Gå til innhold

Ny jobb, utslitt, vet ikke hva jeg skal gjøre.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste månedene har jeg ikke fått en enste dag pause. Jeg har helt uten hjelp fra NOEN pusset opp hus før salg, kjøpt ny leilighet i en annen by, fått ny jobb og har måttet sjonglere mellom ny jobb, oppsigelsestid i gammel jobb og 2 bosteder. Dagen etter overtagelse av huset (som skulle skje på under en uke fra de kjøpte(noe som pleier å ta måneder), så måtte jeg få ut alle tingene mine og hive meg rundt og nedvask av hele huset osv) så skulle jeg starte I den nye jobben, (1 av 2 nye jobber, den andre har jeg startet i før den gamle var avsluttet) det var 4 nattevakter på rad, veldig veldig tunge vakter med 30 pasienter. Jeg måtte melde meg syk alerede den 4 natta nå fordi jeg et HELT kjørt og deprimert. Jeg har sovet i et døgn og jeg er fortsatt helt skjelven i kroppen.  

Arbeidsleder ringte å lurte på årsaken. Jeg forklarte at det har blitt mye på en gang, at det var uheldig å starte rett på med det kjøret jeg har hatt de siste månedene og at jeg bare fikk en skikkelig knekk. 

Hun virka ikke blid, sa bare okey? Jaha. Javel. Du får ha det fint da. Hade. 

Nå føler jeg meg enda mer som en dritt og jeg ligger her og klarer så vidt å bevege meg, bare gråter og arbeidsleder må tro jeg er en dårlig ansatt. (Hadde så å si 0 fravær på andre jobben på 5 år) 

Denne nye jobben et heller ikke noe for meg, det var mye mye tynnere enn jeg fryktet. 

Hva skaø jeg gjøre 😔 det er heldigvis bare et vikariat på 7 mnd, men jeg holder ikke ut 7 mnd med dette. Fått vridning i ryggen alerede også. Fordi jeg må skifte på 20-30 stk 1-3 ganger ila natten i seng. Alene. 

Anonymkode: b36cc...d2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel bare si opp den nye jobben. Vil tro at du har noen ukers oppsigelsesfrist. Det ser du i kontrakten. Men man kan ikke kalle seg deprimert bare fordi man er sliten. Det er ikke depresjon. 

Anonymkode: 9d85d...a14

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du gjøre? Akseptere at du ikke er "superwoman". Så lenge du lever skal du aldri kjøre over degselv på den måten igjen. 

Hva arbeidsleder angår: Hun kjenner deg ikke og vet ikke at du er en pålitelig person. Hun er stressa fordi hun ikke vet hvordan hun skal sikre at alle vaktene blir bemannet. 

Anonymkode: 89941...c54

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo litt at arbeidsgiver ikke har så mye empati.. det er jo en situasjon du har satt deg selv i.

Du må nesten bare hvile det du klarer og innstille deg på at dette er en periode som snart er over. Du kan jo også forsøke å bytte bort eller spørre om å droppe noen vakter i enten gammel eller ny jobb inntil du bare har 1 jobb...

Anonymkode: 47dff...9c2

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prioritere beinhardt for å klare å gå på jobb og gjøre et godt inntrykk der. Noen jobber er blytunge i starten, men det blir bedre.

I disse tider hvor jobb blir stadig vanskeligere å oppdrive er et godt rykte og attester viktig. Faktisk nesten viktigere enn det meste annet vil jeg si og egen melding og sykemeldinger er ikke veien å gå. Du må jobbe med karakteren din og du kommer ingen vei med å ligge på sofaen og grine.

Jobb er viktigst og alt annet er nesten sekundært siden det er jobben som betaler for godene vi har. Jobb i seg selv er et gode og ikke et onde selv om det er slitsomt i perioder.

Anonymkode: 78df3...5aa

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarantulla
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva skal du gjøre? Akseptere at du ikke er "superwoman". Så lenge du lever skal du aldri kjøre over degselv på den måten igjen. 

Hva arbeidsleder angår: Hun kjenner deg ikke og vet ikke at du er en pålitelig person. Hun er stressa fordi hun ikke vet hvordan hun skal sikre at alle vaktene blir bemannet. 

Anonymkode: 89941...c54

Enig med AB her. Du har tatt på deg alt for mye på én gang, og det er kun ditt ansvar. Det er ikke sunt å drive rovdrift på seg selv.

Ta en prat med arbeidsleder om situasjonen, men ikke tenk mer på å si opp allerede nå. Du er utslitt, og da er det lett å drive med katastrofetenking. Kanskje finnes det andre måter å løse utfordringene på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, her er det jo du selv som la opp til hardkjør.

Men, det blir bedre - og du er kortvarig sliten. 

Men, arbeidsleder skal ikke spørre etter årsak til sykdom. 

Anonymkode: 06da2...b0f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at arbeidsgiver ble irritert. Jobben din skal jo ikke trenge å lide fordi du har tatt på deg altfor mye? 

Anonymkode: 85549...e46

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sliten på denne måten mange ganger over lange perioder. Så sliten at jeg i perioder har grått (i skjul) på jobb, og ikke gjort annet enn å sove når jeg har kommet hjem. Har aldri sykemeldt meg, men etter mange år sa jeg til slutt opp jobben. 

La det gå litt tid, så henter du deg sikkert inn. Men om det vedvarer, så burde du vel si opp.

Anonymkode: b824d...2af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan vel bare si opp den nye jobben. Vil tro at du har noen ukers oppsigelsesfrist. Det ser du i kontrakten. Men man kan ikke kalle seg deprimert bare fordi man er sliten. Det er ikke depresjon. 

Anonymkode: 9d85d...a14

Jeg er deprimert fra før også kommer dette på toppen. Jeg går på antidepressiva og har behandling men det hjelper ikke. Så jeg vet godt at det å være sliten ikke er å være deprimert, men jeg er begge deler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre deg om årsaken til at du er sykmeldt.  Høres forøvrig ut som du bør roe ned noen hakk. 

Anonymkode: 3105d...df7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skjønner godt at arbeidsgiver ble irritert. Jobben din skal jo ikke trenge å lide fordi du har tatt på deg altfor mye? 

Anonymkode: 85549...e46

Jeg sa ifra til arb giver når jeg var på intervju, at det kom til å bli mye å starte såpass tidlig. Vanligvis har man en jobb med 3 mnd oppsigelse. Men det var ikke aktuelt å vente 3 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her, og disse svarene gjorde bare alt værre. Jeg et ensom og har ingen til å hjelpe meg med ting eller prate med. Jeg var deprimert og ville ha en ny start. Oppsigelsesfrister, oppstartsfrister og overtagelsesdatoer kan jeg faktisk INGEN ting for. Det krasjet helt. Hvorfor er dere så jøvlig harde mot meg, tror dere ikke jeg er hard nok mot meg selv ? Sank helt sammen nå. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre deg om årsaken til at du er sykmeldt.  Høres forøvrig ut som du bør roe ned noen hakk. 

Anonymkode: 3105d...df7

På alle jobbene jeg har hatt så har de spurt om årsakene når jeg har hatt egenmelding, (ikke at det er noe jeg pleier. Jeg var den på siste arbeidsplass med minst fravær). Så jeg tror det er vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har vært sliten på denne måten mange ganger over lange perioder. Så sliten at jeg i perioder har grått (i skjul) på jobb, og ikke gjort annet enn å sove når jeg har kommet hjem. Har aldri sykemeldt meg, men etter mange år sa jeg til slutt opp jobben. 

La det gå litt tid, så henter du deg sikkert inn. Men om det vedvarer, så burde du vel si opp.

Anonymkode: b824d...2af

Jeg er jo ikke sykemeldt. Jeg tok én egenmeldings dag. Denne jobben er ikke noe for meg. Det er jo helt vanvittig og burde ikke vært lov å jobbe på denne måten. De snakket også varmt om arb.miljøet under intervjuet. Men det er jo fullt drama, kjefting og ja herregud... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til blir det bare sånn. Pust med magen og la det skylle over deg. Av og til blir det bare kaos.  Det er godt gjort å ha fått til det du har, med alt det som har skjedd. 

Nå synes jeg du skal klappe deg selv på skulderen for det du har fått til. Og det er mye i forhold til hva andre ville i samme situasjon...

Det med jobben kan være lurt å tenke litt på. Kroppen din var nok sliten i utgangspunktet, og da er gjerne hjernen det å.

Stor klem fra ei som også har bitt over for mye ved ett par anledninger.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 minutter siden, AnonymBruker said:

På alle jobbene jeg har hatt så har de spurt om årsakene når jeg har hatt egenmelding, (ikke at det er noe jeg pleier. Jeg var den på siste arbeidsplass med minst fravær). Så jeg tror det er vanlig. 

Det har de ikke lov til, så neste gang sier du bare at du ikke ønsker å utbrodere om sykdommen, at det er privat :) Øv deg også på å bare si at du er syk og hvor lenge du blir borte, ikke fortell hva som er galt uten grunn (lang sykemelding/behov for tilrettelegging).

Jeg synes fremdeles du skal forsøke å få noen til å ta over vakter for deg i perioden der du har 2 jobber (noe man aldri bør la seg presse til å si ja til, det er jo for mye for 1 person). Om man bruker egenmelding ville jeg nok valgt å gjøre det på eksisterende jobb ikke på ny. På ny jobb får du jo heller ikke sykepenger ennå. 

(PS: Man bestemmer da overtagelsesdato selv når man selger? Det har alltid jeg gjort. Men lite du får gjort med det nå såklart. Men bra du fikk det ferdig da :) du får utsette arbeid med nytt bosted til du har landet litt mer og har mindre annet å gjøre).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har de ikke lov til, så neste gang sier du bare at du ikke ønsker å utbrodere om sykdommen, at det er privat :) Øv deg også på å bare si at du er syk og hvor lenge du blir borte, ikke fortell hva som er galt uten grunn (lang sykemelding/behov for tilrettelegging).

Jeg synes fremdeles du skal forsøke å få noen til å ta over vakter for deg i perioden der du har 2 jobber (noe man aldri bør la seg presse til å si ja til, det er jo for mye for 1 person). Om man bruker egenmelding ville jeg nok valgt å gjøre det på eksisterende jobb ikke på ny. På ny jobb får du jo heller ikke sykepenger ennå. 

(PS: Man bestemmer da overtagelsesdato selv når man selger? Det har alltid jeg gjort. Men lite du får gjort med det nå såklart. Men bra du fikk det ferdig da :) du får utsette arbeid med nytt bosted til du har landet litt mer og har mindre annet å gjøre).

. Jeg kan ikke ta egenmelding på den gamle jobben når den er avsluttet. Nå har jeg bare de 2 nye jobbene, en nattestilling og en tilkalling (som jeg er vant med fra før og har fungert ypperlig i 5 år, men nå visste ikke jeg hvor umenneskelig hard det vikariatet var) Jeg kan heller ikke planlegge når jeg blir dårlig.

Denne dagen våknet jeg og hadde det helt for jævlig, både vondt i ryggen, betennelse i armene og helt blå og hoven rundt øynene. Var svimmel og hodepine og klarte så vidt å stå på beina, kraftig hjertebank. Jeg avventet et par timer for å se om jeg kom meg til hektene, men det ble bare værre og værre. Det hadde vært helt fullstendig uansvarlig av meg å dra på jobb i den forfatningen når jeg har ansvaret til helsa til 30 mennesket alene. 

Skjønner ikke helt hva du mener med at "jeg ville heller tatt egenmelding i den gamle jobben (om det så hadde vært at jeg fortsatt var i den)  det er jo ikke sånn at jeg kan velge hvilken dag jeg er dårlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ og nei, jeg kunne ikke velge det. Huset mitt var veldig tungsolgt. Noe jeg absolutt ikke trodde. Måtte ha flere visninger. Når jeg endelig fikk et akseptabelt bud så var forbeholdt overtagelse på under en uke. Da måtte jeg faktisk bare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er jo bare din egen feil! Nå har du lært og så må du ta grep! Hvorfor har du to jobber egentlig? Trenger du virkelig to jobber? Kan du øke stillingsprosent i en av dem og si opp den andre?

Anonymkode: 45111...1ab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...