Gå til innhold

Vil ha slutt på utdelingen av bibler i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Debatt om dette på dax18 i dag, en kan jo diskutere om folk er enig eller uenig i det om en vil.

Men det som kom frem var at et selskap som heter Gideon har delt ut bibler i 70 år, ved å komme inn i klasserommet å gi det nye testamentet til hver elev med et ord og to. Dette skal ha skjedd i 8`ende klasse. 

Dette var nytt for meg, vi hadde aldri besøk ei heller fikk det nye testamentet på skolen.

Hadde dere besøk i klasserommet og fikk utdelt det nye testamentet i 8 klasse?

Anonymkode: 35888...589

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P.S.

Jeg bor i Stavanger om det betyr noe.

TS

Anonymkode: 35888...589

Skrevet

Jeg er også født og oppvokst i Stavanger og kan ikke huske at dette har skjedd

Anonymkode: 0f25d...eba

• Liker 1
Skrevet

Ja. Leste den aldri da jeg vet at det er oppdiktet. 

Anonymkode: f1108...b0f

• Liker 5
Skrevet

Like greit å ikke bruke penger på slikt tull.
Husker vi brukte å rive ut en side om vi gikk tom for tobakks papir på ungdomsskolen, var vel all nytta jeg hadde av den. 

Anonymkode: ec9ee...436

• Liker 8
Skrevet

Jeg fikk det da jeg gikk på skolen. Barna mine har ikke fått. 

Jeg har en følelse av at denne saken er oppkonstruert. Men tar gjerne mot dokumentasjon på at det foregår fortsatt.  

Skrevet

Vi fikk utdelt nye testamentet i 8. klasse. Dette fikk vi fra den lokale kirken. Bodde i nærheten av Molde da. 

Anonymkode: 56399...23a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Like greit å ikke bruke penger på slikt tull.
Husker vi brukte å rive ut en side om vi gikk tom for tobakks papir på ungdomsskolen, var vel all nytta jeg hadde av den. 

Anonymkode: ec9ee...436

Det gjorde vi også! Første gangen jeg røyket. Bak skolen 😂😉

Skrevet

Aldri fått bibel. Men én venninne som røkte sa at bibelsider var så tynne og fine,- til rullesigaretter. 

All religion i skolen er en uting. Religiøse plagg, religiøse hensyn, religiøse meninger, religiøse bøker osv. Skolen burde være et nøytralt sted. 

Anonymkode: 7a0f3...854

• Liker 9
Gjest På druen
Skrevet

Ja fikk det nye testamentet i 8. klasse. Jeg kastet sidene i peisen hjemme og brant den opp. 

Skrevet

Husker at vi fikk, men ikke når. Hèlt ok å droppe utdelinga. Finnes nok en og annen i generasjonen over oss, for den som orker å lete.

Evt på et loppemarked nær deg/meg :Knegg:

Gjest Elder Millennial
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (9 minutter siden):

Det gjorde vi også! Første gangen jeg røyket. Bak skolen 😂😉

Vi å røyket bibel på ungdomsskulen 😅👍 Tydeligvis en greie dette🤣🤣

Skrevet

Vi fikk bibel på barneskolen, 6 klasse tror jeg. Var kirken som kom og delte ut. 

Anonymkode: 30d7e...741

Skrevet

Vi fikk det på barneskolen. Men da var det rein kristendom vi lærte. Skjønner ikke motstanden mot det heller. 

Vil barne lære med om kristendommen kan de lese boka, eller bare kaste den. 

Som foreldre regner jeg med at dere oppdrar barn som kan tenke og ta egne valg. Vil de bli kristne eller ikke er noe barna faktisk skal kunne bestemme selv. 

En bibel omvender ikke barn. Den er ufarlig etter min mening.

Anonymkode: 018fd...0ea

• Liker 8
Skrevet

Jeg fikk det da jeg gikk på skolen. Jeg er lærer, på barneskole. Ingen bibler her i hvertfall 

Anonymkode: e8089...ea0

Skrevet

Ja, jeg fikk den, men tror det var en prest som ga oss den. Jeg takket pent nei, men fikk beskjed om å ta den i mot. Tok den, reiste meg og kastet den i søppelbøtten. 

Anonymkode: 26bbe...ac5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg fikk den, men tror det var en prest som ga oss den. Jeg takket pent nei, men fikk beskjed om å ta den i mot. Tok den, reiste meg og kastet den i søppelbøtten. 

Anonymkode: 26bbe...ac5

Helt bak mål å tvinge noen til å ta imot en bibel. «Har vi ikke religionsfrihet i dette landet?» skulle du spurt 

Anonymkode: 56399...23a

• Liker 1
Skrevet

Finnes verre ting å bli utsatt for på skolen. Kritisk raseteori, kritisk kjønnsteori osv. Er ikke bygd på vitenskap det heller, men kun de subjektive oppfatningene fra noen få.

Anonymkode: 4bcf4...95d

• Liker 1
Skrevet

Altså er det mulig å være så redd for en bok? Eneste grunnen jeg kan se er at noen er redde for å bli fanget i Guds, Jesus’ og Den Hellige Ånds «nett». Men hvis de oppriktig tror at det finnes noe slikt, så er de jo allerede kristne. Det ville de visst om de hadde lest i Bibelen.

At en skole renset for religion er nøytral, er absolutt ikke sant. Også ikke-religiøse har sine livssyn som de forkynner. Kristendommen er så sentral for å forstå verden, Europa og Norge, at man går rundt med enorme kunnskapshull om man ikke har lest i en bibel eller hørt historier fra Bibelen. Hilsen historielærer! 

Anonymkode: e3a89...07c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Aldri fått bibel. Men én venninne som røkte sa at bibelsider var så tynne og fine,- til rullesigaretter. 

All religion i skolen er en uting. Religiøse plagg, religiøse hensyn, religiøse meninger, religiøse bøker osv. Skolen burde være et nøytralt sted. 

Anonymkode: 7a0f3...854

Ja, enig! Sperr skolen for politi, politiske partier og alle andre som vil fortelle oss hva som er rett!

Anonymkode: f390a...fed

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...