AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Mens de selv forventer varm velkomst når de er i utlandet. Det henger ikke på greip. Anonymkode: aa07d...570 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Fordi nordmenn generelt er et kaldt folkeslag. Vi liker oss best for oss selv. Anonymkode: f7477...251 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fordi nordmenn generelt er et kaldt folkeslag. Vi liker oss best for oss selv. Anonymkode: f7477...251 Det er greit, men ikke forvent en varm velkomst og hjelpsom lokalbefolkning når dere reiser utenlands. Det skal være rettferdig. Anonymkode: aa07d...570 1
Fufu Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 Hva mener du med utlendinger? Arbeidsinnvandrere? Turister? Asylsøkere? 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 Ja enig. er selv norsk dame (31år) og jeg ser at det fortsatt til tross for store bedringer siste Årene er veldig mange utlendinger som slettes ikke blir behandlet like bra som norske. Syntes at norske burde være mye mere interessert i å lære mer om hjemlandet til disse menneskene. Utlendinger har garantert noe å lære oss nordmenn og utlendingene har absolutt noe å lære av oss. Det er jo så mange spennende ting? Alt ifra musikk,dans,klær,språk og måten og være på / se ting på. nordmenn er ikke akkurat på topp Når det kommer til å smile litt mer og være mer imøtekommende. Det holder at vi har kalde vintre enn at vi er kalde ellers åsså….men man skal ikke dømme alle nordmenn for det er plenty av de som faktisk bryr seg ,og omså jobber som frivillig på institusjoner o.l. men skal være enig i at vi er kravstore når vi kommer til andre land,hehe,. Veldig fine og vil ha alt på sin måte og bli behandlet med respekt og møtt med smil og hele pakken og for alle penga😂 men som sakt..ikke alle! desverre har religion og politikken ødelagt mye. Tror mange nordmenn er nysgjerrige men åsså litt skeptiske fordi de har hørt,lest eller sett historier som har skremt dem og dermed blir det ingen tillit. For mange negative historier og altfor få av de positive. tror også muslimer er en av de folkeslagene som har lettest for å bli sett på med litt skepsis…P.g.a Koranen og terror osv …. Veldig trist siden ikke alle er like. men se bare i Amerika. Der har afroamerikanere blitt behandlet dårlig i 500 år snart..vil jeg tro. Fint at Trump er ute av bildet ialefall. Synd at George floyd ble drept av politiet. Dette med utlendinger og rasisme (hånd i hånd) virker som aldri blir borte. Håper verden en gang ,kan bli en finere og mer fredfull plass å være på ✌️⭐️ 🌈 Anonymkode: f3384...d6f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 Personlig merker jeg at jeg er redd for å krenke noen. Om jeg møter noen som jeg forestiller meg har en spennende bakgrunn skal jeg kjenne de ganske godt før jeg tør å spørre noe særlig. Virker kanskje derfor litt ekstra kald fordi jeg heller tar avstand Er liksom litt lettere å spørre en fra Bergen hvordan det var å vokse opp der enn å spørre en fra f.eks et krigsherjet land. Anonymkode: f7477...251 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 17.59): Det er greit, men ikke forvent en varm velkomst og hjelpsom lokalbefolkning når dere reiser utenlands. Det skal være rettferdig. Anonymkode: aa07d...570 Ok Anonymkode: e51fd...4ef 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 Fordi man som norsk er relativt uattraktiv for andre, tror jeg, og vi har høyere krav til norske og kanskje derfor vi får ‘mer igjen’ for det også? de utlendingene jeg har vært med/de som ikke er norske i kultur har oppført seg annerledes. Mye vanskeligere å bli kvitt dem om de først åler seg innpå. Lettere å unngå norske og da er det også lettere å gi mer av seg selv. Anonymkode: 9259c...4a1 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 17.39): Mens de selv forventer varm velkomst når de er i utlandet. Det henger ikke på greip. Anonymkode: aa07d...570 Greit Anonymkode: e51fd...4ef
Realverdien Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 Er vi kalde mot utlendinger? Europeere som er turister i Norge skryter som regel av en bransje der hotellansatte og andre virkelig bryr seg om at de skal få et godt opphold. Dette i kontrast til typiske 'parisopplevelser'. Nordmenn er flinke å inkludere utlendinger på arbeidsplassen etc. Men det er nok lenge siden noen var interessert i afrika og hvordan det er der osv. Vi har sett langt flere utlendinger enn utlendingene selv blant annet. Noe som ofte underslås når en fjompenisse fra landsbygda i Ethiopia eller Bangladesh som ikke kan lese og skrive presenteres som noe storveis og kosmopolitansk fra den store verden, mens vi nordmenn som virkelige er globale og bereiste tegnes opp som nissefolk uten kunnskaper eller som 'redde' for utlander. Jaja. 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi man som norsk er relativt uattraktiv for andre, tror jeg, og vi har høyere krav til norske og kanskje derfor vi får ‘mer igjen’ for det også? de utlendingene jeg har vært med/de som ikke er norske i kultur har oppført seg annerledes. Mye vanskeligere å bli kvitt dem om de først åler seg innpå. Lettere å unngå norske og da er det også lettere å gi mer av seg selv. Anonymkode: 9259c...4a1 Altså, uattraktive for andre norske. Bare sånn generelt sett. Man blir ikke bestevenn med første og beste man ser. Anonymkode: 9259c...4a1
Gjest ABM Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 17.39): Mens de selv forventer varm velkomst når de er i utlandet. Det henger ikke på greip. Anonymkode: aa07d...570 Kald mot utlendinger?? Neppe kaldere enn mot andre nordmenn..
Realverdien Skrevet 15. september 2021 #13 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså, uattraktive for andre norske. Bare sånn generelt sett. Man blir ikke bestevenn med første og beste man ser. Anonymkode: 9259c...4a1 Trekker du fra tiden du bruker på jobb, pendling, lage middag, dusje, barnas fritidsaktiviteter, kjøring og henting, samt egen utvidet familie, trening og kanskje jakt eller fiske, så sitter du igjen med hva? 5-6 timer fritid i uka? Skal være en temmelig sexy utlending før jeg blåser denne tiden på henne. Sjelden man er så sugen på å få å nye venner i voksen alder. Er det ingen relasjon, som jobb, klubb, barn på samme skole eller lignende er det liten grunn til å bli venner med utlendinger. Da er man trolig viggo venneløs fra før av. 3
tussi84 Skrevet 15. september 2021 #14 Skrevet 15. september 2021 Nordmenn er kalde ovenfor alle. Ikke bare utlendinger i eget land, eller på ferie i utlandet. Det gjelder også mot etniske norske. Jo større avstand jo bedre. Derfor ser man folk stå med 1m- 2 m avstand til neste mann (hvis fremmed), når man ventet på bussen (så lenge avstand er mulig). Jeg ser bort fra corona nå, siden nordmenn har alltid vært sånn. En nordmann vil også stå i midtgangen i bussen hvis alle settene i bussene er opptatt av minst en person. De færreste setter seg ved siden av en fremmed person. Det norske folk/den norske kulturen er privat, og intim sonen er stor. Som regel er det kun de nærmeste som får lov å komme nære nok. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #15 Skrevet 15. september 2021 Realverdien skrev (40 minutter siden): Trekker du fra tiden du bruker på jobb, pendling, lage middag, dusje, barnas fritidsaktiviteter, kjøring og henting, samt egen utvidet familie, trening og kanskje jakt eller fiske, så sitter du igjen med hva? 5-6 timer fritid i uka? Skal være en temmelig sexy utlending før jeg blåser denne tiden på henne. Sjelden man er så sugen på å få å nye venner i voksen alder. Er det ingen relasjon, som jobb, klubb, barn på samme skole eller lignende er det liten grunn til å bli venner med utlendinger. Da er man trolig viggo venneløs fra før av. Tror du? 🙈 Hulk. Anonymkode: 9259c...4a1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #16 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Tror du? 🙈 Hulk. Anonymkode: 9259c...4a1 Ja da må jeg åsså si meg enig og si HULK! venneløs fra før av? Fælt og lite korrekt utsagn.. mange som har venner av alle slag.. Anonymkode: f3384...d6f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #17 Skrevet 15. september 2021 Grunnen til at man bør ivareta utlendinger bedre mener jeg er fordi de tross alt er i et nytt land ? for meg handler det om at man selv kunne vært utlendingen og akkurat kommet til en helt fremmed ny plass og kanskje føler seg ensom? Spesielt de unge som kommer uten familie. det er åsså uvante lukter,regler,hudfarge,musikk og priser og Gud vet hva det ikke er … må være tøft for enkelte. har selv bodd i utlandet og følte i mange år på det å plutselig selv være utlendingen. Ikke så lett alltid. Det kan jeg skrive under på. Anonymkode: f3384...d6f
Den Sagnomsuste Skrevet 15. september 2021 #18 Skrevet 15. september 2021 (endret) Enig med de som hevder at vi generelt sett er kalde. Jeg er akkurat som beskrevet ovenfor. Jeg står heller på T-banen enn å klenge innpå noen og jeg utviser stor grad av skepsis dersom tilfeldige kontakter meg på gata etc. Er jeg på seminar spiser jeg mer enn gjerne lunsjen min alene. Er jeg et unntak? Trolig ikke. I Oslo er vi enda verre enn andre steder i landet. Vi går seriøst forbi hverandre på gata uten å møte blikkene til hverandre... Jeg forstår selvsagt at dette oppleves superkaldt og trist for innvandrere fra kollektivistiske kulturer. Man skal ikke lenger enn til Sør Europa før bilde endrer seg kraftig. Der er bussen seriøst halvfull. Folk tett i tett i fremre del av bussen og helt tomt bakerst. Jeg mistenker at kulturen vår kan knyttes til klimaet vårt. Snø og mørketid gjør noe med lynne vårt. Vi stenger oss inne både fysisk og psykisk. Å lese nordmenns kultur som et uttrykk for rasisme eller kulturisme blir både tendensiøst og feil. Vi har jo alltid vært sånn. Kanskje ble vi enda verre da vi ble rike her på berget. Vi skulle ikke lengre fokusere på andre, men jage etter selvrealisering og egen lykke. Dette "drit i andre"- mantraet har stimulert til ytterligere kjølighet i samfunnet. Ts nevner nordmenn i utlandet og kontraster det med hvordan det er i Norge. Vel, vi forventer jo ikke å bli godt og varmt mottatt fordi vi tenker at vi fortjener det...? Vi forventer det fordi vi vet at kulturen er annerledes dit vi reiser. Jeg synes tankegangen om at vi er kalde mot hverandre med overlegg fremstår virkelighetsfjern. Dette er jo kulturelt forankret og en del av det vi alle tar for gitt. Endret 15. september 2021 av Den Sagnomsuste 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #19 Skrevet 16. september 2021 Jeg er født og oppvokst her, med foreldre fra Pak. Orker ikke dritten av trynene på folk og syntes det er perfekt kultur og sitte alene for seg selv og ha minst mulig med fremmede å gjøre. Personlige freden du får i Norge kan ingen land slå😅 Anonymkode: f4bb7...50d 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #20 Skrevet 16. september 2021 Føler jeg er generelt kald- jeg er hyggelig men ønsker ikke kontakten😂 gjelder alle føler meg typisk norsk🙈 Anonymkode: 8365e...abb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå