AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 …og jeg er den fornærmede. Får jeg lønnet permisjon for sånt? Og bør jeg fortelle sjefen hvorfor hva det gjelder? Det kan bli tøft frem til rettssaken starter også. Anonymkode: 72b4d...03a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Tenker jeg ville fortalt sjefen, det kan jo være greit med sykemelding? Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 2c5ce...b94 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tenker jeg ville fortalt sjefen, det kan jo være greit med sykemelding? Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 2c5ce...b94 Takk. Trenger ikke sykmelding nå. Men vet ikke hva som er vanlig de dagene man er i retten. Anonymkode: 72b4d...03a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 I Arbeidsmiljøloven er det bare svangerskapskontroll og ammefri som gir rett til permisjon med lønn, men det kan hende at arbeidsplassen har tariffavtale hvor dette dekkes, eller at det står i personalreglementet at du har rett til lønnet permisjon. Derfor må det undersøkes med arbeidsplassen. Du skal uansett ha rett til permisjon (selv om det kan hende den er uten lønn) for å være med på rettssaken når det er nødvendig. Du kan også kontakte domstolen for å søke om dekning av inntektstap og andre utgifter i forbindelse med rettssaken. Jeg ville absolutt fortalt arbeidsgiver om saken, men det kan være lurt å si at du ønsker at det skal være fortrolig og at du ikke ønsker at noe kommer videre. Eller: hvis du ønsker at informasjon skal deles med andre kollegaer kan du jo også si til sjefen hva som kan deles. Hvor detaljert du skal være overfor sjefen din bestemmer du selv. Det trenger ikke være mer detaljert enn: "Jeg trenger permisjon den xx-yy oktober fordi jeg skal i en rettssak. Har jeg rett til lønnet permisjon? Jeg har status som fornærmet i saken. Det er en volds-/sedelighets-/svindel-/etc etc.-sak." Siste setning bestemmer du selv om du vil si. Anonymkode: 95b12...c78 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I Arbeidsmiljøloven er det bare svangerskapskontroll og ammefri som gir rett til permisjon med lønn, men det kan hende at arbeidsplassen har tariffavtale hvor dette dekkes, eller at det står i personalreglementet at du har rett til lønnet permisjon. Derfor må det undersøkes med arbeidsplassen. Du skal uansett ha rett til permisjon (selv om det kan hende den er uten lønn) for å være med på rettssaken når det er nødvendig. Du kan også kontakte domstolen for å søke om dekning av inntektstap og andre utgifter i forbindelse med rettssaken. Jeg ville absolutt fortalt arbeidsgiver om saken, men det kan være lurt å si at du ønsker at det skal være fortrolig og at du ikke ønsker at noe kommer videre. Eller: hvis du ønsker at informasjon skal deles med andre kollegaer kan du jo også si til sjefen hva som kan deles. Hvor detaljert du skal være overfor sjefen din bestemmer du selv. Det trenger ikke være mer detaljert enn: "Jeg trenger permisjon den xx-yy oktober fordi jeg skal i en rettssak. Har jeg rett til lønnet permisjon? Jeg har status som fornærmet i saken. Det er en volds-/sedelighets-/svindel-/etc etc.-sak." Siste setning bestemmer du selv om du vil si. Anonymkode: 95b12...c78 Takk for utfyllende svar. Jeg føler for å dele det med sjefen, men ingen andre på jobb, tror jeg. Anonymkode: 72b4d...03a
Mezzosoprena Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 Snakk med sjefen. Du har rett på fri. Hvis arbeidsgiver ikke betaler fraværet, setter du dette på det skjemaet du må fylle ut i retten. Der skal du skrive opp kjøring, kost/losji, tap av arbeidsinntekt osv. Du får uansett dekket tapt arbeidsinntekt, det er bare litt forskjellig hvem det er som dekker det. 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 Hvorfor skal du i rettsak a Er du kriminell :S Anonymkode: 75c12...8d5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #8 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal du i rettsak a Er du kriminell :S Anonymkode: 75c12...8d5 Litt vanskelig å lese? Anonymkode: ae888...700 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #9 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal du i rettsak a Er du kriminell :S Anonymkode: 75c12...8d5 Jeg er fornærmede i en gammel voldtektssak. Anonymkode: 72b4d...03a
Loff77 Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 I utgangspunktet er det ulønnet permisjon for møteplikt til rettsak, men kan jo hende sjefen er kul eller at dere har noe annet i tariffen ? 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 Se denne https://compendia24.no/permisjon/andre-lovbestemte-permisjoner/permisjon-for-a-utfore-offentlige-verv/ Det står: Permisjon for å utføre offentlige verv Arbeidstaker har ubetinget rett til permisjon fra arbeidet i det omfang som er nødvendig for å oppfylle lovbestemt møteplikt i offentlige organer. Hensynet bak regelen er at arbeidstakere skal gis mulighet til å skjøtte et offentlig verv også når vervet fører til fravær fra arbeidet. I tillegg vil bestemmelsen kunne bidra til å styrke rekrutteringen til slike verv. Hvorvidt det er snakk om en lovbestemt møteplikt må avgjøres konkret ut fra hvilket offentlig organ det gjelder. Normalt vil det omfatte alle representanter og vararepresentanter til statlige, fylkeskommunale og kommunale verv, styrer, råd, nemnder og utvalg opprettet i eller i medhold av lov. Det antas også at bestemmelsen omfatter rett til permisjon etter domstolloven, for eksempel plikt til å møte som domsmann, lagrettsmedlem eller rettsvitne. Også plikten til å møte som vitne eller part i en rettssak må anses å være omfattet.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 Tusen takk for nyttige svar, alle sammen. Orker ikke skrive så mye mer. Er bare forvirret og lei meg nå. Anonymkode: 72b4d...03a 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #13 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tusen takk for nyttige svar, alle sammen. Orker ikke skrive så mye mer. Er bare forvirret og lei meg nå. Anonymkode: 72b4d...03a Sender deg en god klem.❤️ Håper du har familie eller gode venner som støtter deg. Hvis du går/har gått til psykolog kan du evt. be ham/henne om å bli med deg og sitte på tilhørerbenken så har du ekstra støtte og kan få litt hjelp til å debriefe etterpå. Hvis du ikke har noen som kan være med deg er det uansett frivillige fra Røde kors som jobber som vitnestøtte. De tar deg i mot og forklarer hva som skal skje, og passer litt på deg. De har taushetsplikt så du kan gråte ut på rommet hos dem hvis du trenger det. Du kommer deg gjennom dette.🌷❤️ Anonymkode: 1ef85...acf 1
Diamant20 Skrevet 6. september 2021 #14 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er fornærmede i en gammel voldtektssak. Anonymkode: 72b4d...03a Klem❤️❤️❤️Du er sterk💪🏽❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #15 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sender deg en god klem.❤️ Håper du har familie eller gode venner som støtter deg. Hvis du går/har gått til psykolog kan du evt. be ham/henne om å bli med deg og sitte på tilhørerbenken så har du ekstra støtte og kan få litt hjelp til å debriefe etterpå. Hvis du ikke har noen som kan være med deg er det uansett frivillige fra Røde kors som jobber som vitnestøtte. De tar deg i mot og forklarer hva som skal skje, og passer litt på deg. De har taushetsplikt så du kan gråte ut på rommet hos dem hvis du trenger det. Du kommer deg gjennom dette.🌷❤️ Anonymkode: 1ef85...acf Takk 😊 Det er ikke så mange som vet om det. Et par venninner. Og to andre som jeg ikke har kontakt med lenger. Gikk til psykolog, men sluttet for seks år siden. Trengte ikke gå der mer. Uff, føler meg så ensom akkurat nå. Anonymkode: 72b4d...03a 1
Mezzosoprena Skrevet 6. september 2021 #16 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal du i rettsak a Er du kriminell :S Anonymkode: 75c12...8d5 Hun er fornærmet, det skrev hun jo...
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #17 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk 😊 Det er ikke så mange som vet om det. Et par venninner. Og to andre som jeg ikke har kontakt med lenger. Gikk til psykolog, men sluttet for seks år siden. Trengte ikke gå der mer. Uff, føler meg så ensom akkurat nå. Anonymkode: 72b4d...03a Forstår at du føler deg alene i denne vanskelige situasjonen. Kan du spørre en av venninnene dine om de kanskje kan være med deg den dagen? Eller om en av dem kan være sammen med deg kvelden før og etterpå, sånn at du slipper å måtte sitte alene på kvelden med alle tankene og følelsene? Selv om du sluttet hos psykologen for flere år siden kan du ringe og spørre om han/hun likevel kan ta seg tid til å bli med deg. Ikke sikkert det går, særlig hvis det er litt kort varsel, men det kan hende at psykologen kan støtte deg på andre måter denne dagen. Kanskje en telefonsamtale rett før, eller en debriefing-samtale dagen etter? Anbefaler deg å ta kontakt og spørre om det er mulig å få litt støtte akkurat i denne situasjonen. Ellers er de som jobber som vitnestøtte flotte mennesker med erfaring fra lignende saker, så du kan ringe og be om en samtale i forkant for å få litt støtte sånn at du slipper å føle deg så alene. Kunne ønske det var noe jeg kunne gjøre for deg. Sender deg i det minste gode tanker❤️ Anonymkode: 1ef85...acf
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #18 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forstår at du føler deg alene i denne vanskelige situasjonen. Kan du spørre en av venninnene dine om de kanskje kan være med deg den dagen? Eller om en av dem kan være sammen med deg kvelden før og etterpå, sånn at du slipper å måtte sitte alene på kvelden med alle tankene og følelsene? Selv om du sluttet hos psykologen for flere år siden kan du ringe og spørre om han/hun likevel kan ta seg tid til å bli med deg. Ikke sikkert det går, særlig hvis det er litt kort varsel, men det kan hende at psykologen kan støtte deg på andre måter denne dagen. Kanskje en telefonsamtale rett før, eller en debriefing-samtale dagen etter? Anbefaler deg å ta kontakt og spørre om det er mulig å få litt støtte akkurat i denne situasjonen. Ellers er de som jobber som vitnestøtte flotte mennesker med erfaring fra lignende saker, så du kan ringe og be om en samtale i forkant for å få litt støtte sånn at du slipper å føle deg så alene. Kunne ønske det var noe jeg kunne gjøre for deg. Sender deg i det minste gode tanker❤️ Anonymkode: 1ef85...acf Så god du er 😭❤️ Vet ikke om hun ene venninna kan bli vitne. Men hun bor et annet sted i landet nå, så får se hvordan det blir om hun ikke vitner. Anonymkode: 72b4d...03a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå