AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Tenker først og fremst på skolebarn jeg nå. Tiden går så fort fra skole, lekser, middag, fritidsaktiviteter og lignende til kveldsmat og legging. Når på dagen benytter barna deres seg av skjermtid? Og hvor mye på en vanlig hverdag? Nevn gjerne alder på barnet. Anonymkode: c655d...e3e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 1 klassing , får 45 min hver dag. Velger selv når, men må være etter skolen. Anonymkode: db07e...f31
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 2. klassing (7 år), ingen skjerm i form av nettbrett/PC på hverdager. barneTV står på for han og lillesøster fra ca 17.30-18.30. I helgene blir det derimot 2-3 timer totalt tror jeg, om vi ikke har store planer. Anonymkode: 2c455...274 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 Fjerde- og sjetteklassing her. De er på iPaden hvis de har noen minutter til overs etter frokost og pakking av skolesekken om morgenen. Og så får de holde på så mye de vil etter skolen, vel å merke etter at leksene er gjort. Mye av ettermiddagene går med til vennebesøk, trening/fritidsaktiviteter, så de sitter ikke og glor på skjermen hele tiden. Anonymkode: b1773...c37
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 Ingen fastsatt skjermtid. De gjør lekser, er med på aktiviteter og treffer venner. Utover det ser de skjerm som det passer. Anonymkode: 7a824...c2f 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 7 år. Får gjerne se litt på ipad etter skole før fritidsaktiviteter (har en aktivitet hver dag, men går ikke på SFO) Har ikke noen fast grense - noen dager ingenting, noen dager opp til en time, en sjelden gang mer, hvis hun f.eks. er syk. I helger kan det være mer også, gjerne både på morgenen og så kanskje film sammen på kvelden. Liker generelt bedre lydbok. Anonymkode: ced97...57d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 5. klassing. Hun har ingen fast skjermtid. Varierer fra dag til dag hvor mye hun rekker innimellom skole, lesker og treninger. Hun er mye sammen med venner, og de sitter jo noe med skjerm, men ikke hele tiden. Anonymkode: af34b...d3c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #8 Skrevet 6. september 2021 Min snart 3 åring får sjå ein episode av f.eks Paw Patrol om morgonen når eg gjer meg sjølv klar. Så er det ca 1 time etter barnehagen om vi ikkje har aktiviteter. Då blir det ingen skjermitd. I helga blir det ein del. Vi har ikkje kjøpt nettbrett og avventer litt med det. Anonymkode: 4a6c8...d72 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 En halv time før legging. Dette er jenter som kan sitte 10 timer på skjermen hvis de fikk lov. De blir avhengige rett og slett. De er 5 og 8. Så her har vi satt ned foten. Vi så en skremmende utvikling i ferien. De syns det er urettferdig, men så små barn skal leke. Når de først har innsett at skjermen er borte er de veldig flinke til å finne på andre ting 🙂 Anonymkode: d5ce4...26f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En halv time før legging. Anonymkode: d5ce4...26f Rett før leggetid er jo den verste tiden å tilbringe tid foran skjermen på da... Anonymkode: 9b9fb...67d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 I hverdagen rekker vi stort sett 0-30 minutter, på ettermiddag/tidlig kveld. 1. klassing. Anonymkode: 42c2f...a34
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 Ingen fast skjermtid. Blir gjerne en time på morgenen om hun er veldig tidlig oppe. Ettermiddagene er travle, så noen dager ingenting og noen dager litt. I helgene kan det bli mye, spesielt no når vi bygger hus og jobber mye der selv. Hun er 10år. Anonymkode: 47013...aae
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 Hvis det finnes barn som har så overfylte dager at de aldri har tid til å sitte litt med telefonen eller se på TV synes jeg fryktelig synd på dem. Ikke pga manglende skjermtid i seg selv, men pga gjennomorganiserte dager og manglende egenstyrt fritid. Det er på grensen til omsorgssvikt at et barn ikke har noe som helst tid i hverdagen til å gjøre ting de selv har lyst til. Anonymkode: 8668c...939 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det finnes barn som har så overfylte dager at de aldri har tid til å sitte litt med telefonen eller se på TV synes jeg fryktelig synd på dem. Ikke pga manglende skjermtid i seg selv, men pga gjennomorganiserte dager og manglende egenstyrt fritid. Det er på grensen til omsorgssvikt at et barn ikke har noe som helst tid i hverdagen til å gjøre ting de selv har lyst til. Anonymkode: 8668c...939 Du tar ting litt ut av kontekst her. Skjermtid er ikke det som blir prioritert først. Er mye som kommer før, som lekser, mat, fritidsaktiviteter, tid med venner/familie, lek, lesing, avslapping osv. ts Anonymkode: c655d...e3e 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 2.klassing og en siste året i bhg. Hjem, lekser, lek uten skjerm, middag også ut hvis vær og form holder, så rydder vi litt sammen eller gjør hagearbeid sammen, så kvelds og kveldsstell - skjermtid får de litt av hvis de ønsker i overgangene, feks i 10-15 min mens jeg vasker lager middag eller mens jeg henger opp klesvask før vi går ut sammen. Har ikke tenkt over noen fiksert maksgrense, for det er sjelden det bikker mer enn 2-3 sånne små skjermpauser om dagen. I helgene får de mer tid spesielt hvis de leker med tegneapper eller pedagogiske apper. De fordømte mobilspillene med reklame og når de soner ut eller blir sure, da tar vi timeout fra skjermen. Antar jeg må tilpasse det etter barnas alder og hvor mye de søker skjermen. De søker enn så lenge helst til trampoline og gatekritt så da er det "greit". Anonymkode: 064e5...133
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 2. klassing: en episode med noe barnetv når hun har kommet hjem og ryddet etter seg/begynt på leksene. Så ser hun ca 30 min på kvelden til kveldsmaten. Er stort sett ikke tid til så mye mer. Har aktivitet 1-2 dager i uken, men hun springer til venner hele tiden når det ikke er aktiviteter. Helg: hun står opp selv ca 30-60 min før vi andre står opp. Da ser hun barnetv. Fortsetter å se til frokost. Så blir fort 2 timer på morgenen + på kvelden. Men ingen skjermtid på dagen ellers. Anonymkode: 4baf4...a92
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 4 klasse. Skjermtid inkluderer tv, så det er mellom kl 18-19/19.30 de dagene det ikke er trening. Innholdet i skjermtiden velges selv. De får skjermtid morgen og kveld i helgene, kun midt på dagen om de er syke, eller vi absolutt trenger en dag med ro og fred. (Det er ikke ofte). I helgene blir det derfor en del skjermtid, men spilling er bare aktuelt fra morgenen av, om kvelden er det felles tv-titting. Har inntrykk av at jeg er veldig streng Anonymkode: 69af2...640
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 7-åring: skjermtid mellom AKS og middag annenhver dag (ca 45-60 min). Bestemmer selv om ipad, pc eller tv. 2 dager skjermfri (inkludert da ingen tv). I helg tv/skjermtid om morraen og en økt (ca 1 t) senere på dagen. Vi har kommet til klare regler for å redusere mas og at barnet ikke finner roen om han/hun tror det kanskje kan bli skjermtid. Det fungerer godt. 11-åring: betydelig mer, da han ikke har AKS og spiller med venner etter skolen samt noe på kvelden. Anonymkode: 122a7...c75
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 4 år. Ser av og til på TV sammen på morgenen 30 minutter. Får spille barnespill på iPad hvis han er hjemme pga sykdom, eller i helgene. Maks 30-45 minutter. Anonymkode: 275b1...723
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #20 Skrevet 7. september 2021 2, 5 og 8 år. Ingen form for skjermtid på hverdager her. Anonymkode: e437b...085
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå