AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Har fra før master i psykologi med major i utviklingstraumer og traumefokusert kognitiv atferdsterapi. Har videreutdanning i krisehåndtering og traumebehandling, vold i nære relasjoner, samt relasjonsvansker og psykososial problematferd. Er også utdannet økonom. Jobber som miljøterapeut i voksenpsykiatrien med blant annet traumebelastede flyktninger. Selv om jeg har relevant master og videreutdanninger opplever jeg på jobben at f.eks. de som er vernepleier (bachelor) med lik ansiennitet tjener ca. 100.000kr mer enn meg, fordi de har tittelen vernepleier, altså en profesjonsutdanning, samt at det er fagkrav til å ha et visst antall vernepleiere/sykepleiere pga. medisinering. Jeg liker forsåvidt å studere, og det er vel nettopp derfor jeg har studert så mye. Sitter nå å lurer på om jeg skal ta en vernepleierutdanning i tillegg for å kunne forhandle mer om lønn og få ca. 100.000kr mer, eller om jeg bare skal være trygg og sikker på min allerede kompetanse og erfaring og heller se etter relevante stillinger hvor kompetansen blir verdsatt.. I tilfelle jeg bare hiver meg på og tar den; dere som allerede er vernepleiere, var det lett å få jobb? Hva jobber dere med? Hva er lønnen deres? Var det noe på studiet dere syntes var utfordrende? Anonymkode: b1d1e...580
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Ta heller sivøk Anonymkode: f7e8a...dec 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 Er i begynnelsen av 30 årene , ferdig m studie våren 2020. Syntes studiet var interesant og lærerikt. Det som jeg syns var litt utfordrende var at vi i studiet skulle litt innom alle områder, syntes ikke vi gikk dypt nok inn i alt. Så følte ofte at vi gikk litt for fort frem i studie, at det var mye vi bare skrapte overflaten av område/fagfelte på. Ellers det å få jobb har vært enkelt, ble kontaktet siste semester om jeg kunne tenke meg å jobbe i sommer på samme sted jeg hadde hvert i praksis. Så ble jeg bare værende der som tilkallingsvikar/engasjemang dag/aften fremover, var flust av vakter å ta av. Så jobbet 100++% hver måned. Hadde lyst å jobbe natt, så søkte ikke på noe stilling før det ble utlyst en nattevaktstilling. I 2021 på våren ble det utlyst en, jeg søkte og fikk jobben. Jobber nå 83% natt. Lønn ca 440k ink natt/helg tilegget. Tar litt ekstravakter + får litt overtid i ny og ne + helligdagstilegg så blir litt mer enn det i året. Jobber i kommunen. Anonymkode: d90d3...a28
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er i begynnelsen av 30 årene , ferdig m studie våren 2020. Syntes studiet var interesant og lærerikt. Det som jeg syns var litt utfordrende var at vi i studiet skulle litt innom alle områder, syntes ikke vi gikk dypt nok inn i alt. Så følte ofte at vi gikk litt for fort frem i studie, at det var mye vi bare skrapte overflaten av område/fagfelte på. Ellers det å få jobb har vært enkelt, ble kontaktet siste semester om jeg kunne tenke meg å jobbe i sommer på samme sted jeg hadde hvert i praksis. Så ble jeg bare værende der som tilkallingsvikar/engasjemang dag/aften fremover, var flust av vakter å ta av. Så jobbet 100++% hver måned. Hadde lyst å jobbe natt, så søkte ikke på noe stilling før det ble utlyst en nattevaktstilling. I 2021 på våren ble det utlyst en, jeg søkte og fikk jobben. Jobber nå 83% natt. Lønn ca 440k ink natt/helg tilegget. Tar litt ekstravakter + får litt overtid i ny og ne + helligdagstilegg så blir litt mer enn det i året. Jobber i kommunen. Anonymkode: d90d3...a28 Kan man få godskreven relevant praksis dersom man har jobbet mange år innenfor relevant arbeidssted? Eller må man uansett ta praksis hvert semester? Jeg har jo jobber både i PU-tjeneste/miljøtjeneste, barnevernstiltak, hjemmetjeneste, rus- og psykiatri, skole osv. Anonymkode: b1d1e...580
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan man få godskreven relevant praksis dersom man har jobbet mange år innenfor relevant arbeidssted? Eller må man uansett ta praksis hvert semester? Jeg har jo jobber både i PU-tjeneste/miljøtjeneste, barnevernstiltak, hjemmetjeneste, rus- og psykiatri, skole osv. Anonymkode: b1d1e...580 Du har praksis med forskjellige skriftlige oppgaver knyttet til praksisen hvert år. Så du får ikke godskrevet noe mener jeg. Når du studerer er du jo i praksis dom vernepleier og skal lære yrket. Anonymkode: f8d05...5df 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan man få godskreven relevant praksis dersom man har jobbet mange år innenfor relevant arbeidssted? Eller må man uansett ta praksis hvert semester? Jeg har jo jobber både i PU-tjeneste/miljøtjeneste, barnevernstiltak, hjemmetjeneste, rus- og psykiatri, skole osv. Anonymkode: b1d1e...580 Var flere i klassen som hadde jobbet mye, og mange plasser innenfor helsesektoren men de måtte ta praksis som alle andre. Så tror nok ikke du får godskrevet tidligere jobb som praksis. Men det er jo relevant for ansinitet i fremtidig jobb da. Anonymkode: d90d3...a28 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var flere i klassen som hadde jobbet mye, og mange plasser innenfor helsesektoren men de måtte ta praksis som alle andre. Så tror nok ikke du får godskrevet tidligere jobb som praksis. Men det er jo relevant for ansinitet i fremtidig jobb da. Anonymkode: d90d3...a28 Okei takk for svar 😊 vet dere om man får lønn under praksis? Jeg går jo allerede som miljøterapeut pga. utdanningen min. Vil jeg få lønn når jeg har de praksisukene? Anonymkode: b1d1e...580
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #8 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er i begynnelsen av 30 årene , ferdig m studie våren 2020. Syntes studiet var interesant og lærerikt. Det som jeg syns var litt utfordrende var at vi i studiet skulle litt innom alle områder, syntes ikke vi gikk dypt nok inn i alt. Så følte ofte at vi gikk litt for fort frem i studie, at det var mye vi bare skrapte overflaten av område/fagfelte på. Ellers det å få jobb har vært enkelt, ble kontaktet siste semester om jeg kunne tenke meg å jobbe i sommer på samme sted jeg hadde hvert i praksis. Så ble jeg bare værende der som tilkallingsvikar/engasjemang dag/aften fremover, var flust av vakter å ta av. Så jobbet 100++% hver måned. Hadde lyst å jobbe natt, så søkte ikke på noe stilling før det ble utlyst en nattevaktstilling. I 2021 på våren ble det utlyst en, jeg søkte og fikk jobben. Jobber nå 83% natt. Lønn ca 440k ink natt/helg tilegget. Tar litt ekstravakter + får litt overtid i ny og ne + helligdagstilegg så blir litt mer enn det i året. Jobber i kommunen. Anonymkode: d90d3...a28 Det første avsnittet du sier her, er jeg helt enig med deg i. Er utrolig mange emner man skal gjennom på kort tid, så det blir litt av mye. Ønsker man en dypere forståelse og kunnskap i enkeltemner, kan man jo ta videreutdanning da. Ellers synes jeg det var interessant. Mange innleveringer og arbeidskrav. Mye obligatorisk oppmøte. Det hadde vi hvertfall. Ingenting som ikke er overkommelig. Hverfall med din bakgrunn. Men du får nok annen jobb med din kunnskap. Ganske sikker. Ville nok satset på det heller. Anonymkode: 7bd95...3a7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #9 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okei takk for svar 😊 vet dere om man får lønn under praksis? Jeg går jo allerede som miljøterapeut pga. utdanningen min. Vil jeg få lønn når jeg har de praksisukene? Anonymkode: b1d1e...580 Den er ulønnet akkurat som sykepleiepraksis. Men du kan få transport/bostedskostnadder dekket. Anonymkode: d90d3...a28 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 Med fin kompetanse ville jeg kanskje latt være å studere videre til vernepleier. Og tror ikke du kommer til å syns studiet er veldig vanskelig når du kom gjennom psykologi. Jeg syntes sykdomslære og anatomi var tungt. De hadde blandet alt til en eksamen så var mye stoff. Sammenlignet med psykologi null stress. Anonymkode: f8d05...5df 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 Og det er sykt mye gruppearbeid! Ulønnet praksis. Anonymkode: f8d05...5df 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med fin kompetanse ville jeg kanskje latt være å studere videre til vernepleier. Og tror ikke du kommer til å syns studiet er veldig vanskelig når du kom gjennom psykologi. Jeg syntes sykdomslære og anatomi var tungt. De hadde blandet alt til en eksamen så var mye stoff. Sammenlignet med psykologi null stress. Anonymkode: f8d05...5df Takk for svar 😊🌸 Anonymkode: b1d1e...580
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 Jeg er tredjeårsstudent. Begynte å studere rett etter vgs. Synes det var litt krevende i starten, fordi jeg ikke var vant til såpass mye selvstendighet og «universitetsspråk». Kom inn i det etter hvert, og det har gått kjempefint! Praksisperiodene har vært mest krevende. Det er en del oppgaver som skal leveres. Vi har praksis fire dager i uka, og får da en lesedag til å jobbe med oppgaver. Praksisplassene kan visst nok ikke kreve at man skal jobbe turnus, men alle gjør det likevel. Vi får dessverre ikke betalt. Merkelig med tanke på lærlinger for eksempel, men det er en annen diskusjon. Jeg har jobbet mye ved siden av studiene. Mellom 10 og 15 vakter i måneden. Det har gått veldig fint 😊 Jeg har to jobber ved siden av, og har fått flere jobbtilbud uten å ha søkt. Har også blitt spurt om jeg vil være vikar videre der jeg har vært i praksis. Jobber i to ulike kommuner, og begge lederne har sagt de gjerne vil beholde meg videre. Virker ikke som noe problem å få jobb. På min skole sender de hvert år ut spørreundersøkelser på høsten til de som har gått ut på våren, hvor de spør om jobb. Alle har fått fast jobb, sies det.. 🤷🏼♀️ Derimot usikker på om jeg ville startet på en bachelor i vernepleie om jeg hadde din kompetanse og utdanning. Høres rart ut at du ikke får høyere lønn. Ville tatt et møte, eller søkt på nye jobber for å se om den øker. Anonymkode: d9ca1...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 Det er enkelt å få jobb. I mitt kull var det 72 som tok avsluttende eksamen. På avslutningsdagen var det kun 4 som ikke hadde fått tilbud om jobb. 1 skulle videreutdanne seg med en gang, en skulle reise jorda rundt og de to siste var de eneste som ikke hadde relevant deltidsjobb/sommerjobb i løpet av studiet og som dermed ikke hadde noe relevant jobberfaring. Anonymkode: ccb9a...843
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå