AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Del Skrevet 6. september 2021 Jeg vurderer å studere interaksjonsdesign, og lurer på om noen her har erfaring med det? Jeg liker å jobbe kreativt, og hadde originalt planer om å studere grafisk design. Jeg er derimot opptatt av å få meg en god jobb etter endt utdannelse, og har hørt at interaksjonsdesign er et tryggere valg, både med tanke på jobb og lønn. I tillegg sier folk det er mye det samme som grafisk design, er dette sant? Har aldri prøvd meg på koding og programmering før, er dette veldig krevende å lære? Og hvis du har utdannelse innenfor dette, kan du si litt om hvilken skole du gikk og om den er å anbefale? Var litt fristet å slenge meg på Noroff nettstudier så jeg slipper å vente helt til neste høst, men er veldig skeptisk til at det kun varer i 1 år. Det virker veldig lite. Setter veldig pris på svar! 😊 Anonymkode: 94565...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Del Skrevet 6. september 2021 Jeg er utdannet interaksjonsdesigner og har jobbet som UX-designer i 4,5 år. Elsker jobben! Fantastisk lønn og goder, stor etterspørsel etter arbeidstakere og spennende, kreative arbeidsdager. Man må ikke kunne programmere, nesten ingen av designerne jeg kjenner programmerer. Men det er bra å kunne litt om det, siden man jobber tett med utviklere og det er en stor bonus at man har en forståelse for hvordan ting fungerer. Veldig mange grafisk designere flytter over til UX-design, fordi det er her jobbene og pengene ligger. Det er stor etterspørsel etter UX-designere, men det er hovedsakelig for designere med litt erfaring, som 1 år+ arbeidserfaring. Det er ikke like stor etterspørsel etter nyutdannede, men vil ikke si at det er super vanskelig å få seg en jobb som en interaksjonsdesigner så lenge du har en grei portefølje. Jeg hadde absolutt ikke tatt nettstudier fra Noroff, du kommer til å slite som nyutdannet uten jobberfaring med å få deg jobb som interaksjonsdesigner etter det. Ta i hvert fall en bachelor eller en master. I Norge så er det ikke en skole som står spesielt ut som mye bedre enn andre, men AHO er en attraktiv skole for designere. Eller så er det NTNU, UiO (en del programmering her da), OsloMet, Westerdals som en privatskole osv. Anonymkode: 88a6b...8e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er utdannet interaksjonsdesigner og har jobbet som UX-designer i 4,5 år. Elsker jobben! Fantastisk lønn og goder, stor etterspørsel etter arbeidstakere og spennende, kreative arbeidsdager. Man må ikke kunne programmere, nesten ingen av designerne jeg kjenner programmerer. Men det er bra å kunne litt om det, siden man jobber tett med utviklere og det er en stor bonus at man har en forståelse for hvordan ting fungerer. Veldig mange grafisk designere flytter over til UX-design, fordi det er her jobbene og pengene ligger. Det er stor etterspørsel etter UX-designere, men det er hovedsakelig for designere med litt erfaring, som 1 år+ arbeidserfaring. Det er ikke like stor etterspørsel etter nyutdannede, men vil ikke si at det er super vanskelig å få seg en jobb som en interaksjonsdesigner så lenge du har en grei portefølje. Jeg hadde absolutt ikke tatt nettstudier fra Noroff, du kommer til å slite som nyutdannet uten jobberfaring med å få deg jobb som interaksjonsdesigner etter det. Ta i hvert fall en bachelor eller en master. I Norge så er det ikke en skole som står spesielt ut som mye bedre enn andre, men AHO er en attraktiv skole for designere. Eller så er det NTNU, UiO (en del programmering her da), OsloMet, Westerdals som en privatskole osv. Anonymkode: 88a6b...8e8 Hei. Så fint svar. Jeg vurderer også å studere interaksjonsdesign. Og har noen spørsmål: Hva slags type person er du og hva anbefaler du at man har av egenskaper? (jeg er feks ganske rastløs, føler meg låst av veldig mye rammer og lite frihet. Har feks en kontorjobb nå der alt jeg gjør er å produsere dokumenter (dvs klipp og lim inn tekst, og alt er mht regelverk. Veldig rigid det jeg jobber med og passer meg ikke) Hvilke retninger innen UX anbefaler du dersom man er veldig opptatt av at det man gjør skal føles meningsfult og etisk? (jeg tenker mht helse, arbeidsvilkår, miljø og dyr) Hvis jeg har lyst til å teste ut UX uten å studere først. Har du noen tips til hvor og hvordan man kan teste det ut? Jeg har ingen erfaring. Har du hørt noe om hvordan det er på Gjøvik? Hva er forventet startlønn? Hva er det beste med jobben? Hva er det verste med jobben? Hvem passer jobben ikke for? Hvem passer jobben for? Jeg spør fordi jeg allerede har 5 år med utdanning, så det å starte på en bachelor blir et stort valg mht økonomisk situasjon, så jeg må planlegge det neste året mitt. Anonymkode: 1c5a5...5e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Del Skrevet 8. september 2021 On 9/6/2021 at 11:18 PM, AnonymBruker said: Hei. Så fint svar. Jeg vurderer også å studere interaksjonsdesign. Og har noen spørsmål: Hva slags type person er du og hva anbefaler du at man har av egenskaper? (jeg er feks ganske rastløs, føler meg låst av veldig mye rammer og lite frihet. Har feks en kontorjobb nå der alt jeg gjør er å produsere dokumenter (dvs klipp og lim inn tekst, og alt er mht regelverk. Veldig rigid det jeg jobber med og passer meg ikke) Hvilke retninger innen UX anbefaler du dersom man er veldig opptatt av at det man gjør skal føles meningsfult og etisk? (jeg tenker mht helse, arbeidsvilkår, miljø og dyr) Hvis jeg har lyst til å teste ut UX uten å studere først. Har du noen tips til hvor og hvordan man kan teste det ut? Jeg har ingen erfaring. Har du hørt noe om hvordan det er på Gjøvik? Hva er forventet startlønn? Hva er det beste med jobben? Hva er det verste med jobben? Hvem passer jobben ikke for? Hvem passer jobben for? Jeg spør fordi jeg allerede har 5 år med utdanning, så det å starte på en bachelor blir et stort valg mht økonomisk situasjon, så jeg må planlegge det neste året mitt. Anonymkode: 1c5a5...5e5 Jeg synes det høres ut som du er en person som passer godt til å jobbe som en UX-designer. Jeg er selv en super rastløs person, som hater å jobbe med det samme dag inn og ut. Dette er ikke en jobb der du jobber i samme rutine hver dag og løser oppgaver basert på et sett med regler. Hver dag er forskjellig og hver løsning og tilnærming kan være forskjellig. En dag sitter du og designer grensesnitt og digitale løsninger, neste dag holder du en kreativ idè workshop med de andre i teamet ditt og en annen dag intervjuer du brukere for å forstå hvilke behov du skal designe for. Det er mange retninger innenfor UX (som betyr User Experience/brukeropplevelse som er samlebegrepet for denne typen design). I Norge pleier vi typisk å dele det inn i tjenestedesigner, UX-designer/interaksjonsdesigner og visuel/UI-designer. Hva som er meningsfylt og etisk handler ikke om hvilken designretning, men hvilket domene du jobber med. Å jobbe som en designer av helsesystemer føles kanskje mer meningsfylt for noen, mens andre synes det er morsommere å designe nye handleopplevelser av klær. Det er ikke forventet at du skal kunne noe om domenet før du starter, en del av jobben er å lære om det underveis. Har ikke noe erfaring med studiet på Gjøvik, men jeg har stått på stand på karrieredagen deres for designere, og det virker som et bra miljø med flinke folk. Jeg tenker at dette er en jobb for folk som har empati med andre og som kan sette seg i brukernes situasjon. Som en designer for brukeropplevelse, så er du brukerens stemme i en verden med forretning og teknologi. I tillegg så er du nysgjerrig, kreativ og liker å lære nye ting og utvikle deg hele tiden. Dette er ikke en jobb for en person som bare vil sitte for seg selv og designe, samarbeid med andre er en veldig viktig del av jobben. Startlønn kan være litt forskjellig, men jeg ville ha forventet minst 500k i Oslo. Anonymkode: 88a6b...8e8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå