AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 For oss unge i etableringsfasen med god utdannelse, god lønn, men med lite egenkapital og boligpriser som skyter seg i været spiseilt her i Oslo og omegn. Anonymkode: 2e921...ade
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Om det er "bra" eller ikke er vel ikke så relevant om det uansett er det eneste alternativet du har? Hvis alternativet er å leie og å kaste pengene ut vinduet så er det jo en god mulighet for å komme seg inn i markedet. Anonymkode: f9738...331 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For oss unge i etableringsfasen med god utdannelse, god lønn, men med lite egenkapital og boligpriser som skyter seg i været spiseilt her i Oslo og omegn. Anonymkode: 2e921...ade Ja men fungerer lite for de som ikke har god råd eller de på uføretrygd. Anonymkode: 02101...828 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 Ikke hvis man kjøper fra Fredensborg/Heimstaden. Anonymkode: 4da4f...b5a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 Jeg kan ingenting om leie til eie. Jeg har ikke sett noen konkrete tall. Hvor mye vil det å leie koste, for eksempel. Og hvordan vil prisutviklingen være på disse leilighetene? Hvordan blir det å selge når man skal flytte? Men er nysgjerrig på prosjektet. Ikke hør på de som sier at å leie er å kaste penger ut av vinduet. Spesielt i Oslo er leiligheter billige å leie sammenlignet med prisen for å kjøpe leilighet. Boligprisene har jo gått enormt opp i hovedstaden de siste årene, mens leieprisene nesten har stått på stedet hvil. OM du investerer det du sparer på å leie (si at kostnadene for å leie er 13 000 måneden, mens å eie er 17 000 måneden), så vil du sannsynligvis sitte igjen med nesten like mye penger om 30 år. Ellers er det mange som tror at prisene i Oslo vil ha en nøktern vekst de neste årene. 4% tror jeg er anslaget de kommer med. Ikke at dette på noen måte er sikkert. Kanskje du kan skru opp sparingen veldig de neste fem årene? Anonymkode: 4a646...dc9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 Jeg sjekket OBOS sine leie til eie nå. Noen observasjoner om positive og negative sider med deres system: + Krever mindre egenkapital for å komme seg inn på boligmarkedet og bli med på eventuell prisstigning. Dette er den virkelige gode grunnen for å gjøre dette, tenker jeg. + Du får en leilighet du i minst 10 år er sikret at vil ha omtrent samme regler for som da du inngikk kontrakten. For eksempel vil du ikke blir kastet ut av (unntatt av samme grunner en eier ville blitt kastet ut av et borettslag). Og leieprisen vil gå opp basert på KPI. - OBOS dekker ikke oppussing eller ting som må fikses ved leiligheten. Dette er en av de positive sidene ved å leie. Og siden obos sier de tar markedspris på utleie vil dette i praksis si at det er hakket dyrere å leie de 50% av boligen av OBOS enn det er å leie 50% av en bolig du kun leier. - Det kommer et konverteringsgebyr hver gang du øker eierandelen din av boligen. Det står ikke hvor mye dette er. - OBOS vil ha forkjøpsrett når du selger boligen. Om nær familie arver leiligheten, kan de bli nektet dette om de ikke har finansieringsbevis i orden. - OBOS kan kreve at sameiet oppløses etter ti år. Om du da ikke har kjøpt deg 100% inn kan de kreve at leiligheten selges selv om du ikke ønsker det. - Om boligprisene faller (usannsynlig at dette kommer til å være vedvarende fall i mine øyne, men likevel), så må du likevel kjøpe deg inn for MINST like mye som boligen kostet når leieforholdet startet. Om boligmarkedet stiger derimot, er det bare OBOS som tjener på dette. - Det er ingen informasjon om du får samboer som vil kjøpe seg inn. Jeg synes dette virker som en ok ordning. Samtidig er dette noe nytt og det kan komme uforutsette konsekvenser vi ikke ser i dag. Om du går for leie til eie ville jeg prøvd å sette opp en langsiktig plan for sparing og tenkt framover på eventuelle utfordringer. Anonymkode: 4a646...dc9 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg kan ingenting om leie til eie. Jeg har ikke sett noen konkrete tall. Hvor mye vil det å leie koste, for eksempel. Og hvordan vil prisutviklingen være på disse leilighetene? Hvordan blir det å selge når man skal flytte? Men er nysgjerrig på prosjektet. Ikke hør på de som sier at å leie er å kaste penger ut av vinduet. Spesielt i Oslo er leiligheter billige å leie sammenlignet med prisen for å kjøpe leilighet. Boligprisene har jo gått enormt opp i hovedstaden de siste årene, mens leieprisene nesten har stått på stedet hvil. OM du investerer det du sparer på å leie (si at kostnadene for å leie er 13 000 måneden, mens å eie er 17 000 måneden), så vil du sannsynligvis sitte igjen med nesten like mye penger om 30 år. Ellers er det mange som tror at prisene i Oslo vil ha en nøktern vekst de neste årene. 4% tror jeg er anslaget de kommer med. Ikke at dette på noen måte er sikkert. Kanskje du kan skru opp sparingen veldig de neste fem årene? Anonymkode: 4a646...dc9 Skjønner ikke hvor du har sett disse billige boligene til leie? Kjenner noen som leier en toroms på Grønland til 15.000, til den prisen(lån og husleie) får du en treroms litt utenfor byen. Ja greit det er litt utenfor men Grønland er ikke akkurat det nydeligste stedet jeg har vært 😂 Anonymkode: beea8...d19
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvor du har sett disse billige boligene til leie? Kjenner noen som leier en toroms på Grønland til 15.000, til den prisen(lån og husleie) får du en treroms litt utenfor byen. Ja greit det er litt utenfor men Grønland er ikke akkurat det nydeligste stedet jeg har vært 😂 Anonymkode: beea8...d19 Jeg har leid ut leiligheten min i perioder. Man kan også se på finn.no eller finne statistikk over dette på nettet. Jeg kan ta utgangspunkt i min egen leilighet og situasjon. For leiligheten min til litt over 4 millioner kunne jeg nok nå leid ut for ca 14 000, kanskje 15 000. Den ligger fint til og har balkong. Forrige stedet jeg bodde leide jeg ut et år til 12 000. Den ville nok i dagens pris kostet 3,5 millioner. Begge disse leilighetene har jeg bodd i med samboer. TS er singel, virker det som, så jeg ser for meg hun kan lett finne seg noe fint for 13 000. Å ha et lån på 3 millioner over 30 år med en rente på 3,5% (som vi må regne med snart) er 13 500 kroner måneden. Så kommer felleskostnader, si 2300. Og strøm, si 700. Man må regne med små ting som må fikses, kjøleskap, rør, lamper, ringeklokke, postbokser osv. Selv sparer jeg 1500 kroner i måneden til buffer som trengs som boligeier. Alle disse utgiftene blir 17 500 måneden. Vennene dine på Grønnland leier nok en ekstra fin to-roms eller så har de rett og slett blitt litt lurt. Anonymkode: 4a646...dc9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke hvis man kjøper fra Fredensborg/Heimstaden. Anonymkode: 4da4f...b5a Hvorfor? Anonymkode: 2e921...ade
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja men fungerer lite for de som ikke har god råd eller de på uføretrygd. Anonymkode: 02101...828 Leie til eie er ingen sosial boligpolitikk. Du må betale markedspris. Det er en ordning hvor de som mangler egenkapital, men har god nok økonomi å betjene utgifter tilsvarende det å eie den type bolig, får ett innpass i boligmarkedet. Leie til eie er nye boliger, og nye boliger er alltid dyrere enn eldre boliger. Jeg hadde satset på det om det var min eneste mulighet inn på markedet om jeg manglet nok egenkapital. Men det burde vært mer tilgang på boliger for de med dårlig råd. Anonymkode: 4e94e...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 Har kikket litt på det, og reglene virker til å variere mellom tilbyderne. Skal dette bli en noenlunde oversiktlig ordning, og være et reellt alternativ slik bl a Høyre mener, må forholdene reguleres slik at man faktisk forstår hva man signerer på. Det er tross alt unge mennesker dette i all hovedsak er tenkt for, og de er kanskje ikke verdens beste til å lese den lille teksten. Anonymkode: 6ac6a...5f3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 For meg høres det litt ut som "subprime" lån i usa før krakket i 2008. Man ga folk hus(lån) til folk som egentlig ikke hadde råd til det. Når de ikke klarte å betale tok banken det tilbake, ventet noen år og solgte det til gode priser. Anonymkode: 023a4...2e7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja men fungerer lite for de som ikke har god råd eller de på uføretrygd. Anonymkode: 02101...828 Men så sitter de på uføretrygd tross alt på ræva og får gratis penger da så jeg tenker kanskje at det burde holde. Resten av verden trenger ikke tilpasse seg uføres dårlige kort på hånda, de har allerede skutt gullfuglen ved å bo I Norge og å slippe å jobbe. Anonymkode: f9738...331 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kan ingenting om leie til eie. Jeg har ikke sett noen konkrete tall. Hvor mye vil det å leie koste, for eksempel. Og hvordan vil prisutviklingen være på disse leilighetene? Hvordan blir det å selge når man skal flytte? Men er nysgjerrig på prosjektet. Ikke hør på de som sier at å leie er å kaste penger ut av vinduet. Spesielt i Oslo er leiligheter billige å leie sammenlignet med prisen for å kjøpe leilighet. Boligprisene har jo gått enormt opp i hovedstaden de siste årene, mens leieprisene nesten har stått på stedet hvil. OM du investerer det du sparer på å leie (si at kostnadene for å leie er 13 000 måneden, mens å eie er 17 000 måneden), så vil du sannsynligvis sitte igjen med nesten like mye penger om 30 år. Ellers er det mange som tror at prisene i Oslo vil ha en nøktern vekst de neste årene. 4% tror jeg er anslaget de kommer med. Ikke at dette på noen måte er sikkert. Kanskje du kan skru opp sparingen veldig de neste fem årene? Anonymkode: 4a646...dc9 Det du skriver er jo bare svada. Jeg betaler 16000 kr i mnd I lån. 12 000 av dem er avdrag. I tillegg har jeg fått verdiøkning på 800 000 kr fra jeg flyttet inn og til nå. Å leie er å tørke seg i rumpa med penger om man har mulighet til å kjøpe. Anonymkode: f9738...331 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 41 minutter siden, AnonymBruker said: Det du skriver er jo bare svada. Jeg betaler 16000 kr i mnd I lån. 12 000 av dem er avdrag. I tillegg har jeg fått verdiøkning på 800 000 kr fra jeg flyttet inn og til nå. Å leie er å tørke seg i rumpa med penger om man har mulighet til å kjøpe. Anonymkode: f9738...331 Hva konkret er svada? Akkurat nå er renta veldig, veldig lav. Men den vil stige en del de neste tre årene. Det samme gjelder vel verdiøkning. Det har vært en tredobling i priser i sentrum de siste ti årene. Det tror jeg ingen forventer de neste ti årene. Du kan ikke bare se på nær fortid når du skal planlegge framtiden. Anonymkode: 4a646...dc9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kan ingenting om leie til eie. Jeg har ikke sett noen konkrete tall. Hvor mye vil det å leie koste, for eksempel. Og hvordan vil prisutviklingen være på disse leilighetene? Hvordan blir det å selge når man skal flytte? Men er nysgjerrig på prosjektet. Ikke hør på de som sier at å leie er å kaste penger ut av vinduet. Spesielt i Oslo er leiligheter billige å leie sammenlignet med prisen for å kjøpe leilighet. Boligprisene har jo gått enormt opp i hovedstaden de siste årene, mens leieprisene nesten har stått på stedet hvil. OM du investerer det du sparer på å leie (si at kostnadene for å leie er 13 000 måneden, mens å eie er 17 000 måneden), så vil du sannsynligvis sitte igjen med nesten like mye penger om 30 år. Ellers er det mange som tror at prisene i Oslo vil ha en nøktern vekst de neste årene. 4% tror jeg er anslaget de kommer med. Ikke at dette på noen måte er sikkert. Kanskje du kan skru opp sparingen veldig de neste fem årene? Anonymkode: 4a646...dc9 Gjør litt grundigere matte før du uttaler deg. Se på hva som er avdrag på lånekostnad. Se på hva verdistigning beregnes av. Så snakk om hvor pengene er om 30 år. Anonymkode: 74020...e51
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva konkret er svada? Akkurat nå er renta veldig, veldig lav. Men den vil stige en del de neste tre årene. Det samme gjelder vel verdiøkning. Det har vært en tredobling i priser i sentrum de siste ti årene. Det tror jeg ingen forventer de neste ti årene. Du kan ikke bare se på nær fortid når du skal planlegge framtiden. Anonymkode: 4a646...dc9 Men man kan gjøre mattestykker riktig! Anonymkode: 74020...e51
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 Jeg kjenner ikke til dette som ordning i Norge, men vil tro det har mye å si hva slags reguleringer som styrer den. Samboeren min eide 50% av sin bolig i London og leide 50% av en boligorganisasjon. Da han solgte hadde verdien gått opp, pluss at han selvsagt hadde en større egenandel etter å ha betalt ned på lånet over flere år. Alt i alt synes jeg det virker som en fin ordning for å hjelpe folk inn på et dårlig regulert boligmarked. Anonymkode: f8f36...038 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Gjør litt grundigere matte før du uttaler deg. Se på hva som er avdrag på lånekostnad. Se på hva verdistigning beregnes av. Så snakk om hvor pengene er om 30 år. Anonymkode: 74020...e51 Jeg synes du er litt brysk mot meg nå. Det jeg prøvde å si var at å leie ikke bare er å kaste penger ut av vinduet. Det er sannsynligvis ikke like lønnsomt, men det kan i noen tilfeller være like bra, noen få bedre, om det for eksempel er prisfall som i Stavanger, eller om man bytter bolig veldig ofte, som jeg kjenner folk som gjør. Tror mange unge tror at man MÅ komme seg inn i boligmarkedet nå, ellers går det aldri. Men jeg tror at ved nøktern livsstil og gjevn investering så er det ikke så ille. Anonymkode: 4a646...dc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå