AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Jeg er helt nybegynner når det gjelder blomster og planter. Kjøpte i dag en grønn plante (philodendron) på plantasjen. Jeg leste nå på en instagramkonto om noen med mange planter, at de vasket og sprayet plantene, skekket for skadedyr osv. Er det vanlig at det er skadedyr på grønne planter man kjøper? Sjekker dere andre, eller vasker osv? Trodde bare det var å kjøpe.. Anonymkode: d0d84...0a7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Ikke vær for sikker på at det faktisk er en philodendron, planter er ofte feilmerket 😑 det er sykt irriterende. Skadedyr kan skje, de vanligste er trips, hærmygg, ullus og spinnmidd. Trips er de mest skadelige. Har du bare en plante, eller noen få som ikke er dyre eller sjelden, er det ingen krise. Da kaster du bare syke planter. Men med en gang du har 30+, hvorav noen er ganske dyre, da blir det litt mer krise med skadedyr 😅 Jeg setter alle nye planter i karantene i to-tre uker, altså de står på er eget rom. Etter den tida sjekker jeg de nøye etter tegn på skadedyr. Det kan også komme med jord, eller til og med brukte pyntepotter om du kjøper de brukt. Flere av de lever også ute her, og kan komme inn åpne vinduer om sommeren. Anonymkode: 26332...628