Gå til innhold

Var lillebror større enn storesøster som baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter lillebror på nyåret, og alle sier jeg må droppe å kjøpe små klær fordi gutten kommer til å bli så mye større enn storesøster var. Hun ble født i november og brukte str 68 til september året etter, 74 i et par mnd og så 80 i nesten 1 år. Jeg hadde klær i mange str frem i tid, så mye sommerklær i 74 ble aldri brukt, men ellers var det kjekt å ha slikt klart underveis. 

Vet det er veldig individuelt, men hva er deres erfaring? 

Anonymkode: 58d91...6fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig overskrift når jeg tenker meg om, skrev i farta.... Mener selvsagt gutt vs jente baby generelt, uansett rekkefølge 🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dårlig overskrift når jeg tenker meg om, skrev i farta.... Mener selvsagt gutt vs jente baby generelt, uansett rekkefølge 🤪

Størrelse ved fødsel har ikke hatt noen sammenheng med kjønn blant de barna jeg kjenner til i hvert fall.

Anonymkode: 20ed5...182

Skrevet

Vi er tre søsken, to jenter og en gutt. Jeg - jenta i midten - var kortest og tyngst... :fnise: 

Skrevet (endret)

To barn her. Begge født til termin. Gutten 3400, jenta 4500. Hun var noen cm lengre, himla mye breiere og kom til verden som stjernekikker. Au..!😆😄

Jenta vår gikk rett i str 62 fra sykehuset (det meste av 56 var akkurat for lite), og hun er nå 3 år og bruker str 116. Hun er ikke lenger brei, men lang. 

Venter nr 3 nå, en gutt, og håper virkelig han tar etter storebror og ikke storesøster. Orker ikke føde en slik kladd til😅

Endret av Megplussto
La til litt info
Skrevet

En jente født til termin 3360 g

En gutt født 14 dager før termin 3397g

Sånn i ettertid så har de også vært ganske like i størrelse mtp klær, men yngste (gutt) er bare 1,5 år nå og det kan jo fort endre seg. 

Anonymkode: 9b630...d91

Skrevet

min førstefødte gutt, er født tre uker før termin, og 48 cm og 2,6 kilo. Min jente ble jo født på termin, så 53 cm og 3,8 kilo. 😅 

Sånn generelt, statistisk sett, jenter i snitt er større enn gutter helt opp til 9 års alder. Men gutter har større variasjon i mellom seg. 

Anonymkode: c59f0...705

Skrevet

Gutt født til termin: 2.8 kg.

Jente født til termin: 3,5 kg. 

Her var altså gutten minst. De har vokst ganske likt etter fødsel da :)

Anonymkode: 7931b...9f0

Skrevet

Både storesøster og lillebror var 3.1 ved fødsel. Lillebror vokste seg rundere raskere og brukte større størrelser etter ca 3 mnd en storesøster gjorde på samme tid. De har vært omtrent like høye hele veien, lillebror kanskje litt lengre - 3 og 6 år nå. 

Anonymkode: d86a4...c1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi venter lillebror på nyåret, og alle sier jeg må droppe å kjøpe små klær fordi gutten kommer til å bli så mye større enn storesøster var. Hun ble født i november og brukte str 68 til september året etter, 74 i et par mnd og så 80 i nesten 1 år. Jeg hadde klær i mange str frem i tid, så mye sommerklær i 74 ble aldri brukt, men ellers var det kjekt å ha slikt klart underveis. 

Nei, her var lillebror mindre. Det fortsatte han å være fram til han ble 11 år ca. Han ble også født etter termin, mens storesøster kom litt før. 

Anonymkode: c86d9...5dd

Skrevet

Jeg har bare jenter. Men de ble større og større for hver gang...

Men hvis du venter i januar, ikke kjøp sommerklær. Ta det heller når det nærmer seg. De vokser i sin egen takt både inni og utenfor magen! 

Jeg ville kjøpt klær i 62, og så bare brettet opp. 😊

Skrevet

Nyfødte gutter er i snitt 300 gram og 2 cm lengre enn nyfødte jenter, men det varierer jo selvsagt mye.  

Anonymkode: e5bb1...ca9

Skrevet

Begge mine er født til termin. Storesøster veide i underkant av 3100-og lillebror nesten 3300 gram. Begge var like lange ved fødsel. 

Til tross for at det kun skilte ca. 200 gram var gutten merkbart mye kraftigere bygget på alle måter. Han spiste seg også opp enormt de første ukene før han fant kurven sin. Storesøster har vært en lang, smal jente hele veien. De er født på samme årstid, men mye av klærne har ikke passet til sesong siden broren er vesentlig større og brukte klærne mye kortere. Føttene har også vært større hele veien. 

Anonymkode: 774b3...95e

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Her var lillebror mye større. Han er 2 mnd og bruker klær i str 68 🤦56 fikk vi aldri brukt. Gutten var ca 500g større enn jenta ved fødsel. 

Jenta vår var nok også litt større enn din da, hun brukte str 80 fra 8 mnd og str 86 fra 1 år. 

Anonymkode: a242f...30b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...