Gå til innhold

Naboen lar meg ikke være ifred.. Er redd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne i 30 årene som har en nabo som er ganske innpåsliten! Han driver å følger etter meg når jeg er ute og lar meg ikke være ifred. Han drev å sendte meg blomster her forleden og et kort med masse hjerter på. Vi kjenner hverandre nesten ikke og nå begynner familien å bli bekymret for meg siden jeg bor så nærme han :( Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 31a4d...196

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det i borettslaget?

Hadde da snakket med styret først.

Anonymkode: 46f4c...f7e

• Liker 11
Skrevet

Oi, det høres ikke særlig gøy ut.. Hm.. Vært nøytral men avvisende i første omgang. Dersom han ikke gir seg, ville jeg også snakket med styret, om det er borettslag, som nevnt over. 

Anonymkode: 38ffe...347

• Liker 6
Skrevet

Sist jeg hadde en stalker måtte jeg flytte. Håper du slipper å gjøre det 

• Liker 6
Skrevet

Er dette troll eller en respons på den tråden med Stalker-mannen?

Anonymkode: 4e2e5...388

• Liker 9
Skrevet

Lol, dette er stalkermannen eller et annet troll. Noen som har lite å gjøre! 🙈

Anonymkode: 031d8...363

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er en kvinne i 30 årene som har en nabo som er ganske innpåsliten! Han driver å følger etter meg når jeg er ute og lar meg ikke være ifred. Han drev å sendte meg blomster her forleden og et kort med masse hjerter på. Vi kjenner hverandre nesten ikke og nå begynner familien å bli bekymret for meg siden jeg bor så nærme han :( Hva ville dere gjort?

1. Sagt fra til han at han må slutte.

2. Dersom han ikke slutter, ta kontakt med politiet. 

Anonymkode: 54d5d...f64

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det i borettslaget?

Hadde da snakket med styret først.

Anonymkode: 46f4c...f7e

Styret?? I alle dager, de har vel ikke noe med dette å gjøre?

Anonymkode: b3667...ae5

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker:

Finn ny bolig. Selg og lei noe annet om du ikke finner noe aktuelt med en gang.

• Liker 1
Skrevet

Vær direkte. Ikke hint. 

Gi han blomstene og korter tilbake i oppklipte tilstand. 

Omså be han dra til helvete om det er det som skal til. 
Slutt med å være ‘snill pie’. Direkte tale er det eneste som fungerer. 

Anonymkode: 16d63...396

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Styret kan ikke bestemme hvordan beboere skal oppføre seg og hvem de skal snakke med eller hvor de får lov å gå eller hvem de kan sende post til.

Styret har ingenting de skulle ha sagt i en slik sak, ingen makt, og kan ikke pålegge forfølgeren noe som helst. Han har ikke gjort noe galt heller, strengt tatt, men han er ubehagelig for naboen sin. 

• Liker 1
Skrevet

Straffeloven, §266, Hensynsløs adferd:

Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

§266a, Alvorlig personforfølgelse:

Den som gjentatte ganger truer, følger etter, iakttar, kontakter eller gjennom andre sammenlignbare handlinger forfølger en annen på en måte som er egnet til å fremkalle frykt eller engstelse, straffes med fengsel inntil 4 år.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-9#§251

Anonymkode: e8d11...d8d

• Liker 1
Skrevet

Ring politiet og be om besøksforbud. Da har han ikke lov til verken å kontakte deg, sende deg blomster eller følge etter deg (det skal mye til å få besøksforbud på offentlig område, men han får ikke lov å kontakte deg, gå etter deg etc). Heller ikke oppsøke deg via sosiale medier eller andre måter. Måtte selv gjøre det mot en nabo, men han var nok psykisk syk. Ingen problemer hos politiet, de tok det veldig på alvor.

Hvis du tror han er normal så kan du jo snakke med ham og be han om å holde seg unna, men med den oppførselen så er han sannsynligvis ikke normal.

I mitt tilfelle ringte også politiet vedkommende for å understreke alvoret - i tillegg til formelt besøksforbud i 6 mnd som deretter kunne fornyes hver tredje mnd. Er jo ikke noe alvorlig inngrep i hans liv at han skal la være å følge etter noen som ikke vil ha noe med ham å gjøre. 

Anonymkode: eb6af...2b7

• Liker 5
Skrevet

Jeg skal snakke med politiet å se hva de kan gjøre.. Ser det er opprettet en annen tråd som minner veldig om han jeg er nabo med.. Dette er ubehagelig :( Håper ikke det er ham. Jeg ser at han ofte driver å ser ned på terrassen min.. Er utrolig plagsomt. Kan ikke sole meg eller ha besøk uten at han skal stirre.

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han sier det ikke er ham. Skulle likt å visst om ts ER den dama eller skrev på bakgrunn av tråden. 

Anonymkode: e2e71...9c9

Selvsagt sier trollet at det ikke er han 🤪 

Anonymkode: cc781...d67

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det kan de ha. De kan megle i konflikter mellom beboere. De kan også være behjelpelige med å kontakte politiet om det er politisak.

Anonymkode: ddcbc...16b

• Liker 2
Skrevet

dette er tull

Anonymkode: c822a...671

Skrevet

du må si tydelig ifra at du ikke er interessert og at du ikke kommer til å bli det. ikke la det være forsiktig eller noe som kan tolkes til et ørlite håp om "kanskje". du må også si at det ikke er greit at han følger med og kikker på deg når du er ute etc. 

tror ikke du kommer langt hos politiet dersom du ikke har gjort dette først. 

Hvis det er han i den andre tråden (har lest hele) :han skriver gjentatte ganger at han lurer på om kvinnen er interessert og overtolker absolutt alt, som små smil etc. han ønsker også bare en tilbakemelding. han har også håp om at du kan bli interessert etter nok oppmerksomhet fra han. 

Hvis det er han er det desto viktigere at du er tydelig og direkte. 

Anonymkode: bfc74...5cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...