AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Jeg er nysgjerrig på dette. I mitt forhold var det slik at jeg og han jeg var sammen med bare avtalte når vi ville med venner, med mindre vi hadde planlagt noe felles, selvfølgelig. Jeg kunne avtale å møte Venn A en torsdag ettermiddag, og så fortalte jeg samboeren min det når jeg kom hjem. Det samme gjorde han. Og hvis det viste seg at den andre hadde store innsigelser så booket vi avtalene om. I mitt nåværende forhold mener kjæresten at det normale er alt avklares med den andre først. Jeg føler meg ærlig talt litt kontrollert. Bare fordi jeg har kjæreste går det ikke an å avtale å drikke et glass vin med en venninne uten avklaring først, virker det som. Og når jeg først spør ham, virker det som om han bestandig synes det er en litt dårlig ide. Han kan si ting som "Ja, jeg bestemmer ikke over deg, men jeg hadde håpet at vi skulle være sammen". Eller "Jeg ville aldri prioritert på den måten.") Nå synes jeg dette med venner begynner å bli litt vanskelig. Gruer meg for å spørre om jeg kan møte en venninne. Jeg møter ikke venner veldig ofte, kanskje to ganger i måneden. Dette kan da ikke være normalt? Anonymkode: 037c8...ff0 7
Queen of the North Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Vi avklarer hvis det involverer den andre ( vi gjør ikke avtaler som forplikter den andre uten å spørre først), eller hvis det faller på en av de få dagene begge har fri samtidig. Det er på en måte "vår tid". 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 Skjønner godt at du opplever det som kontrollerende. Jeg ville tatt det opp med ham, forklar hvordan du føler det. Forhåpentligvis blir det en vekker for ham? Anonymkode: c861a...cfb 21
Daria Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 Sett utenfra ville jeg blitt litt bekymret hvis en venninne alltid måtte sjekke med kjæresten før hun kunne gjøre avtaler med meg... 44
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 Ting som ikke påvirker min samboer, altså som kun jeg skal være med på, avtaler jeg helt uten å involvere han, så nevner jeg det bare for han seinere. Avtaler jeg noe som skal foregå i vår felles bolig, så sjekker jeg først at det er ok for han, dvs at han ikke har noen lignende planer. Er der noe som involverer han, så spør jeg selvfølgelig før jeg avtaler. Anonymkode: 11d90...b15 11
starken Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 Jeg og min kjæreste avklarer ikke sånt, men vi forteller hverandre om planer når de er lagt. Det handler både om at det er fint å vite hvis den andre er opptatt en dag, men også om å dele det vi gleder oss til slikt. Min eks derimot, han måtte jeg spørre om jeg kunne gjøre både det ene og det andre, og han ble alltid sur siden jeg ikke prioriterte han. Er en grunn for at han er en eks. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ting som ikke påvirker min samboer, altså som kun jeg skal være med på, avtaler jeg helt uten å involvere han, så nevner jeg det bare for han seinere. Avtaler jeg noe som skal foregå i vår felles bolig, så sjekker jeg først at det er ok for han, dvs at han ikke har noen lignende planer. Er der noe som involverer han, så spør jeg selvfølgelig før jeg avtaler. Anonymkode: 11d90...b15 Ja, jeg snakker selvsagt om ting jeg skal gjøre alene og ikke i felles bolig. Anonymkode: 037c8...ff0 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #8 Skrevet 6. september 2021 Jeg synes ikke det er normalt. Har aldri hatt det slik i noen av mine forhold, det hadde jeg rett og slett ikke orket. Jeg har heller ikke venninner som har det sånn, da hadde jeg nok reagert. Anonymkode: 8fe91...62c 13
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #9 Skrevet 6. september 2021 To ganger i måneden er jo ikke mye... Tenker det er ok å ønske å snakke sammen før man gjør endelig avtale, men det er jo ikke sånn at du er ute og flyr støtt slik at han aldri får henge med deg. Så han er litt urimelig der, synes jeg. Vi avtaler det meste, men det er fordi vi har et barn sammen. Den andre må passe ungen når han skal på jakt eller jeg skal treffe en venninne. Anonymkode: 76c47...991
IDGAF Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 (endret) Oi, det første jeg tenker er 🚩🚩🚩Jeg hadde nok sett ganske dumt på en venninne om jeg foreslo å møtes en kveld, og hun måtte ringe kjæresten og spørre om lov først! Jeg og kjæresten(samboer) spør aldri hverandre, men forteller bare om planene neste gang vi snakker sammen. Endret 6. september 2021 av IDGAF 13
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 Nei, vi gjør ikke det og synes det hadde vært uaktuelt, han høres kontrollerende ut. Anonymkode: eb5f9...131 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 Bare om vi har hatt en travel uke, og småsnakket om hvor mye vi gleder oss til sofa-kos fredag. Han sier likevel alltid "selvfølgelig, kos deg ute". Ellers legger vi det bare inn i vår felles elektroniske kalender, slik at den andre ser at vi ikke er hjemme. Det sagt - viktig at den andre ikke blir residualen, det vil si den du bruker tid på når det ikke skjer noe annet spennende. Vi reserverer derfor bord ute, avtaler kino, eller messe, eller helgetur, og disse avtalene er like bindende som de jeg har med venner. Anonymkode: 4083f...d0b 2
CorvusCorax Skrevet 6. september 2021 #13 Skrevet 6. september 2021 Nei, har aldri vært i et forhold hvor partner har formeninger om eventuelle planer jeg har med venner. Etter avtalen er satt, så informerer man om det. Du er ikke et barn - du har kontroll over ditt eget liv. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #14 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): To ganger i måneden er jo ikke mye... Tenker det er ok å ønske å snakke sammen før man gjør endelig avtale, men det er jo ikke sånn at du er ute og flyr støtt slik at han aldri får henge med deg. Så han er litt urimelig der, synes jeg. Vi avtaler det meste, men det er fordi vi har et barn sammen. Den andre må passe ungen når han skal på jakt eller jeg skal treffe en venninne. Anonymkode: 76c47...991 Men hva er det egentlig å snakke om? Hva må drøftes før det endelig kan avklares? Ts finner på noe to ganger per måned, og så skal det avklares med partner på forhånd. Sykt 🤯 Anonymkode: 8fe91...62c 8
skruf Skrevet 6. september 2021 #15 Skrevet 6. september 2021 Det er ikke akkurat sånn at vi spør hverandre om lov, men hvis ei venninne spør om å møtes en dag så bruker jeg som oftest å si til han at jeg har tenkt meg en tur til Marie på onsdag f.eks. Eller at ei venninne har tenkt oss en tur på kino. Han gjør det samme til meg; at han f.eks har tenkt seg en tur ut for å ta noen øl med en kompis på fredag. Så vi avklarer med hverandre, men det er ikke sånn at vi spør hverandre om tillatelse Tror det henger igjen fra da barna var små, og vi begge jobbet turnus. Da måtte vi avklare med hverandre sånn at det ikke kræsjet med vakt eller at vi ikke avtalte noe på samme kveld sånn at vi måtte styre med barnevakt. Trenger ikke barnevakt lengre, men sitter igjen av gammel vane Uansett så synes jeg det er greit å si i fra til partneren når man har planer, ville vært unaturlig for meg å bare stikke til ei venninne en kveld uten å si i fra 5
Alauda Skrevet 6. september 2021 #16 Skrevet 6. september 2021 Om man ikke har barn eller hund skjønner jeg ikke hvorfor det må avklares før det gjøres avtaler. Ville kanskje avklart med en kjæreste en lørdag kveld om vi pleide å finne på noe spesielt sammen da, ellers ikke. 1
Alauda Skrevet 6. september 2021 #17 Skrevet 6. september 2021 skruf skrev (1 minutt siden): Uansett så synes jeg det er greit å si i fra til partneren når man har planer, ville vært unaturlig for meg å bare stikke til ei venninne en kveld uten å si i fra Å si fra om en avtale er jo noe helt annet enn å spørre på forhånd. 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #18 Skrevet 6. september 2021 Vi sjekker om vi har planer eller om den andre hadde planlagt noe ja, type "har vi planer på onsdag? Hvis ikke drar jeg ut og treffer Lise til middag". Ikke noe mer avansert enn det sier aldri nei til hverandre, kun om vi hadde faktiske planer. Anonymkode: b0bf7...1f7 2
IDGAF Skrevet 6. september 2021 #19 Skrevet 6. september 2021 skruf skrev (2 minutter siden): Det er ikke akkurat sånn at vi spør hverandre om lov, men hvis ei venninne spør om å møtes en dag så bruker jeg som oftest å si til han at jeg har tenkt meg en tur til Marie på onsdag f.eks. Eller at ei venninne har tenkt oss en tur på kino. Han gjør det samme til meg; at han f.eks har tenkt seg en tur ut for å ta noen øl med en kompis på fredag. Så vi avklarer med hverandre, men det er ikke sånn at vi spør hverandre om tillatelse Tror det henger igjen fra da barna var små, og vi begge jobbet turnus. Da måtte vi avklare med hverandre sånn at det ikke kræsjet med vakt eller at vi ikke avtalte noe på samme kveld sånn at vi måtte styre med barnevakt. Trenger ikke barnevakt lengre, men sitter igjen av gammel vane Uansett så synes jeg det er greit å si i fra til partneren når man har planer, ville vært unaturlig for meg å bare stikke til ei venninne en kveld uten å si i fra Men det er jo stor forskjell på å si fra, og på å «spørre om lov». Selvfølgelig sier man fra til de man bor med om man plutselig ikke skal være hjemme til vanlig tid, men voksne (uten barn) trenger ikke spørre om lov. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #20 Skrevet 6. september 2021 IDGAF skrev (1 minutt siden): Men det er jo stor forskjell på å si fra, og på å «spørre om lov». Selvfølgelig sier man fra til de man bor med om man plutselig ikke skal være hjemme til vanlig tid, men voksne (uten barn) trenger ikke spørre om lov. Det er dette jeg også mener. Jeg stikker selvsagt ikke plutselig av, jeg informerer om hva jeg skal. Men jeg mener altså at jeg ikke skal behøve å spørre på forhånd eller bli møtt med furting. Anonymkode: 037c8...ff0 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå