Gå til innhold

Hvor mange år har man garanti på elektronikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på Om jeg har noe rett/garanti på en laptop jeg kjøpte i 2017. Den funker ikke nå, men har lyst til å sende den tilbake til komplett der jeg bestilte den fra, og få de til å fikse den gratis dersom jeg har rett på dette. Er det noen som vet?

Anonymkode: cd3c5...e95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel 2 års garanti. Dette er ikke noe å bry seg om, da reklamasjonsretten gjelder i 5 år.

Anonymkode: 92912...12a

• Liker 2
Skrevet

5 års reklamasjonsrett for laptop. Betyr ikke at man får alt dekket, men de må bevise at det er din feil dersom de ikke dekket alt

Anonymkode: 0f5f7...c75

Skrevet

Bærbare har normalt en fabrikkgaranti på 1-2 år, mens norske forbrukerrettigheter sier 5 års reklamasjonsrett mot produksjonsfeil. Så om det er noe fysisk galt med maskinen skal det dekkes av selger/produsent. 

Men om feilen ligger på brukerfeil, vanskelige drivere, feil på operativsystem mm. er det ikke sikkert det dekkes. 

"Maskin funker ikke" er en noe diffus diagnose, så litt mer info hadde vært kjekt. 

Skrevet
newman01 skrev (8 timer siden):

Bærbare har normalt en fabrikkgaranti på 1-2 år, mens norske forbrukerrettigheter sier 5 års reklamasjonsrett mot produksjonsfeil. Så om det er noe fysisk galt med maskinen skal det dekkes av selger/produsent. 

Men om feilen ligger på brukerfeil, vanskelige drivere, feil på operativsystem mm. er det ikke sikkert det dekkes. 

"Maskin funker ikke" er en noe diffus diagnose, så litt mer info hadde vært kjekt. 

Pc slår seg ikke på. Svart skjerm. Og slår seg ikke på uten at laderen er i. Samtidig har pcn løsnet, der tastaturet er

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her blander du reklamasjon og garanti

Anonymkode: 48a30...46f

Man har reklamasjonsrett innenfor garantiperioden, som i tilfellet med pc-er er fem år iflg linken jeg ga

Skrevet (endret)
11 hours ago, AnonymBruker said:

Pc slår seg ikke på. Svart skjerm. Og slår seg ikke på uten at laderen er i. Samtidig har pcn løsnet, der tastaturet er

Så den fungerer hvis du har i laderen? I såfall er det kanskje bare å bytte batteriet.

Hva mener du med at PCen har løsnet?

Endret av proghodet
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Samtidig har pcn løsnet, der tastaturet er

Er det en produksjonsfeil eller brukerfeil? Garanti og reklamasjon gjelder ikke ved uforsiktig eller feil bruk av utstyr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...