Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo, er det normal rutine at en besøker fødeavdelingen før fødsel? Forstår man kan gjøre det ved behov, bare nysgjerrig på hva rutinene er :) Møter en første gang den dagen en skal føde, har en pratet med avdelingen på forhånd? 🙊

Hilsen førstegangs fødende

Anonymkode: df255...708

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var ikke på besøk før fødsel, men mener man kunne betale for et fødselsforberedende kurs som omfattet et besøk på KK. Men nå med corona kan jeg ikke se for meg at de tillater noe sånt. Med unntak av OUL som var i samme bygg, hadde jeg første møte med fødeavdelingen da jeg ringte og sa at vannet hadde gått. Det gikk helt fint. Jeg har født to ganger på KK i Bergen, de har en ganske fin side med informasjon, kanskje de har noe lignende der du skal føde?

https://helse-bergen.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeseksjonen/omvising-pa-fodeseksjonen-pa-kk

Skrevet

Antar det kommer an på hvor du bor, og hvor du skal føde. 

De aller fleste steder tilbyr nok ingen omvisning på føden på forhånd. Spesielt ikke i disse dager. 

For 15 år siden var besøk på føden en del av fødselsforberedende kurs på Ullevål sykehus, vet jeg. Dette kurset var valgfritt, og kostet penger.
Verdien av å ha "sett føden" på forhånd, var ganske liten. Man fikk egentlig bare forklaring på hvor inngangen var, hvor man kom inn, og fikk se korridoren føderommene var i. En sykehuskorridor har nok de fleste sett før, og inngangen kan hvem som helst oppsøke fra utsiden uansett. 
Tipper det finnes mer info på nett enn det man fikk den gangen.

Anonymkode: 08f42...f7f

Skrevet

Tror man kan gå på slike kurs og at man da og tar en tur innom føden.

For min del så var det ikke noe som var viktig for meg. Dessuten så fødte jeg jo bare på avdelingen, hoppet jo bort på barselshotellet etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Her får du en brosjyre om litt info om fødeavdelingen, og så er det bare å ringe å høre om en kan komme å få en liten omvisning når det nærmer seg. Dette er et lite sykehus på vestlandet.

Anonymkode: b2499...bfa

Skrevet

Jeg bor i Nordland og vi fikk omvisning når vi var på selektering. I tillegg er det treff hver mandag (pause gjennom Korona, men startet opp igjen nå) for gravide, en ledig jordmor sitter med oss og besvarer spørsmål på det man en måtte lure på. Hvis det er fødsel og alle på vakt er opptatt kan vi fortsatt møtes og bare snakke sammen vi gravide. Det er en fødestue på et lokalsykehus da, så det er snakk om fødsel gjennomsnittlig en til to ganger i uken, så det er jo litt høyere kapasitet enn på større sykehus. Men det er en stor fordel for gravide, vi får sett og blitt vant med avdelingen og de ansatte, ettersom det ikke er samme jordmor hver gang. Veldig kjekt! 

Anonymkode: 76b3f...6d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bor i Nordland og vi fikk omvisning når vi var på selektering. I tillegg er det treff hver mandag (pause gjennom Korona, men startet opp igjen nå) for gravide, en ledig jordmor sitter med oss og besvarer spørsmål på det man en måtte lure på. Hvis det er fødsel og alle på vakt er opptatt kan vi fortsatt møtes og bare snakke sammen vi gravide. Det er en fødestue på et lokalsykehus da, så det er snakk om fødsel gjennomsnittlig en til to ganger i uken, så det er jo litt høyere kapasitet enn på større sykehus. Men det er en stor fordel for gravide, vi får sett og blitt vant med avdelingen og de ansatte, ettersom det ikke er samme jordmor hver gang. Veldig kjekt! 

Hvor I Nordland er dette?  Jeg bor I Mo I Rana,  men har ikke fått tilbud om å se fødeavdelingen.   Skal ha innskrivning via telefon.  Noe jeg synes er litt rart 

Skrevet

Jeg ble innkalt til omvisning på avdelingen en måned før termin. Drammen.

Anonymkode: 7e83f...3b5

Skrevet

Kommer nok an på sykehuset. Her hadde de (gratis) fødselsforberedende kurs, som bestod av info om fødselens ulike faser, når skal man ringe sykehuset, hva skjer underveis i fødselen, hva har vi for smertelindring osv. Samt litt om hva som skjer rett etter fødselen (morkake, sjekk av baby osv.), og hvem som får ligge på barselhotellet eller barselavdeling. Og videre oppfølging. Ingen fysisk omvisning på føden, men vi fikk jo forklart greit hvor man skulle henvende seg og hvordan fasilitetene var på sykehuset. 

Anonymkode: b67c7...681

Skrevet

Var på omvisning med første i 2018, da ble vi tilbudt både via jordmor og sykehuset. 
Var ikke på omvisning da jeg gikk gravid i fjor (fødte februar i år), og da var det heller ikke tilbud om det pga covid. Men det stod på sykehusets hjemmesider at hvis man hadde behov for det, kunne det avtales enkeltvis, men da alene og uten partner. 

Anonymkode: 33739...1db

Skrevet

Jeg skal få det her, men det er pga. dårlige erfaringer på tidligere sykehus, så det er for å bli trygg.

Anonymkode: fe51b...99e

Skrevet
Anonymous 91 skrev (2 timer siden):

Hvor I Nordland er dette?  Jeg bor I Mo I Rana,  men har ikke fått tilbud om å se fødeavdelingen.   Skal ha innskrivning via telefon.  Noe jeg synes er litt rart 

Det er jo ikke noe rart under corona. Mange steder utgår slike omvisninger på føden nå. 

Anonymkode: d76df...398

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke noe rart under corona. Mange steder utgår slike omvisninger på føden nå. 

Anonymkode: d76df...398

Jo, jeg synes det er rart.  

Skrevet
Anonymous 91 skrev (3 minutter siden):

Mitt sykehus har ikke innskrivningssamtale i det hele tatt, så så rart er det jo ikke 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 33739...1db

Skrevet

Fikk det på Ullevål i 2018, men det var på ABC-klinikken, så der er det kanskje litt spesielt..?

Skrevet
8 minutter siden, Anonymous 91 said:

Rart at de ikke vil ha potensielle smitte i fødeavdelingen for unødvendig kosetur rundt føden?  Ok. 

Anonymkode: c0aa4...a92

• Liker 2
Skrevet
Anonymous 91 skrev (19 minutter siden):

Eh ja. Kjemperart når såvidt far får være med på fødsel 😂

Anonymkode: fe51b...99e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selektering?

Anonymkode: 5e9be...d64

Skrevet

Her jeg bor er det innkalling til jordmorsamtale og omvisning på føden fem uker før termin. Vi snakket litt om meg, svangerskapet, livssituasjon og viktige medisinske forhold. Det likte jeg veldig godt! Vr ikke så viktig for meg å se barselrommet akkurat, men å ha fortalt hvem jeg er og hvordan svangerskapet har vært og ønsker for fødselen var veldig fint! 

Skal føde i kongsberg. 

Anonymkode: 6ef75...a94

Skrevet
Anonymous 91 skrev (24 minutter siden):

St.Olavs har hverken omvisning eller innskrivingssamtale. Man møter da bare opp på føden når fødselen er i gang.

Men dersom det er spesielle forhold som gjør at mor må trygges ekstra før fødselen, så får man samtale med psykososialt team med påfølgende omvisning. 

Jeg har født der 2 ganger og venter nå nr 3. 

Anonymkode: 5e9be...d64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...