Gå til innhold

Kan barn få PTSD av psykisk vold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faren til eldstegutten var deprimert og sint i flere år og det gikk hardest utover eldstemann - kjefting, nedlatende språk osv. Faren har det bedre nå og er lite sint men fortsatt streng. Gutten sliter med angst og magevondt. Kan dette være ptsd? Hvordan går jeg frem som mor for å diskutere dette med noen uten at far får vite det? Jeg lurer også på om jeg sliter litt med ptsd. Jeg gjorde det jeg kunne for å beskytte og bryte inn men jeg burde gjort mer (har også to mindre barn)

Anonymkode: bd919...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, absolutt.

Du kan ta kontakt med fastlege for henvisning til bup - hvorvidt far får vite noe vet jeg ikke. Men barnet kan få enda større problemer hvis han ikke får hjelpen han trenger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, ja. Det er dessverre ikke særlig uvanlig. Hilsen en som behandler barn utsatt for psykisk vold. 

Anonymkode: 92ae5...b8d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. 

Hilsen en kvinne som opplevde psykisk vold som barn.

Anonymkode: 8ffe7...dc9

Takk for svar, kan du dele med meg hva du opplevde?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt klart, ja. Det er dessverre ikke særlig uvanlig. Hilsen en som behandler barn utsatt for psykisk vold. 

Anonymkode: 92ae5...b8d

Hva skal jeg gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du burde gjort mer. Du er medvirkende til å ha skadet ditt eget barn. 

Anonymkode: 958c1...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt. Har selv opplevd fysisk og psykisk vold. Den psykiske volden var værst. 

Anonymkode: 3f81b...1cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være ptsd. Jeg tenker min sønn også har det, etter oppvekst med sinna far som også var voldelig mot meg foran øynene hans. 

Min erfaring er at for at far ikke skal få vite det må du sannsynligvis gå privat. Du kan også prøve familietjenesten i kommunen. ABUP vil ikke ta imot barn som er traumatiserte av sinte fedre, de kaller det «familiekonflikter» - i alle fall her. Ikke deres jobb, visst. 

Anonymkode: a4e7e...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk vold kan lede til traumer. Blir man belastet med traumer flere ganger kan man utvikle kompleks ptsd, cptsd

Anonymkode: 2145f...39e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hjelpe meg .... noen ganger så må man bare lure på hva som feiler folk.

Anonymkode: b0870...f9f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Faren til eldstegutten var deprimert og sint i flere år og det gikk hardest utover eldstemann - kjefting, nedlatende språk osv. Faren har det bedre nå og er lite sint men fortsatt streng. Gutten sliter med angst og magevondt. Kan dette være ptsd? Hvordan går jeg frem som mor for å diskutere dette med noen uten at far får vite det? Jeg lurer også på om jeg sliter litt med ptsd. Jeg gjorde det jeg kunne for å beskytte og bryte inn men jeg burde gjort mer (har også to mindre barn)

Ja det kan du. 

Kontakt lege og få henvisning til bup. Be de holde far utfor. Søk hjelp. Jo lengre du venter jo verre for barnet.  Søk hjelp du og.

Anonymkode: 8c363...580

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig.

Fysisk vold er jo både fysisk og psykisk skadelig. Klarer du ikke å sette deg inn i hvordan det må føles å bli mishandlet? Og av noen som skal være en beskytter, og som bør elske deg ubetinget? 

Anonymkode: 933ce...6d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble utsatt for psykisk vold i oppveksten og sliter med kronisk PTSD. Min far kunne plutselig eksplodere av sinne, brøle og bli sint for småting, som at jeg knuste noe eller ikke ville bli med på ting. 

Jeg var livredd som liten, fordi jeg aldri visste når sinneutbruddet kom, når det ville ta slutt, hva han kom til å gjøre eller om ting noensinne ville bli bra igjen. Jeg følte at han var helt ute av kontroll og ble fullstendig livredd. Han løp etter meg, ristet i meg og brølte. Jeg pleide å stenge meg inne på rommet og da dundret han på døren. 

Jeg var rett og slett redd for å dø og hver eneste gang trodde jeg at det aldri kom til å bli bra igjen enda han aldri egentlig var fysisk voldelig, annet enn risting og at han holdt meg hardt i armen feks. En forelder som er ute av kontroll er noe av det skumleste og verste et barn kan oppleve. Barna er jo helt maktesløse og avhengig av at de voksne tar godt vare på dem. Når de voksne ikke gjør det, ødelegges hele barnets fundament og trygghet. Selvfølgelig kan det føre til PTSD.

Jeg er nå middelaldrende og har endt opp som ufør. Jeg har store problemer med å forholde meg til menn og har aldri klart å være i et ordentlig langvarig forhold.

Anonymkode: 98df1...052

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Det er grundig dokumentert. Se for eks ACE studien (bare å Google) 

Bup kan hjelpe. 

Anonymkode: c01a9...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Selvfølgelig.

Fysisk vold er jo både fysisk og psykisk skadelig. Klarer du ikke å sette deg inn i hvordan det må føles å bli mishandlet? Og av noen som skal være en beskytter, og som bør elske deg ubetinget? 

Anonymkode: 933ce...6d7

Jeg har opplevd både psykisk vold og fysisk vold, og den psykiske var absolutt verst. Kan overhode ikke settes i samme bås, som at, "Fysisk vold er jo både fysisk og psykisk vold." Å bli rist på ræven fordi du har stjålet penger fra far, er ikke det samme som at de samme personenen med ord forteller hvor lite verdt du er. At alt som dårlig i familien kommer fra deg, og dette blir terpet på igjen og igjen, gjennom en lang barndom. I min familie var det også mye rus,men selv det var langt mindre skadelig enn den psykiske volden jeg ble utsatt for. 

Anonymkode: acf05...c9c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at det har vært en lang periode med stress for barna med kjefting og smelling og de har reagert alle sammen. Jeg merker jeg fortsatt går litt på tå hjemme selv og har akkurat begynt å tenke at problemene til eldstemann spesielt er relatert til denne perioden.

Faren er ikke deprimert lengre og har virkelig skjerpet seg nå etter mange år. Jeg har ikke enda diskutert med ham om han har tenkt på hvilke følger det faktisk har fått for både meg og barna men jeg tror jeg må gjøre det. Jeg merker at jeg prøver det jeg kan å holde husfreden i frykt for at han blir sint igjen. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke si sånn. 

Mamma var også et offer. 

Mamma var min trygghet og hun gjorde det hun kunne med de midlene hun hadde tilgjengelig på det tidspunktet. Uten mamma hadde jeg dødd. 

Jeg sliter idag som voksen med redsel for menn og har angst og er usikker. Pappa er død, og mamma sliter fortsatt med dette. 

Jeg har aldri fått hjelp og er voksen og blir snart uføretrygded. Skulle ønske jeg kunne pratet med noen om dette, men behandlerne blir alltid så sure på meg om jeg tar det opp. 

Hvordan få hjelp, egentlig? 

Anonymkode: d4988...a6e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...