Gå til innhold

Hvordan skal man snakke med barn på 8-9 år som har sloss/ kranglet på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal man si til barnet sitt når man tar den samtalen hjemme etter at læreren har ringt og fortalt at hen har sloss og kranglet med noen på skolen? Hva sier jeg i denne alvorspraten? Og hva er en passende konsekvens? Jeg har så lite erfaring med slikt, så jeg er en usikker mamma på noen områder 🤷‍♀️

Anonymkode: 88c8a...f28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lyst til å fortelle meg hva som skjedde på skolen i dag? 
Læreren din ringte å fortalte at du hadde krangla litt med nn. Hva var det egentlig som skjedde? Læreren din fortalte også at du hadde sloss. Var det så lurt da? 
Du er jo så stor nå at du vet at det ikke er lov å sloss. For å hjelpe deg med å huske det neste gang kommer jeg til å ta bort telefon/pad eller hva nå dette barnet liker godt i to dager. 

La barnet gi sin versjon først. Ofte har de en veldig partisk og ulogisk versjon av hendelsene. Hjelp det med å reflektere over det som skjedde. Spør åpne spørsmål rundt det hen forteller. Og så må det jo bli en straff. Her i huset forsvinner lydbok på kvelden. (Noe vårt barn setter veldig stor pris på)

Anonymkode: 48d8d...a91

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du lyst til å fortelle meg hva som skjedde på skolen i dag? 
Læreren din ringte å fortalte at du hadde krangla litt med nn. Hva var det egentlig som skjedde? Læreren din fortalte også at du hadde sloss. Var det så lurt da? 
Du er jo så stor nå at du vet at det ikke er lov å sloss. For å hjelpe deg med å huske det neste gang kommer jeg til å ta bort telefon/pad eller hva nå dette barnet liker godt i to dager. 

La barnet gi sin versjon først. Ofte har de en veldig partisk og ulogisk versjon av hendelsene. Hjelp det med å reflektere over det som skjedde. Spør åpne spørsmål rundt det hen forteller. Og så må det jo bli en straff. Her i huset forsvinner lydbok på kvelden. (Noe vårt barn setter veldig stor pris på)

Anonymkode: 48d8d...a91

Enig i mye her, frem til at det må bli en straff. Avhengig av hva som er skjedd er det muligens bedre å møte og snakke ut med motparten? 

Ta bort telefonen eller lydbok er en ulogisk konsekvens som ikke har noe med situasjonen å gjøre.

Anonymkode: d480f...204

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i mye her, frem til at det må bli en straff. Avhengig av hva som er skjedd er det muligens bedre å møte og snakke ut med motparten? 

Ta bort telefonen eller lydbok er en ulogisk konsekvens som ikke har noe med situasjonen å gjøre.

Har foresten god erfaring med å treffe det andre barnet med foreldre i en periode der det var litt konflikt. Da kunne vi være tilstede og veilede og barna fikk bedre kontakt og de fikk bedre forhold. De er faktisk bestevenner idag noen år etter, og vi fikk god kontakt med foreldrene.

Skrevet

Spør om hva som skjedde og hvordan barnet har det nå. 

Straff og konsekvenser er ikke alltid rette løsningen. Ville bedt han bli venn med kameraten igjen.. det kan være straff nok å so unnskyld. 

Jeg har en gutt som var i slåsskamp. Viste seg at han hadde forsvart ett par kompiser som ble plaget av en annen en I klassen. Slåssing er ikke greit, men man må se helheten. Læreren hadde støttet dette, så visste at det var sant. Han sa og at de hadde prøvd å si ifra til en voksen som ikke hadde gjort noe. 

Anonymkode: 45e3b...e15

Skrevet

Takker for svar! Det er så mye jeg ikke har erfaring med som mor. Skulle gått noen kurs, tror jeg 🙂

Ts

Skrevet

Som lærer på barneskolen støtter jeg at konsekvensen er at foreldrene tar det på alvor (snakke om det, grave litt) samt at foreldrene har fått beskjed. 

Og støtter også den over, start med å legge dine kort på bordet, at læreren har tatt kontakt og la barnet fortelle hendelsesforløpet. Still spørsmål, de kan gjerne være litt ledende, som gjør at barnet selv ender på konklusjoner om at det kan være best å bruke ord, gå bort fra en konflikt eller si fra til en voksen. De fleste barn har en årsak til at de har sloss, og de mangler full konsekvenstenking.

Målet ditt burde derfor ikke være å være sint (da hever du terskelen til at barnet tyr til sinne selv i konflikter, og at barnet ikke like lett betror seg om de trenger å betro seg) men å lytte og veilede mot å tenke litt lengre enn nesetippen. 

De gjør feil igjen og igjen. Veilede, ta på alvor. Vær en alliert - man trenger ikke være enig i taktikken med lagspillerene sine. 

Anonymkode: 98ecd...2d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva skal man si til barnet sitt når man tar den samtalen hjemme etter at læreren har ringt og fortalt at hen har sloss og kranglet med noen på skolen? Hva sier jeg i denne alvorspraten? Og hva er en passende konsekvens? Jeg har så lite erfaring med slikt, så jeg er en usikker mamma på noen områder 🤷‍♀️

Tenker jo at å ta utgangspunkt i at det skal være en alvorsprat og hva som er konsekvensnene er feil sted å starte. Å krangle eller være uenig er jo normalt - det en bør prate om er jo hvordan slike følelser bør håndteres, hva som er greit og at barnet forteller hva som skjedde egne ord.

Anonymkode: e95c9...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...