Gjest PunkCouture Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Jeg ønsker å høre litt om andre gravides erfaringer med å ta koronavaksinen for å tenke litt bredere rundt temaet, da jeg selv er redd. Ber om forståelse fra de som føler for å kritisere meg at slike svar ikke vil være til hjelp. Årsaken til frykten min er ikke at jeg er vaksinemotstander eller noe sånt, men rett og slett at søsteren min som er i 20-årene fikk flere blodpropper i lungene kort tid etter vaksinasjon. Det har blitt meldt fra som en mulig bivirkning, men det er ikke bevist at vaksinen var årsaken. Likevel har det gjort meg ganske redd for å selv ta vaksinen når jeg kommer til andre trimester, da min søsters sykdom kom som er stort sjokk. - Og jeg er selvsagt redd for at jeg eller barnet skal havne i en tilsvarende situasjon, selv om det mest sannsynlig ikke blir slik. Likevel setter angsten seg i kroppen, noe jeg tenker er en normal beskyttelsesreaksjon/morsinstinkt. Måtte forklare dette så dere forstår hva frykten er basert på. - Men det jeg ønsker er altså å høre litt om andre gravide her inne sine erfaringer med å ta vaksinen. Bare for å få litt ulik input, for å utvide horisonten min, og får å få meg litt ut av angstbobla, og å ikke sitte med det alene. Tusen takk ☺️
Molly_ Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Jeg vil tro alle gravide er litt skeptiske til å ta den, morsinstinktet har vel kicket litt inn allerede. Og det er jo ikke rart du med den erfaringen er ekstra skeptisk. Men, er det feil å anta at hun kanskje fikk Astra vaksinen? Jeg tok første dose moderna i forrige uke, gått helt fint. Skal få neste dose om litt over 4 uker. Jeg tar heller sjansen på vaksinen enn covid, kjenner flere som har blitt fryktelig syke og det tør jeg ikke risikere. Men her vil du få like mange forskjellige vurderinger som det finnes folk her inne på kg. Jeg bor også i Osloområdet så smitten er veldig stigende og omtrent umulig å unngå etterhvert, da føler jeg meg personlig tryggere med en anbefalt vaksine innabords 😊 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 Tenk på hvor mange som har tatt den som det har gått bra med! Det er ytterst sjelden de alvorlige bivirkningene forekommer, selv om du fikk det tett på. Er jo en veldig trygghet å vite at du er vaksinert når samfunnet i større og større grad forventer normale tilstander! Anonymkode: 77f26...7bf 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 Det har gått bra med alle som tok vaksinen. Det vi derimot ikke vet noe som helst om, er hvordan det kommer til å gå med barna, da det ikke foreligger noe informasjon om dette p.d.d. Derfor avstår jeg fra vaksinen som gravid. Anonymkode: 67bbf...925 10
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det har gått bra med alle som tok vaksinen. Det vi derimot ikke vet noe som helst om, er hvordan det kommer til å gå med barna, da det ikke foreligger noe informasjon om dette p.d.d. Derfor avstår jeg fra vaksinen som gravid. Anonymkode: 67bbf...925 Er akkurat det jeg tenker på også. Anonymkode: d466f...f86 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 Jeg tok astra zeneca rett etter jeg hadde blitt gravid, fikk ingen symptomer. Fikk 2 dose med pfizer i 2 trimester, ingen symptomer da heller. Alt så bra ut på ultralyd, så krysser fingrene for at alt går bra, mest bekymret for den første dosen jeg fikk, før jeg visste jeg var gravid. Anonymkode: bae9b...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 Jeg fikk første dose Pfizer for knappe to uker siden, og det gikk veldig bra. Armen kjentes litt mørbanket ut den første kvelden, men det var borte neste dag. Jeg skal få neste dose om en måned, og gleder meg til å bli fullvaksinert. Slik det er nå er jeg kjempeforsiktig, og jeg er veldig redd for å bli smittet av viruset. I utgangspunktet er jeg ikke den første som hopper på "nye ting", f.eks. vaksiner. Men jeg vet at det blir tilnærmet umulig å unngå viruset denne høsten, både på jobb og med små barn i barnehage. Jeg er overbevist om det er mye farligere for fosteret (og meg) om jeg bli syk med covid-19 enn det er å bli syk av vaksinen. Det er ikke bra for fosteret om mot blir ganske syk (selv om man ikke skulle bli så dårlig at man havner på sykehus). Vet ikke om jeg hadde tenkt slik med den første virusvarianten, men delta-varianten som sirkulerer nå smitter mye lettere og gir mer alvorlig sykdom, også hos unge (og vi som trodde beta-viruset/den britiske varianten var ille...). Virusene som kommer framover blir heller ikke snillere, og vaksinen vil mest sannsynlig også gi en viss beskyttelse mot dem. Det er nesten et halvt år til termin, og jeg synes det er skummelt å tenke på hvordan Om man leser om den nye vaksineteknologien, ser man at den er tryggere enn tidligere teknologier. AstraZeneca og Johnson&Johnson benytter gammel teknologi, men Pfizer-Bionteck og Moderna benytter ny teknologi. Alle vaksiner og medisiner innebærer en viss risiko, om den så er ørliten. Jeg tar ikke medisiner med mindre det er helt helt nødvendig, og unngår også milde smertestillende som paracet så langt det er mulig. Jeg skriver ikke dette for å gi noen dårlig samvittighet for å ta en paracet mot hodepine, men for at TS skal forstå hvor forsiktig jeg er med å innta legemidler. Hadde jeg med sikkerhet visst at jeg fullstendig kunne isolere meg helt og unngå å bli smittet, hadde jeg ikke tatt vaksinen. I mitt og de aller fleste andres tilfelle er det dog umulig å beskytte seg helt (eller delvis). Bare det å gå til svangerskapskontroll innebærer en risiko, for man møter jo mennesker som potensielt kan være asymptomatiske syke. Det er veldig mye tryggere å møte viruset etter å ha tatt vaksinen enn det er å møte viruset uvaksinert. Anonymkode: c1b63...27e 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 Jeg har ca tre mnd igjen til termin, og går inn for å være fullvaksinert før fødsel. Anonymkode: 86624...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det har gått bra med alle som tok vaksinen. Det vi derimot ikke vet noe som helst om, er hvordan det kommer til å gå med barna, da det ikke foreligger noe informasjon om dette p.d.d. Derfor avstår jeg fra vaksinen som gravid. Anonymkode: 67bbf...925 Har gått bra med alle skriver du, mens TS forteller om sin søster som fikk blodpropp!! Anonymkode: 92cea...4d9 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 Ingen vet langtidsvirkningene av vaksinen,følg megefølsen din. Anonymkode: 61d40...af9 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 Kommer ikke til å vaksinere meg før etter fødsel. Ja de sier at vaksinen ikke påvirker svangerskapet,noe jeg tror helt og fullt på. Men det de ikke har forskning på enda er langtidsvirkningene for barnet. Og da tenker jeg på de tingene som ikke viser på en ultralyd. En kan ikke se på en ultralyd om ett barn kommer til å få kognitive utfordringer når det blir større. En har selvsagt aldri garantier for noe som helst, og en kan jo heller ikke si at vaksinen kommer til å påvirke hvordan barnet utvikler seg etterhvert som det vokser til. Men jeg tenker at for min del så er det ikke en risiko som er verdt å ta. Men nå skal det nevnes at jeg bor i en kommune med lavt smittetrykk (har tre mnd igjen til termin) Anonymkode: 7738d...d21 4
Gjest 123 eller noe Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 (endret) Blir sikkert lynsjet av barnehageentusiastene nå, men jeg kommer til å isolere meg uvaksinert de to siste månedene av svangerskapet, og ha guttungen på 3 år hjemme. Jobber kun 50% pga bekkenløsning, på kveldstid, og han går bare 60% bhg, så det kommer til å fungere for oss og det er det eneste valget som føles rett for meg. Etter å ha snakket med både lege og jordmor som sier denne vaksinen er et kjempedilemma, som ikke vet senvirkninger på fosteret, og jordmor forteller om at 50/50 av hennes kommende mammaer har tatt den men er redd for valget de har tatt, og de andre er redd for å bli syke men tør ikke ta vaksinen... Nei da er jeg enda mer usikker på å ta den selv, og da er ikke 2 måneder mye å ofre for å unngå barnehagesmitten. Kommer til å få god hjelp av besteforeldre på dagtid, og vi skal kose oss masse sammen i førjulstiden, så kommer han jo tilbake til barnehagen etter det man kan sammenligne med en liten sommerferie på vinteren. Kan jo så klart bli sjuk nå også, men det vil ikke bli så skummelt med belastningen på lungene, som en stor baby vil gi meg som høygravid. Derfor vil jeg la han gå i barnehagen litt til og kose seg. Jeg kan nok jobbe trygt fram til permisjon da vi har hatt coronasmittede i butikken flere ganger uten å bli smittet, jeg har stått i kassen bak pleksiglass og vært nøye med hygiene, så det er lettere å passe på seg selv enn en gjeng med 3åringer som hoster på hverandre og smitten flyter fritt. Sikkert dagens mest upopulære svar og folk vil sikkert synes det er drastisk, men dette er ingen andre enn meg og min mann sitt valg, og vi får full støtte av familien for det. Endret 7. september 2021 av 123 eller noe så mange kommaer ,,,,
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 skruttveig skrev (1 time siden): Blir sikkert lynsjet av barnehageentusiastene nå, men jeg kommer til å isolere meg uvaksinert de to siste månedene av svangerskapet, og ha guttungen på 3 år hjemme. Jobber kun 50% pga bekkenløsning, på kveldstid, og han går bare 60% bhg, så det kommer til å fungere for oss og det er det eneste valget som føles rett for meg. Etter å ha snakket med både lege og jordmor som sier denne vaksinen er et kjempedilemma, som ikke vet senvirkninger på fosteret, og jordmor forteller om at 50/50 av hennes kommende mammaer har tatt den men er redd for valget de har tatt, og de andre er redd for å bli syke men tør ikke ta vaksinen... Nei da er jeg enda mer usikker på å ta den selv, og da er ikke 2 måneder mye å ofre for å unngå barnehagesmitten. Kommer til å få god hjelp av besteforeldre på dagtid, og vi skal kose oss masse sammen i førjulstiden, så kommer han jo tilbake til barnehagen etter det man kan sammenligne med en liten sommerferie på vinteren. Kan jo så klart bli sjuk nå også, men det vil ikke bli så skummelt med belastningen på lungene, som en stor baby vil gi meg som høygravid. Derfor vil jeg la han gå i barnehagen litt til og kose seg. Jeg kan nok jobbe trygt fram til permisjon da vi har hatt coronasmittede i butikken flere ganger uten å bli smittet, jeg har stått i kassen bak pleksiglass og vært nøye med hygiene, så det er lettere å passe på seg selv enn en gjeng med 3åringer som hoster på hverandre og smitten flyter fritt. Sikkert dagens mest upopulære svar og folk vil sikkert synes det er drastisk, men dette er ingen andre enn meg og min mann sitt valg, og vi får full støtte av familien for det. Synes ikke det er drastisk i det hele tatt, folk må få gjør det som virker mest riktig for dem. Vaksinen er både frivillig og vi har lite info om senvirkninger. Så folk må få velge selv uten og bli dømt nord og ned av andre. Anonymkode: 68359...efd 3
Gjest 123 eller noe Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes ikke det er drastisk i det hele tatt, folk må få gjør det som virker mest riktig for dem. Vaksinen er både frivillig og vi har lite info om senvirkninger. Så folk må få velge selv uten og bli dømt nord og ned av andre. Anonymkode: 68359...efd Takk. Hadde jo ikke gjort noe slikt uten en nøye vurdering, men det er så mye skremsel om å enten ta den eller la være nå, at da er det bedre at vi melder oss ut av galskapen for en kort periode. Har ligget søvnløst og lurt på om jeg skal ta den eller ikke i en måned nå, og blir ikke enig med meg selv, så dette er absolutt det beste vi kan gjøre nå.. så går det an å senke skuldrene og slappe av litt for resten av graviditeten også, det er ikke bra for babyen at jeg stresser sånn heller..
Gjest PunkCouture Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 Setter stor pris på de varierte svarene som er kommet 😊 Når i svangerskapet har dere som har tatt vaksinen tatt den? Fortet dere dere å ta den med en gang dere bikket andre trimester, eller er det lurt å vente til litt uti andre trimester når barnet er enda "sterkere"?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 Jeg har termin om 6 uker og jeg har ingen planer om å vaksinere meg i svangerskapet. Da kan jeg heller leve forsiktig og isolert til hun er ute. Som de sier; man vet ikke om langtidsbivirkningene på barnet ift kognitive eller andre utfordringer. Man har ikke garanti for noen ting, men det koster meg så lite å la være/leve forsiktig frem til da. Anonymkode: 1e86c...f3a 1
Molly_ Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 Jeg tok vaksinen i uke 16, ingen annen grunn enn at det da passet å ta den Tipper begrunnelsene blir så sprikende fordi man jo bor på veldig forskjellige steder og med veldig forskjellig smittetrykk. Samboeren er helsepersonell så det å isolere er ingen mulighet her, også er det veldig lenge igjen før jeg skal føde. Også kjenner jeg at psyken min ikke har godt av å gå å være redd for smitte hele tiden. Nå blir jo også vaksinerte syke, men ikke så syke som de sannsynligvis hadde blitt uten vaksinen. Vi vet heller ikke hvordan langtidsvirkningene av covid vil være for mor og foster. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 Jeg tok vaksinen i uke 13, skal ta andre dose neste uke. Bor i Oslo og har barn i barnehage og skole og risikoen for å bli smittet i løpet av høsten er høy. Gleder meg til å bli fullvaksinert! Synes det var utrolig stressende å være uvaksinert og er mer redd for korona enn vaksinen. Anonymkode: b84cb...8bd 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 skruttveig skrev (5 timer siden): Blir sikkert lynsjet av barnehageentusiastene nå, men jeg kommer til å isolere meg uvaksinert de to siste månedene av svangerskapet, og ha guttungen på 3 år hjemme. Jobber kun 50% pga bekkenløsning, på kveldstid, og han går bare 60% bhg, så det kommer til å fungere for oss og det er det eneste valget som føles rett for meg. Etter å ha snakket med både lege og jordmor som sier denne vaksinen er et kjempedilemma, som ikke vet senvirkninger på fosteret, og jordmor forteller om at 50/50 av hennes kommende mammaer har tatt den men er redd for valget de har tatt, og de andre er redd for å bli syke men tør ikke ta vaksinen... Nei da er jeg enda mer usikker på å ta den selv, og da er ikke 2 måneder mye å ofre for å unngå barnehagesmitten. Kommer til å få god hjelp av besteforeldre på dagtid, og vi skal kose oss masse sammen i førjulstiden, så kommer han jo tilbake til barnehagen etter det man kan sammenligne med en liten sommerferie på vinteren. Kan jo så klart bli sjuk nå også, men det vil ikke bli så skummelt med belastningen på lungene, som en stor baby vil gi meg som høygravid. Derfor vil jeg la han gå i barnehagen litt til og kose seg. Jeg kan nok jobbe trygt fram til permisjon da vi har hatt coronasmittede i butikken flere ganger uten å bli smittet, jeg har stått i kassen bak pleksiglass og vært nøye med hygiene, så det er lettere å passe på seg selv enn en gjeng med 3åringer som hoster på hverandre og smitten flyter fritt. Sikkert dagens mest upopulære svar og folk vil sikkert synes det er drastisk, men dette er ingen andre enn meg og min mann sitt valg, og vi får full støtte av familien for det. Jeg vaksinerer meg ikke, men sønnen får gå i BHG helt frem til termin. Jeg bor i Sverige og barna har ikke vært i kohorter, de ansatte har vist seg å ha covid, men ingen karantene på noen av barna på avdelingene til tross for det. Barna leker på tvers av avdelinger osv osv, og her har det ikke vært noe smitte på oss voksne av den grunn. barnehagebarn testes heller ikke her. Anonymkode: 67bbf...925 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #20 Skrevet 7. september 2021 Jeg synes Kaveh Rashidi sa det veldig bra i god bedring podkast’n. Man vet ikke langtidsvirkningene av at mor har hatt Covid heller. Vaksinene er jo bare en svekket versjon av viruset, jeg er også skeptisk. Men mest fordi jeg er redd for å bli syk av bivirkninger. Anonymkode: 014eb...94a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå