenker det om ditt barn, men når man har «småbarnsnetter» er det fort gjort å glemme større barn. 

Lykke til.

Anonymkode: 80441...8bc

Hun er veldig urolig ja. Vi gikk fra å ha ei som sov som en stein når hun sovnet, til å ha en natterangler. Bare over natta. Aldri før slitt med hyppige oppvåkninger. 

Skrevet

Har dere vert hos lege? Ville kanskje få satt igang en utredning

Anonymkode: ceac9...5c7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere vert hos lege? Ville kanskje få satt igang en utredning

Anonymkode: ceac9...5c7

Vi har ikke vært hos lege med dette. Dette kom så brått, så vi hadde egentlig regnet med det skulle gå over like brått. 

Skrevet (endret)

Jeg syns mange foreldre skal overkomplisere så innmari, og kaller det å være konsekvent?!?! 

Så, dere har et barn som våkner ørten ganger, inntil dere kapitulerer og lar henne sove hos dere. 

Hva med å se sammenhengene her og la henne legge seg hos dere med en gang hun våkner? Ikke drive denne kampen med et barn som ikke er våkent, ikke slite seg ut time etter time og kalle det å være konsekvent, men bare følge hennes behov og la henne sove der hun sover best. Ikke tenk sex og intimitet nå, ta det i sofaen i så fall, nå prioriterer dere SØVN. Snu skuta, få alle til å sove greit (dere voksne kan bytte på å sove alene på jentas rom) og bryt den onde sirkelen. Når dere har hentet dere litt inn og nettene er mer normale kan dere prøve å snu om igjen. 

Hvis det ikke hjelper, kontakt lege.

Og selvfølgelig, vær var på om det har hendt noe. Min niese måtte sove med foreldrene sine i den alderen i flere måneder, etter en ganske traumatisk (for henne) hendelse på natt. 

Edit: hvis hun sliter med å sovne ville jeg tatt med bok i senga og lest for meg selv til hun sovner. Så hun SER at du er der og er trygg på at du er våken. Bryt sirkelen som sagt! 

Endret av Albbas
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er voksen, bruker selv varmeflaske. Kosebamsene ligger i sengen hennes hver natt - og jeg gir henne en og sier god natt. Ingen diagnose - men nettopp slike forsomsfulle utsagn fra voksne er en medvirkende årsak til at barn mobber. Tenk på det du. 

Er dette med å konsekvent følge henne på eget rom vi har drevet med over flere uker. Men litt av problemet er at hun ikke er helt våken (tror hun går i søvne faktisk), og kommer tilbake igjen etter 10 minutter. Hun er ikke nødvendigvis bevisst på at hun kommer og snakker bare tull som ikke har noen sammenheng. Slik holder vi på utover natta, helt til vi ikke orker mer. Vi burde sikkert vært mer konsekvent, men etter en så lang periode blir det litt quick fix, dessverre.

Dette begynte i ferien mens det var bare oss. Da hadde vi sånnsett «full kontroll» på hva hun opplevde, og det var ikke noe spesifikt. Annet enn at vi på samme tidspunkt opplevde at hun slet sånn med å sovne (men hun har alltid brukt lang tid, så dette i seg selv var ikke uvanlig) at vi la oss mens hun fortsatt var våken. Dette ble nærmest en angst for henne. En angst for at vi skulle sovne før henne og at hun ble alene våken, til tross for at vi sa at vi ikke legger oss til å sove før hun sover. Og når vi snakker med henne er det også dette hun peker på; hun vil ikke være våken mens de andre sover. Mulig hun tar denne angsten/stresset med seg inn i drømmeverden, som resulterer i hyppige oppvåkninger/nattevandring….? 

Høres veldig sannsynlig ut. Vi hadde en periode i vår med vår 7-åring. Hun har sovet som en stein i flere år, men plutselig begynte hun å våkne i hytt og pine, og fikk ikke sove igjen uten at vi lå ved siden av henne. Tror det handlet om at hun følte seg utrygg av en eller annen grunn.

Vi begynte med å følge inn på rommet og sitte/ligge der til hun sovnet, men vi ble så sinnsykt trøtte og utslitte. Så vi kastet inn håndkle og la en madrass ved siden av senga vår. Når hun våknet bare holdt jeg henne i hånden, også sovnet hun igjen. Først tok det litt tid, men ganske snart ble det både færre og kortere oppvåkningen. Og etter noen uker var hun trygg igjen, og kunne flytte tilbake til rommet sitt. For oss var det viktigere å få mest mulig søvn enn å stå på prinsippet om å sove på eget rom. 

Anonymkode: f98dd...946

• Liker 7
Skrevet
Albbas skrev (6 minutter siden):

Jeg syns mange foreldre skal overkomplisere så innmari, og kaller det å være konsekvent?!?! 

Så, dere har et barn som våkner ørten ganger, inntil dere kapitulerer og lar henne sove hos dere. 

Hva med å se sammenhengene her og la henne legge seg hos dere med en gang hun våkner? Ikke drive denne kampen med et barn som ikke er våkent, ikke slite seg ut time etter time og kalle det å være konsekvent, men bare følge hennes behov og la henne sove der hun sover best. Ikke tenk sex og intimitet nå, ta det i sofaen i så fall, nå prioriterer dere SØVN. Snu skuta, få alle til å sove greit (dere voksne kan bytte på å sove alene på jentas rom) og bryt den onde sirkelen. Når dere har hentet dere litt inn og nettene er mer normale kan dere prøve å snu om igjen. 

Hvis det ikke hjelper, kontakt lege.

Og selvfølgelig, vær var på om det har hendt noe. Min niese måtte sove med foreldrene sine i den alderen i flere måneder, etter en ganske traumatisk (for henne) hendelse på natt. 

Edit: hvis hun sliter med å sovne ville jeg tatt med bok i senga og lest for meg selv til hun sovner. Så hun SER at du er der og er trygg på at du er våken. Bryt sirkelen som sagt! 

Nei, det handler om at når man i 4 av 6 uker har fulgt henne inn på rommet, så er det vanskelig å være konsekvent. I ren desperasjon på søvn etter ukesvis uten. Vi er mennesker. Vi har vært konsekvent, fulgt henne tilbake, lagt oss, ventet 10 -20 minutter, og gjort samme rutine på nytt. 

Angående sex og intimitet - NEI, vi kan ikke ta det på sofaen. Hun står jo opp 10 ganger før vi legger oss. Hun kommer opp i stua i søvne, hvert 20 minutt, hele kvelden. Det er litt av problemet her. Vi har ingen «fri», for hun kommer vandrende uansett. Så legger vi oss, vandringen fortsetter inn i natten. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det handler om at når man i 4 av 6 uker har fulgt henne inn på rommet, så er det vanskelig å være konsekvent. I ren desperasjon på søvn etter ukesvis uten. Vi er mennesker. Vi har vært konsekvent, fulgt henne tilbake, lagt oss, ventet 10 -20 minutter, og gjort samme rutine på nytt. 

Angående sex og intimitet - NEI, vi kan ikke ta det på sofaen. Hun står jo opp 10 ganger før vi legger oss. Hun kommer opp i stua i søvne, hvert 20 minutt, hele kvelden. Det er litt av problemet her. Vi har ingen «fri», for hun kommer vandrende uansett. Så legger vi oss, vandringen fortsetter inn i natten. 

Selvfølgelig er det vanskelig å være konsekvent, og det er jo hele poenget mitt! Det dere gjør nå funker ikke, dere opprettholder en ond sirkel og må bryte den. Legg jenta i deres seng, la henne sove der, og gi f i sex akkurat nå. Bryt sirkelen, drit i alle tanker om å være konsekvent, la henne sove der hun faktisk sover best. Om 2-4 uker kan dere prøve å snu om igjen, men først må dere alle få hentet dere inn! Spesielt barnet. Dårlig søvn avler dårlig søvn, fokuser kun på hva hun trenger for å sove godt nå. Kanskje er det alt som skal til. Hvis ikke er det som sagt på tide med en tur til legen. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi har ikke vært hos lege med dette. Dette kom så brått, så vi hadde egentlig regnet med det skulle gå over like brått. 

Ville tatt en prat med en søvn ekspert. 

Høres jo ut som om hun er halvveis våken/i søvn. 

Ville definitivt sjekket det opp. Bedre å få et klart svar om hun faktisk har forstyrret søvn mønster eller om det bare er en fase. 

Skrevet

Jeg tenker at her har det skjedd noe! Når hun gjør en slik helomvending og viser en så stor uro, er det jo helt klart noe galt! Barn bearbeider opplevelser i søvne. Prat med henne, gå tilbake i tid og se hva som foregikk når dette startet. Prat med skolen, gå til legen og utelukk at det er noe fysisk galt. Kanskje trenger hun å prate med en fagperson for å komme til bunns i dette? Bare ta dette på alvor! Hun er fortsatt liten og trenger at dere passer på og følger opp!

Og så tror jeg at det er lurt å møte behovene hennes. Hun trenger dere der når hun sover, så sov sammen med henne da! Hjelp henne igjennom dette, gi henne trygghet. Og bytt på det så dere får mest mulig hvile.

Anonymkode: b6d3e...4b0

• Liker 1
Skrevet

forsøk Melatonin, i samråd med lege så klart. 

Anonymkode: cabac...ea9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...