Gå til innhold

Hvor lang tid å bli gravid etter p piller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 27 år og har gått uten p piller i ca 4 måneder, uten å blitt gravid. Jeg begynner nå å bli redd for at det er noe feil med meg. Da jeg var 17 ble jeg gravid med engang etter en glemt p pille, men dette endte med kirurgisk abort. Etter dette føltes ting helt normalt ut, til jeg ble rundt 22 år. Da ble jeg plaget med bakteriell vaginose, og har vell egentlig aldri følt at underlivet mitt har vært det samme. Jeg er plaget med dette nærmest konstant, men legen sier alt er fint. Ingen sykdommer eller lignende heller. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng? Hvor lang tid er «normalt» å bruke på å bli gravid i denne alderen? 

Anonymkode: 12dfe...6fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt å bruke opp til et år, så ingen grunn til å få panikk etter fire måneders prøving 😊 Det kan variere hvor lang tid kroppen bruker på å omstille seg etter ppille-bruk, men om du har regelmessig syklus igjen er ting sannsynligvis helt fint. Anbefaler å kartlegge syklus og symptomer i en app (jeg bruker Clue, men det fins mange), og eventuelt supplere med eggløsningstester om du er usikker på om dere treffer. Lykke til! 🤞

Anonymkode: 81565...955

Skrevet

Jeg sluttet på p-piller for 1 år siden. Ble gravid på første el, men den endte i en kjemisk - etter det, ingenting. Var 28 år, er nå 29. Hadde en syklus på 4mnd og påvist pcos, dette fikk jeg metformin for. Etter å ha brukt metformin i noen måneder nå, har jeg ikke lengre symptomer på pcos.  Er nå i prosess med offentlig gynekolog for å få ytterligere hjelp og denne mnd har jeg forsøkt letrozol for å se om det kan hjelpe. 

Skrevet

Sluttet for 1,5 år siden og enda ikke blitt gravid. Slapp av. 4 måneder er ingenting ❤️ Det tar tid for syklusen å stabilisere seg. Jeg venter på spesialist nå, men ble først henvist etter et år 😊

Anonymkode: 833f8...8f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 14.37):

Jeg er 27 år og har gått uten p piller i ca 4 måneder, uten å blitt gravid. Jeg begynner nå å bli redd for at det er noe feil med meg. Da jeg var 17 ble jeg gravid med engang etter en glemt p pille, men dette endte med kirurgisk abort. Etter dette føltes ting helt normalt ut, til jeg ble rundt 22 år. Da ble jeg plaget med bakteriell vaginose, og har vell egentlig aldri følt at underlivet mitt har vært det samme. Jeg er plaget med dette nærmest konstant, men legen sier alt er fint. Ingen sykdommer eller lignende heller. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng? Hvor lang tid er «normalt» å bruke på å bli gravid i denne alderen? 

Anonymkode: 12dfe...6fc

- Ca 1år for meg etter nuvaring

- Når jeg sluttet på nuvaring så sluttet også den bakterielle vaginosen som jeg hadde så og si etter HVER menstruasjon. 

Skrevet
1984- skrev (2 minutter siden):

- Ca 1år for meg etter nuvaring

- Når jeg sluttet på nuvaring så sluttet også den bakterielle vaginosen som jeg hadde så og si etter HVER menstruasjon. 

Det er ikke nuvaring som gjorde at du ikke ble gravid før etter 1 år, da man i grunn kan bli gravid bare om den er ute mer enn 3 timer.

Det er også slik at man kan få bakteriell vaginose av nuvaring, og dette er beskrevet som en bivirkning om du leser felleskatalogen. Men om du hadde plager etter hver mens, kunne du alltids bare droppet å ha mens ved å sette inn en ny ring med en gang i stedet for å gå en uke uten. Nuvaring er ikke for alle, og er noe ganske annet enn p-piller, men er som regel et supert alternativ om man ikke kan bruke p-piller grunnet f.eks IBS som kan påvirke opptaket om man har hyppig løs mage, eller at man ikke vil benytte seg av hormonspiral eller p-stav fordi man skal få barn i nær fremtid, og så er det selvsagt også mer sikkert enn p-piller fordi de fleste som tar p-piller glemmer dem alt for ofte. 

Anonymkode: f688e...920

Skrevet

Jeg sluttet på p-piller og ble gravid 9 måneder etter. Har PCOS men hadde normal syklus og ble gravid selv.

Alt innenfor 1 år regnes som normalt, er ikke uvanlig at det ikke klaffer med en gang.

Skrevet

For meg tok det fire måneder før jeg ble gravid, da hadde jeg gått på p-piller i 15 år. Gikk rett inn i syklus, så kroppen var helt som før jeg begynte på prevensjon

Anonymkode: 113c5...d07

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke nuvaring som gjorde at du ikke ble gravid før etter 1 år, da man i grunn kan bli gravid bare om den er ute mer enn 3 timer.

Det er også slik at man kan få bakteriell vaginose av nuvaring, og dette er beskrevet som en bivirkning om du leser felleskatalogen. Men om du hadde plager etter hver mens, kunne du alltids bare droppet å ha mens ved å sette inn en ny ring med en gang i stedet for å gå en uke uten. Nuvaring er ikke for alle, og er noe ganske annet enn p-piller, men er som regel et supert alternativ om man ikke kan bruke p-piller grunnet f.eks IBS som kan påvirke opptaket om man har hyppig løs mage, eller at man ikke vil benytte seg av hormonspiral eller p-stav fordi man skal få barn i nær fremtid, og så er det selvsagt også mer sikkert enn p-piller fordi de fleste som tar p-piller glemmer dem alt for ofte. 

Hei

Nuvaringen forstyrret nok syklusen min såpass mye at j kun hadde 4 menstruasjoner i løpet av året. Så de 3t ble laaaange

-

-

Endret av 1984-
Skrevet
1984- skrev (2 minutter siden):

Hei

Nuvaringen forstyrret syklusen min såpass mye at j kun hadde 4 menstruasjoner i løpet av året.

-

Ble ikke anbefalt av legen å ta den ut og droppe mens som du sier.

-

Det er nok ikke fysisk mulig at p-ringen gjorde at du hadde bare 4 sykluser ila ett år i etterkant. Hormonene i p-ring går ut av kroppen veldig raskt. Det er jo veldig lite hormoner i den i tillegg :) Her kan du lese at sexogsamfunn skriver om det nederst i artikkelen: https://sexogsamfunn.no/prevensjon/p-ring/#

Det er dumt legen din ikke sa at man fint kan hoppe over "ringfri uke" på samme måte som "pillefri uke" og at dette nok hadde gjort at du ikke fikk bakteriell vaginose så hyppig. Dessverre er min erfaring at fastleger ikke er så gode på alle typee prevensjon, og spesielt ikke p-ring som ikke er supervanlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...