AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Hei! Jeg har tatt opp fag det siste året, men kom ikke inn på drømmestudiet og takket ja til lektorstudiet (nordisk). Jeg er ikke motivert til å bli lærer, men hvis jeg skal klare å komme inn neste år på drømmestudiet er jeg nødt til å få 1 eller 2 tilleggspoeng. Så langt har det vært ekstremt stress å dra på skolen. Jeg var der ikke første uka pga karantene, så føler ikke jeg har komt inn i studiet ennå... Men tror det at jeg synes det er så stress, er påvirket av at jeg bruker kollektiv 1.5t hver vei😩 Men jeg skal ta oppkjøring neste måned, så da kan jeg kjøre til universitetet slik det blir mye mindre stress... Jeg har egentlig lyst å bruke så LITE tid som mulig på studiet, slik at jeg kan bruke mest mulig på privatistfagene😔 Men jeg aner ikke nivået på dette studiet, og om alt dette er gjennomførbart Jeg har lurt på å bytte til nettstudie heller, for å kunne lese her hjemme og for at det sannsynligvis er enklere enn lektorstudiet... Jeg angrer nå på at jeg ikke heller søkte et enklere årsstudium heller, men nå er det for sent.. Eneste minuset med nettstudiet er at det er så vanvittig dyrt! Så det beste hadde jo egentlig vært å bare fortsette på lektor, som er gratis... Jeg er også nødt til å ta opp en del fag som privatist i høst/vår. Tenker å ta de aller fleste i høst, slik at jeg får en ny sjanse om jeg får dårlig resultat på et par av de. Jeg tror egentlig at tysk blir det vanskeligste, da jeg har måtte lært dette "på nytt" og enda ikke er på det nivået jeg tror er godt nok til karakter 5. Resten av fagene (kjemi 1+2, matte s2, geofag 1, geografi, historie, norsk muntlig) tror jeg skal gå ganske fint å god karakter i, ettersom jeg har gått gjennom ganske mye gjennom hele sommeren. Eneste er at jeg må jo bruke mye tid på å opprettholde kunnskapen i alle fagene. Hvis jeg får karakter 6 i geografi, norsk muntlig, historie og karakter 5 i resten så kommer jeg inn, så lenge jeg får 2 tilleggspoeng fra studiet. Hvis jeg kun tar et halvår på universitetet eller nettstudie og kun får 1 poeng, må jeg forbedre noen til fag. Jeg må komme inn neste høst, fordi jeg kan ikke holde livet mitt (eller samboeren min sitt) på vent lengre enn det jeg allerede har. Han kommer til å flytte med meg neste høst hvis jeg kommer inn. Hva bør jeg gjøre: 1) Fortsette på lektor enten til jul eller til neste sommer (30 eller 60 stp, som gir hhv. 1 eller 2 tilleggspoeng) Eneste måten jeg kan fullføre hele året uten at det går utover privatisteksamenene, er jo om nivået ikke er SÅ høyt for å bestå eksamenene på studiet. Noe jeg tror det er... Har noen tatt lektorstudiet som kan fortelle? Hvis privatisteksamene går dårlig i høst pga studiebelastningen for lektor, må jeg droppe ut etter jul for å fokusere fullt og helt på privatisteksamene til våren, som blir siste sjanse 2) Droppe ut av lektor, og heller velge nettstudie (enten 2 semestere fra i høst, eller 1 semester etter jul) Pluss her vil være at jeg kan finne et enklere studie og at jeg kan lese hjemme og ha alle eksamene hjemme. Minus blir at det er veldig dyrt (30-40.000 per semester) Hva anbefaler dere? Anonymkode: 43222...fbd
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Ikke bruk tid på å studere noe som ikke interesserer deg. Hvis målet er 2 poeng kan du jo studere hva som helst - enten høyere utdanning eller et år på folkehøgskole. Gjør noe gøy! Anonymkode: 2cef2...098
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå