Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på dette med å gjøre oss selv bjørnetjenester når det kommer til baby, og gi dem uvaner. 

Jeg har en liten gutt på seks måneder, han har alltid vært ganske lett å legge, og jeg er sikker på at han sikkert fra begynnelsen kunne blitt lagt i egen seng uten noe spesiell hjelp. 

Men jeg klarer rett og slett ikke. Jeg legger meg ved siden av ham i voksensengen og vi samsover. Vi trives sånn. Jeg ligger altså ved siden av ham til han sovner, og så går jeg ut i stuen. 

Med første samsov vi til 1,5 år, så fikk hun eget rom, men med stor seng, så jeg sov der når hun trengte meg.. Hver natt frem til 3,5. Helt i orden.

Altså, vi liker det sånn, men jeg hører stadig min egen mor og flere kvinner i familien mener det er feil og at da klarer vi aldri avvenne, og at vi skaper uvaner som ikke er det til å begynne med og at vi burde utnytte det og legge baby for seg selv når han tydeligvis greier det... At jeg gjør feil. 

Jeg bare lurte på, er det flere her som ikke klarer å legge fra dere babyen? Helt forberedt på årevis med samsoving? Er det bare meg og min ego? Eller er det naturlig? 

Anonymkode: a996e...238

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er en uting med mødre som på død og liv skal samsove. 

Anonymkode: ad11f...b2a

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor plager det deg om det gjøres på en trygg måte ifølge retningslinjene? 

• Liker 6
Skrevet

Trygg samsoving er trygt, nært og naturlig😊 Hvis dere begge trives med det, hvorfor slutte? Det er ikke en uvane, det er  bar en av mange måter å sove på. Jeg samsov selv med min mor helt til jeg sluttet av meg selv rundt 2 år. Har samsovet med mitt eget barn i ca 3 år som plutselig en kveld skulle sove i egen seng. Gjør det som passer DEG best.

• Liker 3
Skrevet

Hvis dere trives med slikt dere har det nå, hvorfor endre på noe? De blir fort nok voksne disse små. Drit i hva andre sier, dere vet best for deres barn 😊

Anonymkode: e71fe...b5a

• Liker 3
Skrevet

Vi er jo forskjellige. Jeg syntes det er pyton med legging og samsoving og hadde jeg hatt et barn som bare sovnet av seg selv hadde det vært fantastisk. 

Første ville absolutt ikke samsove/ligge i samme seng, men har alltid vært seig å legge (fjaser og tuller), så har prøvd *alt* av leggemetoder og holdt på i timesvis over 3 år nå. De gangene jeg bare kan si god natt og ungen sovner er magiske. Andre er et klistremerke som bare vil sove inntil og jeg er så sykt "touched out". 

Anonymkode: b1d3c...6c2

Skrevet

Vi samsov fra starten av og i flere år, koselig og praktisk for jeg sovnet ofte sammen med han når han skulle legge seg. 😄  Aldri hatt problemer med det, han har vært lett å legge, sov fint for seg selv og ikke noe styr med noe egentlig.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det fungerer for deg og babyen er det ingen grunn til å kategorisere dette som uvaner. Hvis løsningen deres plager venner og familie ville jeg heller kategorisert DE som uvaner… 

Hvem bor med deg og babyen? Jo - det er du og babyen. De andre kan passe sine egne saker. 

Babyer har ikke uvaner. 

Anonymkode: fc56d...cfb

• Liker 8
Skrevet

Å si at babyer får uvaner er en ganske gammeldags tanke.  Det er ikke noe tema utviklingspsykologien problematiserer i alle fall,så vidt jeg har fått med meg. 

Det er vel heller en enighet om at det at babyen omgis av nærværende og kjærlige omsorgspersoner som tar seg tid til å være emosjonelt påkoblet er utrolig viktig for babyer og små barn. 

Tenker Samsoving gir trygghet og ro og vil.tro det bidrar positivt til en sunn utvikling hos småbarn, så lenge de voksne selv rives med det da. 

Anonymkode: 68cc9...7b6

• Liker 6
Skrevet

Jeg syntes det er en litt ekkel ting å si, at man skaper uvaner hos så små barn. Vi samsover med de to minste selv, han minste er 5 mnd. Han mellomste har egentlig eget rom og seng, men kommer ofte inn til meg og pappa. Og det er helt greit! ❤️ Jeg elsker å vugge og bysse på han minste eller amme han i søvn. Og jeg syntes at det er hyggelig å ligge å stryke min mellomste på ryggen til han sovner. 

Jeg samsov lenge med min eldste også, og hun var alltid velkommen inn til å sove hos oss om det ble skummelt alene. Eller når pappa var bortreist ifb jobb. Nå konfirmerte han seg i helgen, og jeg har seriøst grått i to døgn .. De blir så altfor fort store. Sånn helt plutselig, så var det siste gang man bysset dem, siste gang man sov med dem, siste gang man leste nattaeventyr for dem. Helt plutselig så er de store og skal ut i verden på egenhånd. 

Jeg bare nyter disse «uvanene» jeg lager for de minste, jeg. Før man vet ordet av det så er den tiden her bare et minne. 

Anonymkode: d5770...3be

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syntes det er en litt ekkel ting å si, at man skaper uvaner hos så små barn. Vi samsover med de to minste selv, han minste er 5 mnd. Han mellomste har egentlig eget rom og seng, men kommer ofte inn til meg og pappa. Og det er helt greit! ❤️ Jeg elsker å vugge og bysse på han minste eller amme han i søvn. Og jeg syntes at det er hyggelig å ligge å stryke min mellomste på ryggen til han sovner. 

Jeg samsov lenge med min eldste også, og hun var alltid velkommen inn til å sove hos oss om det ble skummelt alene. Eller når pappa var bortreist ifb jobb. Nå konfirmerte han seg i helgen, og jeg har seriøst grått i to døgn .. De blir så altfor fort store. Sånn helt plutselig, så var det siste gang man bysset dem, siste gang man sov med dem, siste gang man leste nattaeventyr for dem. Helt plutselig så er de store og skal ut i verden på egenhånd. 

Jeg bare nyter disse «uvanene» jeg lager for de minste, jeg. Før man vet ordet av det så er den tiden her bare et minne. 

*hun konfirmerte seg. Ble en skriveleif der. 

Skrevet

Jeg så nettopp denne på Instagram. Kort fortslt: du kan ikke gi en baby for mye nærhet. Den blir IKKE bortskjemt. Den kan derimot bli forsømt, om man hører på alle som bruker ord som "baby", "uvaner" og "bjørnetjeneste" i samme setning. 

Screenshot_20210907_091102_com.instagram.android.jpg

Screenshot_20210907_091059_com.instagram.android.jpg

Anonymkode: db940...f59

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet, om det er noe du liker. 

Jeg ville sett det som et problem fordi vi iblant har besøk på ettermiddagene som gjerne blir til etter at baby er lagt. Da måtte jeg vært hos baby til han sovet, særlig om det ble en "uvane" og han ikke kunne sovet uten meg. Hva med når andre skal passe barnet? Hva med eldste barnet, får du lagt henne? 

Anonymkode: d913c...d42

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar og meninger alle sammen. Jeg er helt enig i at barn ikke kan bli bortskjemt. Jeg føler det er så feil å lære dem at de må klare alt sjøl når de er så små. 

Både med første og han her nå, kan de våkne om natten mens jeg ser på tv, og uten å gråte, lager bare litt lyder. Da kommer jeg med en gang og hjelper dem i søvn igjen. Enten med smokken, pupp, eller kos. 

Det er så liten periode av livet, og de vokser det jo av seg. 

Nå har vi sjeldent besøk utover barnas leggetid. Vi er kun med familie og da pleier alle barna å være våkne sammen. Eldste får jeg lagt 😊 pleier å legge baby etter henne, eller så blir hun med på leggingen.

Skrevet

Jeg har det på samme måte :) 

Treåringen var litt vanskelig å legge da hun var baby, og det funket best å gjøre som du beskriver. Hun sov i egen seng på eget rom fra ca 1,5 år, og sov natten gjennom da, så vi var sjelden inne hos henne. Hun har som regel sovnet raskt og sovet godt (med unntak av perioder med sykdom). Hun er nok "enkel" på det med søvn, men det ødela i hvert fall ikke noe at vi samsov og jeg ammet i søvn til hun var ca. året fordi det funket og var koselig. 

Dermed ble det på samme måte med nr. to også. Denne gangen er jeg ikke redd det skal skape dårlige vaner. Da velger jeg heller å tenke at det skaper trygghet som kanskje kan være med på å gjøre det lettere å sovne senere i livet også. 

Barn er forskjellige da, så jeg mener absolutt ikke at man må samsove eller at det skaper best søvn. Man får gjøre det som kjennes som det funker, og gjøre endringer hvis det slutter å funke på en eller annen måte. 

Anonymkode: 6f801...9a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg synes det er en uting med folk som ikke skjønner at vi er pattedyr.

Anonymkode: 98033...744

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er en uting med folk som ikke skjønner at vi er pattedyr.

Anonymkode: 98033...744

Ja, vi er heller ikke det eneste pattedyret som kan komme i skade for å ligge ihjel ungen.

Anonymkode: f4ce8...d8a

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker ikke samsoving men er litt tvunget til det fordi jeg får ikke baby til å sovne selv. Hun hyler og vekker de andre barna mine som jeg bruker en time på å legge. Så da legges hun i min seng og sovner med pupp i munnen.. Skikkelig uting, men jeg har ikke overskudd til noe annet nå så da blir det slik... 

Anonymkode: cc6fd...68e

Skrevet

Viste ikke at om man som mor, fulgte sin egens baby behov, så ble det kalla "skape en uvane". 
Folk har for lite å gjøre om man har tid til å blande seg inni andre sine liv hele tiden. 

Anonymkode: 3297b...e4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Viste ikke at om man som mor, fulgte sin egens baby behov, så ble det kalla "skape en uvane". 
Folk har for lite å gjøre om man har tid til å blande seg inni andre sine liv hele tiden. 

Anonymkode: 3297b...e4d

Her er det jo snakk om mor sine behov. Babyen sover fint i egen seng, men mor klarer ikke gi slipp. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...