AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Holder på å søke jobb og har barn. Lurer på om arbeidsgiver kan spørre om jeg har barn fra før av eller ikke. Vet det ikke er lov å spørre om planlegging av familie/barn, men finner ikke ut om det som allerede eksisterer..? Noen som vet? Anonymkode: 97bfd...638
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Hvorfor er det så krise og fortelle om slik? FOlk idag er så rare, de skal ikke dele noe lenger. For det er farlig.. visstnok! Anonymkode: a0229...b78 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 Jeg lurer på det samme. Min erfaring er at de fleste spør om dette, så jeg regner med det ikke er noe forbud. Jeg tenker det også kan være greit for arbeidsgiver å vite om du har fire små barn hjemme eller er enslig og barnløs, det vil jo prege deg i jobben. Det er likevel ikke lov å ikke ansette deg fordi du har barn Anonymkode: bc82c...b19
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 De har ikke lov å spørre om gravditet etc. Så nei Anonymkode: c04e1...5dd
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 Spørre om du har er lov, å spørre om du planlegger er ikke lov. Anonymkode: 1ba8b...c60 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 Ofte er det en fordel om du har barn, for da er det mindre sjanse for foreldrepermisjoner. Anonymkode: 235a8...bc6
Gjest WhisperingWind Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 Spørre om du har barn, ja. Graviditet eller planlegger barn. Nei.
Bokdamen Skrevet 6. september 2021 #8 Skrevet 6. september 2021 Ja, det har de lov til.På et intervju er det vanlig at de har lyst å bli litt kjent med deg som person, og da er det forholdsvis naturlig at man kan komme inn på dette. Jeg har vært med på ansettelsesprosesser og familiesituasjon har ingenting å si på om vi er interessert. Det kan ofte være et tegn på at man har etablert seg der man er og ikke vil flytte, noe vi ser som en fordel da vi ønsker at folk skal bli værende. Hvis noen har ett barn, tar man med i beregningen at de nok vil ha flere, men det har til dags dato ikke hatt noe å si. Ett år fra eller til er ingenting i en lang karriere. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #9 Skrevet 6. september 2021 Hvorfor skal man ikke fortelle arbeidsgiver at man har barn og familie? Jeg forstår ikke... Når jeg skriver jobbsøknad, pleier jeg avslutte med å si litt om meg selv som person, blant annet at jeg har barn. Anonymkode: 41cca...8b4 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 Det er jo relevant for arbeidsgiver. Jeg har registrert alle barna mine for å kunne få sykt barn-dager.. Og mannen min som nærmeste pårørende Anonymkode: 8bb4e...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo relevant for arbeidsgiver. Jeg har registrert alle barna mine for å kunne få sykt barn-dager.. Og mannen min som nærmeste pårørende Anonymkode: 8bb4e...b1f Etter ansettelse, ja. Ikke på jobbintervju. Aldri opplevd å ha blitt spurt om dette og har heller ikke nevnt det i søknad eller på intervju. Det skal jo heller ikke være relevant info i forhold til selve ansettelsen i de fleste yrker. Anonymkode: aecc9...a22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå