AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Bente Ohnstad med flere, samt barnevernleder Bjarte Gangeskar i Stad reagerer på KS sitt forslag til tekst som skal stå på kommunens nettside ved link til portalen: https://www.kommunal-rapport.no/debatt/en-invitasjon-til-lovstridige-meldinger/134550!/ og https://www.kommunal-rapport.no/debatt/ks-og-bufdir-vaer-sa-snill-og-hoyr-etter/134959!/ Bufdir og KS ser ikke at dette kan være et problem: https://www.kommunal-rapport.no/debatt/uenig-i-risiko-for-brudd-pa-taushetsplikten/134754!/ Jeg trodde selv at noe av poenget med nasjonal portal for bekymringsmelding, foruten at det skal bli enklere å sende melding, er at folk skal få veiledning i når melding skal sendes. Ut fra forslag til tekst som skal stå på kommunens nettside, ser det ikke slik ut. "Forslag til tekst på kommunens nettside med link til portalen" er altså: Hvis du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du melde fra til barnevernet. Du trenger ikke være sikker på at noe er galt før du melder fra. Når du har sagt fra, er det er barnevernets jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp. De aller fleste som får hjelp av barnevernet, får hjelpen hjemme. Omsorgsovertakelse skjer bare i de mest alvorlige tilfellene. Bufdir skriver at dette er ment rettet mot privatpersoner, men det kommer jo ikke fram av teksten? Jeg tenker at vi ikke må ta for gitt at lærere og andre kjenner til loven. Jeg er redd for at oppfordringen om å melde ved "bekymring" lett kan misforstås. Burde det ikke presiseres at det er et skille mellom privatpersoner og de som i utgangspunktet har taushetsplikt? Jeg synes at teksten som Stad kommune har utformet er langt bedre. De viser til vilkårene i loven og skriver at vilkårene for å melde ifra til barneverntjenesten uten samtykke er strenge for offentlig melder: https://stad.kommune.no/tenester/helse-og-omsorg/barnevern/bekymringsmelding/ Noen som har vært inne og tittet på nasjonal portal for bekymringsmelding? Synes dere at det kommer tydelig fram når offentlig ansatte/personer med profesjonsbestemt meldeplikt skal melde, og at disse ikke kan melde som privatperson? Anonymkode: ae8a4...1a7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Hvorfor er det så viktig for deg at offentlig ansatte ikke skal kunne melde bekymring til BV? Veldig spesiell ting å henge seg opp i. Lærere, bhgansatte osv har uannsett egne rutiner på arbeidsplassen for slike ting og vil ikke gå inn på denne nettsiden for å melde personlig. Anonymkode: 92c6d...279
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det så viktig for deg at offentlig ansatte ikke skal kunne melde bekymring til BV? Veldig spesiell ting å henge seg opp i. Lærere, bhgansatte osv har uannsett egne rutiner på arbeidsplassen for slike ting og vil ikke gå inn på denne nettsiden for å melde personlig. Anonymkode: 92c6d...279 Dette blir en avsporing, men hvorfor i all verden tror du at jeg ikke vil at offentlig ansatte skal kunne melde? Temaet er viktig for meg, men jeg har aldri ment at det ikke skal meldes. Det er avgjørende at det meldes i de riktige sakene. Du kan lese hva barnevernleder Gageskar skriver om årsaken til dette. Når det gjelder rutiner på arbeidsplassen, så stemmer det at lærere og andre i teorien skal få opplæring i reglene som regulerer opplysningsplikt til barnevernet, men man ser at dette ikke alltid fungerer i praksis. Det hender at den som skal veilede selv har misoppfattet reglene. Derfor er det viktig at informasjonen som kommer fra Bufdir, og som står på nettsiden på kommunene rundt omkring er presis og ikke kan misforstås 🙂 Et annet poeng, er at meldeplikten er et personlig ansvar. Det vil si at hvis det er slik at du går til din leder med en begrunnet mistanke om omsorgssvikt og leder ikke vil ta dette videre til bvt, så skal du likevel melde, selv om du "bare" er en fagarbeider eller en assistent. Det er ikke alltid at andre enn pedagogisk leder blir prioritert for kurs og opplæring i meldeplikt, så det er viktig at ansatte også uten erfaring med dette kan ta riktig avgjørelse om de skal melde ifra eller ikke. Da hjelper det ikke om teksten som skal veilede de i portalen er forvirrende. Anonymkode: ae8a4...1a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå