Gå til innhold

Bli milliardær på normal inntekt uten arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 22 år gammel. Får i snitt utbetalt 350 000 året. Jeg har akkurat kjøpt en veldig billig og ganske stor bolig. Alle i min familie har blitt gamle. Si jeg leier ut alle rommene og greide å enten låne mer på huset framover eller spare opp 2 millioner i løpet av 7 år. Si jeg setter dette i et indeksfond. Si indeksfondet gir avkastning på 10% årlig, minus formueskatt (10% er snittet de siste hundre årene eller noe slikt står det på nettet). Si dette er ALT jeg noen gang investerer, jeg tar aldri ut noe. Da vil jeg som 98åring være milliardær (joda en milliard kroner om 70 år er mindre verdt enn det er i dag). 

Har jeg forstått dette riktig?

Anonymkode: 112e4...263

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snittet er 6% på indeksfond men okei.

Anonymkode: 69ab3...350

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er 22 år gammel. Får i snitt utbetalt 350 000 året. Jeg har akkurat kjøpt en veldig billig og ganske stor bolig. Alle i min familie har blitt gamle. Si jeg leier ut alle rommene og greide å enten låne mer på huset framover eller spare opp 2 millioner i løpet av 7 år. Si jeg setter dette i et indeksfond. Si indeksfondet gir avkastning på 10% årlig, minus formueskatt (10% er snittet de siste hundre årene eller noe slikt står det på nettet). Si dette er ALT jeg noen gang investerer, jeg tar aldri ut noe. Da vil jeg som 98åring være milliardær (joda en milliard kroner om 70 år er mindre verdt enn det er i dag). 

Har jeg forstått dette riktig?

Om du setter 2 millioner i noe som gir 10% årlig fast avkastning ender du opp med nærmere 1,6 milliarder etter 70 år før skatt

Men i dagens pengeverdi er dette «ikke mer en» 96 millioner kroner etter skatt, så skatt og inflasjon gjør dessverre sitt innhugg.

10% er høyst trolig for optimistisk, men hvem vet.. 

Renters rente er uansett fantastisk🙌

Anonymkode: 5b153...dd6

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Snittet er 6% på indeksfond men okei.

Hvor har du denne informasjonen fra? Det var her jeg leste dette med 10% først, men har lest det andre steder også:

https://www.investopedia.com/ask/answers/042415/what-average-annual-return-sp-500.asp#:~:text=1 According to historical records,approximately 10%–11%.&text=The average annual return since adopting 500 stocks into the,through 2018 is roughly 8%.

Om du setter 2 millioner i noe som gir 10% årlig fast avkastning ender du opp med nærmere 1,6 milliarder etter 70 år før skatt

Men i dagens pengeverdi er dette «ikke mer en» 96 millioner kroner etter skatt, så skatt og inflasjon gjør dessverre sitt innhugg.

10% er høyst trolig for optimistisk, men hvem vet.. 

Renters rente er uansett fantastisk🙌

Ja, jeg har akkurat oppdaget renters rente! Å sitte på 100 millioner med vanlig inntekt og uten arv er ikke akkurat ille det heller. Jeg regna 9,5%, siden jeg tror formueskatt er ca 0,5%?

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, jeg har akkurat oppdaget renters rente! Å sitte på 100 millioner med vanlig inntekt og uten arv er ikke akkurat ille det heller. Jeg regna 9,5%, siden jeg tror formueskatt er ca 0,5%?

Formuesskatten er 0,85%, stiger trolig til 1,1% etter valget. Kjedelig for oss som ikke tør å satse på fond, når innskuddsrenten er lavere enn skatten.

Anonymkode: f95d8...8b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Formuesskatten er 0,85%, stiger trolig til 1,1% etter valget. Kjedelig for oss som ikke tør å satse på fond, når innskuddsrenten er lavere enn skatten.

Det er jo mange måter å investere på. De 0,3% du får per anno i banken har i år vært en dårlig dag på Oslo Børs.

Anonymkode: 7f4fb...05c

Skrevet

Dette er forresten noe jeg nok ikke kommer til å gjøre. Jeg bare er helt fascinert av dette med renters rente. Om jeg investerer 8 000 i måneden hele mitt arbeidsliv og så lar det står er det en annen måte å bli milliardær på. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det jeg mente var at formueskatten er ca 0,5% siden aksjer og fond regnes får avslag på formueskatten, slik som bolig, bare ikke like voldsomt. Hva mener du forresten med at innskuddsrenten er lavere enn skatten? Beklager, jeg er litt ny når det gjelder økonomi. 

Skrevet

En ting er formuesskatten, men det er vel skatten på aksjegevinsten som spiser opp mest. Satsen er på 31,68 prosent om jeg har forstått det riktig. 

Ifølge sparekalkulatoren til Odin vil 2 millioner investert i dag, med en årlig avkastning på 10 %, bli over 2 milliarder kroner om 70 år før skatt og inflasjon. Men «bare» 369 mill. kroner etter skatt og inflasjon. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange av de eller rikeste i verden har frivillig negativ rente F.eks i tyske statsobligasjoner. Det finnes de som tror det kan komme kriser som bankene ikke tåler og som sender aksjemarkedet ned 80-90%, hvor trygge statsobligasjoner er eneste trygge havn. Så ja kjedelig med lav rente og tap av verdi, og for oss i Norge med fallskjermer i alle retninger gjennom staten er det lite poeng i å ha mye penger i banken sammenlignet med folk i de fleste andre land.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg mente var at formueskatten er ca 0,5% siden aksjer og fond regnes får avslag på formueskatten, slik som bolig, bare ikke like voldsomt. Hva mener du forresten med at innskuddsrenten er lavere enn skatten? Beklager, jeg er litt ny når det gjelder økonomi. 

Jeg mener at jeg har 1% i innskuddsrente, og etter skatt og formueskatt er alt sammen og litt til borte. Tar man prisstigningen i betraktning er det et ganske stort tap på i år. Men vi kan jo skylde oss selv de av oss som ikke tør å ta risiko. Klart man kan få mye mer enn dette inn på bare en dag, men man kan også gå på et stort tap. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg mener at jeg har 1% i innskuddsrente, og etter skatt og formueskatt er alt sammen og litt til borte. Tar man prisstigningen i betraktning er det et ganske stort tap på i år. Men vi kan jo skylde oss selv de av oss som ikke tør å ta risiko. Klart man kan få mye mer enn dette inn på bare en dag, men man kan også gå på et stort tap. 

Beklager. Jeg forsto ikke hvordan dette svarte på spørsmålet mitt. Jeg prøver ikke være frekk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette er forresten noe jeg nok ikke kommer til å gjøre. Jeg bare er helt fascinert av dette med renters rente. Om jeg investerer 8 000 i måneden hele mitt arbeidsliv og så lar det står er det en annen måte å bli milliardær på. 

Husk at du også skal skatte rimelig pent av et eventuelt uttak.

Skrevet

Beklager. Jeg forsto ikke hvordan dette svarte på spørsmålet mitt. Jeg prøver ikke være frekk.

Du spurte jo om hva jeg mente med at innskuddsrenten er lavere enn skatten. 

• Liker 1
Skrevet

Du spurte jo om hva jeg mente med at innskuddsrenten er lavere enn skatten. 

Ah, nå forstår jeg! At du mister penger av å bare ha dem på sparekonto? Det er jeg enig i. Det gjør du vel i praksis også selv om det var null skatt, siden det er inflasjon. 

Men det politiske valget å ha redusert formueskatt på askjer er nok noe jeg er enig i. Det gavner samfunnet mer om penger investeres og er i bevegelse i samfunnet isteden for å samle støv. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du sparer 10.000 kroner i måneden, så har du en milliard om litt under ti tusen år..,

Skrevet
prt90 skrev (4 minutter siden):

Hvis du sparer 10.000 kroner i måneden, så har du en milliard om litt under ti tusen år..,

Neida, ikke mer en 8333 år med 0% avkastning😅Eller 68 år hvis 10% årlig avkastning / 104 år med 6% avkastning 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neida, ikke mer en 8333 år med 0% avkastning😅Eller 68 år hvis 10% årlig avkastning / 104 år med 6% avkastning 

Skjønner ikke hvor du tar tallene fra? Sparer du 10 000 kr i mnd I 68 år mrd 10% avkastning og justerer for inflasjon så er resultatet 291 604 461 kr.

Skrevet

Skjønner ikke hvor du tar tallene fra? Sparer du 10 000 kr i mnd I 68 år mrd 10% avkastning og justerer for inflasjon så er resultatet 291 604 461 kr.

Men om man IKKE justerer for inflasjon. Og man kan da kalle seg milliardær, for det er jo det man helt konkret er.

Akkurat som at å være millionær i dag er noe annet enn å være det for 100 år siden. Men man kan da likevel kalle seg millionær selv om det ikke har de samme konnotasjonene.

• Liker 2
Skrevet

Det er sikkert mulig å tjene penger på denne måten og da har du levd hele livet som en vanlig person som etterlater seg en stor arv.

Du vil selvfølgelig ha stor økonomisk trygghet på dine eldre dager. Imidlertid fotmueskatten må betales og da vil du få inntektsskatt på det du tar ut for å betale denne også.

Du kan leie ut noe av det billige huset til håndverkere mot oppussing få det tipp topp  taksere det, låne penger, kjøpe et hus til, leie ut det første til toppleie, det neste til håndverkere osv.

Har du 100 - 150 hus er du vel miliardær.

Og vil håve inn kanskje så mye som 3-4 % i året.

Allerede etter et par hus kan du vurdere å si opp jobben din og konsentrere deg om dette.

Lykke til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...