AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Jeg har vært i et langvarig forhold, men vi har aldri aktivt jobbet aktivt med forholdet og eventuelle utfordringer vi har. Vi er generelt dårlig på å kommunisere, og tar hverandre for gitt. Så, jeg lurer på hva som er vanlig? Jobber dere aktivt for forholdet? Kan dere si noe detaljert om hvordan? Anonymkode: 19ff9...69e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Jeg vil ikke kalle det "jobbing", det hadde jeg ikke orket. Men vi har noen retningslinjer. Vi setter av minst en kveld i uka til datenight. Restaurant, en flaske vin etter middag, eller det kan til og med være en pizza foran TVen - til et program som kan diskuteres. Vi tar jevnlig en helgetur der vi prioriterer hverandre. Har blitt mange halvdårlige spa-hoteller i Norge det siste året, men nå har vi endelig fått sneket inn et-par storbyturer igjen. Vi setter oss ned og prater ut, og lytter, om ting skurrer. Ellers det jeg ser på som nødvendigheter i et forhold. Vi legger oss aldri som uvenner, vi holder ikke på med silent-treatment eller annet tull, vi snakker åpent om ting som plager oss og er alltid dønn ærlige når noe ikke er som det skal. Anonymkode: 1637f...2c5 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vil ikke kalle det "jobbing", det hadde jeg ikke orket. Men vi har noen retningslinjer. Vi setter av minst en kveld i uka til datenight. Restaurant, en flaske vin etter middag, eller det kan til og med være en pizza foran TVen - til et program som kan diskuteres. Vi tar jevnlig en helgetur der vi prioriterer hverandre. Har blitt mange halvdårlige spa-hoteller i Norge det siste året, men nå har vi endelig fått sneket inn et-par storbyturer igjen. Vi setter oss ned og prater ut, og lytter, om ting skurrer. Ellers det jeg ser på som nødvendigheter i et forhold. Vi legger oss aldri som uvenner, vi holder ikke på med silent-treatment eller annet tull, vi snakker åpent om ting som plager oss og er alltid dønn ærlige når noe ikke er som det skal. Anonymkode: 1637f...2c5 Kan du gi eksempler på hva disse samtalene kan gå ut på? Sier dere at nå må dere sette dere ned og prate om noe (som en alvorsprat), eller mens dere prater løst og fast om ting? Jeg er veldig dårlig på å snakke om ting jeg er misfornøyd med, og dette bunner trolig i at jeg er sammen med en som aldri har det behovet for å prate om slike ting, og som unngår slike samtaler. Tar jeg opp noe som jeg mener vi virkelig må prate om, tolker han det som at noe er alvorlig galt, og allerede der kommer vi skjevt ut. Ts Anonymkode: 19ff9...69e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har vært i et langvarig forhold, men vi har aldri aktivt jobbet aktivt med forholdet og eventuelle utfordringer vi har. Vi er generelt dårlig på å kommunisere, og tar hverandre for gitt. Så, jeg lurer på hva som er vanlig? Jobber dere aktivt for forholdet? Kan dere si noe detaljert om hvordan? Anonymkode: 19ff9...69e Ja. Fuel box for samtaler. Date på restaurant. Barnevakt. Nye typer sex. Gi den andre det den liker best (på hverdager, ikke bursdag eller jubileum). Heie på hverandre. Ta på hverandre. Glede hverandre. Se filmer sammen og snakke om dem. Anonymkode: 42e60...40f 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 Nei, og det er nok grunnen til at jeg føler det går til helvete. Jeg forsøker virkelig å jobbe for forholdet, men jeg er også den eneste som gjør det. Han nekter å prate med meg og kjører den samme gamle tralten der han kjører sitt egoløp. Anonymkode: 0de09...006 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 Ja, kontinuerlig. Men det er jo bare en videreføring av at vi jobber med oss selv. Det handler om å være forberedt på alt som kan oppstå i et forhold. Hva man gjør, hvem man spør til råds, hvordan man prioriterer. Det er vel som å trene kroppen, man er bedre forberedt hvis man gjør litt hver dag. Anonymkode: 4d089...924 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, kontinuerlig. Men det er jo bare en videreføring av at vi jobber med oss selv. Det handler om å være forberedt på alt som kan oppstå i et forhold. Hva man gjør, hvem man spør til råds, hvordan man prioriterer. Det er vel som å trene kroppen, man er bedre forberedt hvis man gjør litt hver dag. Anonymkode: 4d089...924 Godt sagt! 🙌 Anonymkode: 42e60...40f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #8 Skrevet 6. september 2021 Selvsagt må ein jobbe for forholdet, akkurat som ein må jobbe med seg sjølv heile tida. Ein kan ikkje ta ting for gitt og tru at det går av seg sjølv. Da ender ein fort i vennefella, utroskapsfella eller skilsmissefella. Anonymkode: 9e75b...ee7 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #9 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kan du gi eksempler på hva disse samtalene kan gå ut på? Sier dere at nå må dere sette dere ned og prate om noe (som en alvorsprat), eller mens dere prater løst og fast om ting? Jeg er veldig dårlig på å snakke om ting jeg er misfornøyd med, og dette bunner trolig i at jeg er sammen med en som aldri har det behovet for å prate om slike ting, og som unngår slike samtaler. Tar jeg opp noe som jeg mener vi virkelig må prate om, tolker han det som at noe er alvorlig galt, og allerede der kommer vi skjevt ut. Ts Anonymkode: 19ff9...69e Verken, eller... For oss er det en såpass innarbeidet vane at "kan vi ta en prat om dette?" er nok. Vi tar ting før det blir et problem/krangel, så eksemplene mine blir egentlig småtterier. Han kan være knapp noen dager, jeg føler jeg drar lasset og i tillegg blir møtt med stillhet. Da kan jeg si "kan vi snakke om hvordan jeg opplever deg akkurat nå?". Da åpner han seg opp om noen utfordringer på jobb, mulig litt dårlig søvn. Jeg får forståelse for hvordan han har det, han innser at han har tatt med jobben hjem, og de neste dagene blir mye bedre da begge forstår hvorfor ting er som de er. Jeg dropper å ta med søpla ut, morgen etter morgen. Han sier "du, dette er ganske frustrerende for meg". Jeg setter ord på hvor mye jeg hater dette akkurat på morgenen (er b-menneske, og litt uggen). Han forstår meg, sier han stort sett kan ta det, ellers kan det jo bare stå til ettermiddagen de dagene han heller ikke føler for det. Men kan også være utbrudd i form av "må du virkelig...?". Selv da stopper vi og lytter, svarer rolig, og ting løser seg. Anonymkode: 1637f...2c5 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Selvsagt må ein jobbe for forholdet, akkurat som ein må jobbe med seg sjølv heile tida. Ein kan ikkje ta ting for gitt og tru at det går av seg sjølv. Da ender ein fort i vennefella, utroskapsfella eller skilsmissefella. Anonymkode: 9e75b...ee7 Jeg tror bare ikke vi vet hvordan vi gjør dette, da vi aldri gjør det. Det eneste vi begge er bevisst på og har snakket litt om, er utroskap, hvor uakseptabelt vi synes det er og hva vi anser som utroskap. Ellers har vi snakket litt om hvilket kjærlighetsspråk vi har. Men det er egentlig det. Ts Anonymkode: 19ff9...69e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 For oss betyr det at vi ikke tar hverandre som en selvfølge, tar en prat om vi er uenige i noe, gjør ting sammen også i hverdagen (lage mat sammen, gå på kino iblant ol). Snakke litt sammen om mer enn hverdagslige ting, reiser på turer, sex også i travle perioder, tar vare på kroppen osv. At man ikke slutter å snakke sammen. Anonymkode: 99081...e6f 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror bare ikke vi vet hvordan vi gjør dette, da vi aldri gjør det. Det eneste vi begge er bevisst på og har snakket litt om, er utroskap, hvor uakseptabelt vi synes det er og hva vi anser som utroskap. Ellers har vi snakket litt om hvilket kjærlighetsspråk vi har. Men det er egentlig det. Ts Anonymkode: 19ff9...69e Da anbefaler jeg virkelig spill som Fuel Box, som en annen nevner over. Det er gull verdt for å få i gang samtaler! Ellers for å svare på spørsmålet ditt; ja, jeg jobber aktivt med med selv og vi jobber aktivt med forholdet for å vedlikeholde. Jeg er mer følsom på når det mangler, eller er for lenge siden vi hadde kvalitetsdialog, men han har full forståelse og hjelper til med å tilrettelegge snarest. Det innebærer dog at jeg må si ifra når jeg føler at det mangler - det var vanskelig for meg i starten. Jeg tror det er like viktig å jobbe med seg selv, som det er å jobbe med forholdet. Vi har alle ting vi sliter litt med og ting som kan forbedres, men veldig mange unngår slikt mentalt arbeid. Da tror jeg mange liv blir kjedelige og kjøpe, og større risiko for utroskap og skilsmisse. Anonymkode: 0d1bd...01a 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #13 Skrevet 6. september 2021 Jepp. Huske på å gi hverandre klemmer og ha sex minst en gang i uka selv om man (jeg) ikke har super lyst. Å ha det gir mer lyst har jeg erfart. Vil ikke ha et sexløst forhold. Ellers er vi flinke til å hjelpe til og holde avtaler. Har tre barn så blir litt logistikk. Anonymkode: e634d...edf 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #14 Skrevet 6. september 2021 For meg er det overhodet ikke aktuelt å jobbe med forholdet. Dersom man må anstrenge seg, og oppføre seg kunstig for å holde relasjonen gående, er forholdet dødsdømt uansett. Jobber man for forholdet gjør man partneren en bjørnetjeneste - som å piske en død hest. Anonymkode: 60b3a...c51
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #15 Skrevet 6. september 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: For meg er det overhodet ikke aktuelt å jobbe med forholdet. Dersom man må anstrenge seg, og oppføre seg kunstig for å holde relasjonen gående, er forholdet dødsdømt uansett. Jobber man for forholdet gjør man partneren en bjørnetjeneste - som å piske en død hest. Anonymkode: 60b3a...c51 😂😂😂 Håper virkelig dette er et dårlig forsøk på sarkasme? Anonymkode: 0d1bd...01a 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #16 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 😂😂😂 Håper virkelig dette er et dårlig forsøk på sarkasme? Anonymkode: 0d1bd...01a He he, nei litt spissformulert, men alvorlig ment. Jeg mener ikke at man skal la være å bry seg om, eller være interessert i hverandre, men det må komme naturlig uten «jobbing». Jeg mener også at det ikke har noen egenverdi å holde liv i et forhold, som ikke er givende for begge parter uten sånne anstrengelser. Anonymkode: 60b3a...c51 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #17 Skrevet 6. september 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: He he, nei litt spissformulert, men alvorlig ment. Jeg mener ikke at man skal la være å bry seg om, eller være interessert i hverandre, men det må komme naturlig uten «jobbing». Jeg mener også at det ikke har noen egenverdi å holde liv i et forhold, som ikke er givende for begge parter uten sånne anstrengelser. Anonymkode: 60b3a...c51 Da tror jeg du har en annen definisjon enn oss andre som snakker om jobbing. Det er ingen anstrengelser overhodet det jeg snakker om, faktisk helt det motsatte. Og det kommer naturlig, men man må jo lære seg hverandre å kjenne i begynnelsen. Jeg tror vi snakker om det samme, bare at vi bruker forskjellige definisjoner og ordbruk. Anonymkode: 0d1bd...01a 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #18 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da tror jeg du har en annen definisjon enn oss andre som snakker om jobbing. Det er ingen anstrengelser overhodet det jeg snakker om, faktisk helt det motsatte. Og det kommer naturlig, men man må jo lære seg hverandre å kjenne i begynnelsen. Jeg tror vi snakker om det samme, bare at vi bruker forskjellige definisjoner og ordbruk. Anonymkode: 0d1bd...01a Det kommer kanskje ikke like naturlig for alle. Det er vanlig å måtte jobbe for å opprettholde forholdet når den initiale forelskelsen er over. Jeg vil anbefale Vi appen til bufdir. Anonymkode: e1bd0...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #19 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Da tror jeg du har en annen definisjon enn oss andre som snakker om jobbing. Det er ingen anstrengelser overhodet det jeg snakker om, faktisk helt det motsatte. Og det kommer naturlig, men man må jo lære seg hverandre å kjenne i begynnelsen. Jeg tror vi snakker om det samme, bare at vi bruker forskjellige definisjoner og ordbruk. Anonymkode: 0d1bd...01a Ok:) Anonymkode: 60b3a...c51
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #20 Skrevet 6. september 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer kanskje ikke like naturlig for alle. Det er vanlig å måtte jobbe for å opprettholde forholdet når den initiale forelskelsen er over. Jeg vil anbefale Vi appen til bufdir. Anonymkode: e1bd0...7ce Jeg tror det å si at det "faller naturlig" også avhenger mye av hva man legger i det. For både meg og min partner faller det oss naturlig å ønske det beste for hverandre og å unngå konflikt ved å lytte, lære, vokse. Det betyr jo likevel ikke at vi er tankeleser og alltid vet hva den andre føler og tenker, så vi har disse samtalene kontinuerlig for å sørge for at begge to føler seg sett og hørt og elsket. Jeg kunne aldri ha vært i et forhold med noen som ikke så på dette som en naturlig del av forholdet. Anonymkode: 0d1bd...01a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå