AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Jeg er helt nybegynner når det gjelder blomster og planter. Kjøpte i dag en grønn plante (philodendron) på plantasjen. Jeg leste nå på en instagramkonto om noen med mange planter, at de vasket og sprayet plantene, skekket for skadedyr osv. Er det vanlig at det er skadedyr på grønne planter man kjøper? Sjekker dere andre, eller vasker osv? Trodde bare det var å kjøpe.. Anonymkode: d0d84...0a7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Ikke vær for sikker på at det faktisk er en philodendron, planter er ofte feilmerket 😑 det er sykt irriterende. Skadedyr kan skje, de vanligste er trips, hærmygg, ullus og spinnmidd. Trips er de mest skadelige. Har du bare en plante, eller noen få som ikke er dyre eller sjelden, er det ingen krise. Da kaster du bare syke planter. Men med en gang du har 30+, hvorav noen er ganske dyre, da blir det litt mer krise med skadedyr 😅 Jeg setter alle nye planter i karantene i to-tre uker, altså de står på er eget rom. Etter den tida sjekker jeg de nøye etter tegn på skadedyr. Det kan også komme med jord, eller til og med brukte pyntepotter om du kjøper de brukt. Flere av de lever også ute her, og kan komme inn åpne vinduer om sommeren. Anonymkode: 26332...628
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ikke vær for sikker på at det faktisk er en philodendron, planter er ofte feilmerket 😑 det er sykt irriterende. Skadedyr kan skje, de vanligste er trips, hærmygg, ullus og spinnmidd. Trips er de mest skadelige. Har du bare en plante, eller noen få som ikke er dyre eller sjelden, er det ingen krise. Da kaster du bare syke planter. Men med en gang du har 30+, hvorav noen er ganske dyre, da blir det litt mer krise med skadedyr 😅 Jeg setter alle nye planter i karantene i to-tre uker, altså de står på er eget rom. Etter den tida sjekker jeg de nøye etter tegn på skadedyr. Det kan også komme med jord, eller til og med brukte pyntepotter om du kjøper de brukt. Flere av de lever også ute her, og kan komme inn åpne vinduer om sommeren. Anonymkode: 26332...628 Takk for svar. Går det greit å sette plastpotta man kjøper blomsten i, rett oppi en krukke/blomsterpotte? Eller bør man ta den ut av plastpotta, og ha jord i den potta den skal stå i? Hvis det kommer skadedyr på, holder de seg da på planten, eller kan de bevege seg i resten av leiligheta/huset? Det er det jeg er mest redd for. Har ikke mange planter. Anonymkode: d0d84...0a7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 Det beste er helt klart å la den bli i plastpotta, og så ha en pyntepotte utapå og det bør være litt luft mellom de to pottene, sånn at overflødig vann kan fordampe. En grei huskeregel er at du skal få lillefingeren mellom pottene. Kommer ann på hvilket insekt det er. Hærmygg og trips flyr og kan flytte på seg. Ullus og spinnmidd kan flytte seg på andre planter som står veldig nær. Det viktigste å huske på er at det i det store og hele går bra, selv om man får skadedyr! Jeg har nesten 70 planter og har hatt både trips og spinnmidd, og de har greid seg Anbefaler gruppa på Facebook som heter «Grønne stueplanter» Anonymkode: 26332...628
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå