Gå til innhold

Tørr skjede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos gyn forrige uke for celleprøve.  Helt grusomt vondt. Gyn sa jeg var veldig tørr og tipset meg om.å kjøpe  multigyn, vivag (,8 kapsler), og canesten kombipakn. Mitt spm er. 

Ville noe av dette opprettholde fuktighet i skjeden når f.eks kapsler er brukt opp etter 8 dager? Må  jeg stadig fylle på liksom? Er vel ikke bra å bruke midler for lenge om gangen? 

Anonymkode: 64986...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke farlig å bruke melkesyrebakterier i vagina daglig, men jeg kan ikke se at vivag kapsler vil hjelpe deg med tørrhet. Miltigyn actigel eller liquigel er i så fall mye mer egnet, samt at det blir billigere fordi det er en stor tube der du kan klemme inn en dæsj daglig. 

Anonymkode: 9af4a...18f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke farlig å bruke melkesyrebakterier i vagina daglig, men jeg kan ikke se at vivag kapsler vil hjelpe deg med tørrhet. Miltigyn actigel eller liquigel er i så fall mye mer egnet, samt at det blir billigere fordi det er en stor tube der du kan klemme inn en dæsj daglig. 

For å spesifisere: canesten er et soppmiddel. Multigyn actigel eller liquigel eller vivag er melkesyrebakterier og ikke et soppmiddel. Bruker man soppmidler over tid kan man få overbehandling og det er ikke bra med mindre en lege har laget et spesifikt behandlingsopplegg pga tilbakevendende soppinfeksjon, men multigyn og vivag er ikke soppmidler og kan brukes daglig uten fare for overbehandling.

Skrevet

Er du i overgangsalderen?

Anonymkode: bd9c8...3b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du i overgangsalderen?

Anonymkode: bd9c8...3b8

Nei. Tok hormonprøver hos fastlegen forrige uke Fordi jeg trodde det....alt normalt.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Tok hormonprøver hos fastlegen forrige uke Fordi jeg trodde det....alt normalt.  

Da bør du google perimenopause. Mine hormonprøver er også helt fine, men det er mye som skjer med kroppen i løpet av perimenopausen.

Anonymkode: 89c60...178

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da bør du google perimenopause. Mine hormonprøver er også helt fine, men det er mye som skjer med kroppen i løpet av perimenopausen.

Anonymkode: 89c60...178

Har hatt Minerva spiral i 6 år" skiftet etter 5 år", så har ikke hatt mens eller ubehag rundt det de siste 5.5 årene🙂 har ingen andre symptomer enn tørr skjedd......kan jeg bli nødt til å bruke melkesyre bakt daglig resten av livet for å få lindring? Kjenner det kun ved onanering og ved celleprøve. Vært single i 15 år, så lenge siden samleie.....

Skrevet

Brukte vivag for å gjenopprette fuktigheten. Et eller annet med balansen der nede gjorde det kjipt tørt og vondt. Men etter en vivagkur så var det greit, og har vært greit siden. Sikkert lurt å ta flere "kurer" om det er et tilbakevendende problem. 

Anonymkode: 3b052...485

Skrevet

Rart ikke legen tipset deg om stikkpiller med hormontilskudd. 

Anonymkode: df97e...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Rart ikke legen tipset deg om stikkpiller med hormontilskudd. 

Anonymkode: df97e...fca

Var jo der for hormonprøver bare. Gyn tipset meg om det som står i HI. Fastlege har ikke tilgang der nede🤣🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Brukte vivag for å gjenopprette fuktigheten. Et eller annet med balansen der nede gjorde det kjipt tørt og vondt. Men etter en vivagkur så var det greit, og har vært greit siden. Sikkert lurt å ta flere "kurer" om det er et tilbakevendende problem. 

Anonymkode: 3b052...485

Står 1 vaginalpille hver kveld i 8 dager....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...