AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Når de sier at faren for abort er «over» etter 12 uker, er det når man er 12+0 eller 13+0? 😂 prøver å bestemme meg for når det er best å ta UL. Anonymkode: 36003...fca
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Her tenker jeg du har en litt for rigid tankegang rundt temaet. Det er dessverre ingen garanti for at du ikke opplever abort i verken uke 12, 13 eller 19 - MEN de aller fleste aborter skjer innen fullgåtte 12 uker (12+0). Derfor blir dette satt som en slags milepæl i svangerskapet. For hver eneste dag du er gravid synker sannsynligheten for abort. Derfor vil det være lite betydning rundt om du tar UL uke 12 eller uke 13. Dersom du vil ta UL for å se nærmere på nakkefold og neserygg anbefaler de jo UL i uke 13-14. Anonymkode: 4a59c...487 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her tenker jeg du har en litt for rigid tankegang rundt temaet. Det er dessverre ingen garanti for at du ikke opplever abort i verken uke 12, 13 eller 19 - MEN de aller fleste aborter skjer innen fullgåtte 12 uker (12+0). Derfor blir dette satt som en slags milepæl i svangerskapet. For hver eneste dag du er gravid synker sannsynligheten for abort. Derfor vil det være lite betydning rundt om du tar UL uke 12 eller uke 13. Dersom du vil ta UL for å se nærmere på nakkefold og neserygg anbefaler de jo UL i uke 13-14. Anonymkode: 4a59c...487 Er fullt klar over at abort kan skje når som helst, var kanskje dårlig formulert av meg. Da tar jeg uke 13 så kan vi se litt mer 😁 Anonymkode: 36003...fca
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er fullt klar over at abort kan skje når som helst, var kanskje dårlig formulert av meg. Da tar jeg uke 13 så kan vi se litt mer 😁 Anonymkode: 36003...fca tar du uke 14 kan de ofte se kjønn. Jeg fikk vite det 14+0. Anonymkode: 60737...fd8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 Det kommer jo an på hvorfor du vil ta ultralyd. Sjansen for å miste synker kontinuerlig, og er bare et par prosent om du kommer deg forbi uke 10, så det er stor sjanse for at det går bra om du ser et friskt foster etter dette. Mange tar ultralyd rundt uke 11-13 (dette skal etterhvert bli standard i Norge også), fordi man i dette vinduet kan måle nakkefold som er en indikator på kromosomavvik. Om hovedmålet er fine bilder eller kunne se kjønn bør du jo vente så lenge som mulig; jo større fosteret er jo mer detaljer kan dere se. Anonymkode: 71e1c...f8b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det kommer jo an på hvorfor du vil ta ultralyd. Sjansen for å miste synker kontinuerlig, og er bare et par prosent om du kommer deg forbi uke 10, så det er stor sjanse for at det går bra om du ser et friskt foster etter dette. Mange tar ultralyd rundt uke 11-13 (dette skal etterhvert bli standard i Norge også), fordi man i dette vinduet kan måle nakkefold som er en indikator på kromosomavvik. Om hovedmålet er fine bilder eller kunne se kjønn bør du jo vente så lenge som mulig; jo større fosteret er jo mer detaljer kan dere se. Anonymkode: 71e1c...f8b Tok en i uke 10 og alt så bra ut, men var hos legen uke 11 og hun klarte ikke å høre hjertelyd. Jeg vet det er ikke uvanlig da det er tidlig å fange opp hjertelyd så tidlig med doppler, men jeg er litt engstelig og vil derfor ta UL for å bekrefte at det fortsatt går greit med den lille. Anonymkode: 36003...fca 1
Patriotpaula Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tok en i uke 10 og alt så bra ut, men var hos legen uke 11 og hun klarte ikke å høre hjertelyd. Jeg vet det er ikke uvanlig da det er tidlig å fange opp hjertelyd så tidlig med doppler, men jeg er litt engstelig og vil derfor ta UL for å bekrefte at det fortsatt går greit med den lille. Anonymkode: 36003...fca Det ville jeg absolutt tatt med en stoooor klype salt. Min jordmor ville ikke forsøke en gang å lytte etter hjertelyd før rundt uke 20+ (husker ikke akkurat hvilken uke, men kontrollen etter ordinær UL). Tenker å prøve å lytte etter hjertelyden så tidlig kan skape potensielt unødvendig bekymring. Skjønner du ble engstelig når hun ikke fant den. Forhåpentligvis er alt fortsatt bra ❤️
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #8 Skrevet 6. september 2021 Allerede fra uke 10 er spontanabortsjansen minimal, så har du bikket 12 uker kan du roe godt ned. Anonymkode: 511a4...38d 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #9 Skrevet 6. september 2021 2 hours ago, Patriotpaula said: Det ville jeg absolutt tatt med en stoooor klype salt. Min jordmor ville ikke forsøke en gang å lytte etter hjertelyd før rundt uke 20+ (husker ikke akkurat hvilken uke, men kontrollen etter ordinær UL). Tenker å prøve å lytte etter hjertelyden så tidlig kan skape potensielt unødvendig bekymring. Skjønner du ble engstelig når hun ikke fant den. Forhåpentligvis er alt fortsatt bra ❤️ Min lege lette først etter lyden i uke 24. Var hos jordmor i uke 14 og hun ikke lete etter lyd så tidlig, grunnet nettopp at mødre blir engstelige. Anonymkode: a91a0...1e5
Amatariel Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 Om du ønsker å sjekke at organene er OK så er det i uke 13 at legene ønsker å gjøre dette. Så jeg har de to siste svangerskapene blitt henvist til TUL på 13+4. Uken før kan være for tidlig og uken etterpå for sent.
Patriotpaula Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min lege lette først etter lyden i uke 24. Var hos jordmor i uke 14 og hun ikke lete etter lyd så tidlig, grunnet nettopp at mødre blir engstelige. Anonymkode: a91a0...1e5 Det er akkurat det 😬 var sikkert uke 24 hos meg også, det fikk jeg beskjed om allerede ved første kontroll rundt uke 12 at de ikke lyttet etter hjertelyden før uke 24
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 Det er ikke slik at faren er over etter 12 uker, det er heller ingen «bratt» overgang i statistikk fra 12:0 til 12+1. Faren for spontanabort faller gradvis, helt fra unnfangelsen. Den er sånn på 4-5% ved uke 7, faller til nærmest 2% ved uke 7, og går til under 1% etter uke 13. Så ingenting magisk skjer verken ved 12:0 eller 13:0, sånn sett. Anonymkode: 5a24d...ccf
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #13 Skrevet 6. september 2021 Vi er mange som har hatt abort etter uke 12, så det er ingen magisk grense dessverre. Anonymkode: e0aed...a69
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke slik at faren er over etter 12 uker, det er heller ingen «bratt» overgang i statistikk fra 12:0 til 12+1. Faren for spontanabort faller gradvis, helt fra unnfangelsen. Den er sånn på 4-5% ved uke 7, faller til nærmest 2% ved uke 7, og går til under 1% etter uke 13. Så ingenting magisk skjer verken ved 12:0 eller 13:0, sånn sett. Anonymkode: 5a24d...ccf Jeg vet dette. Skrev litt lenger opp at jeg burde ha formulert meg litt bedre i innlegget. Takk for statistikken. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi er mange som har hatt abort etter uke 12, så det er ingen magisk grense dessverre. Anonymkode: e0aed...a69 Tror det er lett å få inntrykk av at kanskje «mange» på KG har hatt det etter uke 12, men i realiteten er det ikke SÅ mange. De fleste bærer frem et levende barn. Jeg vet det ikke er en magisk grense, men det er en uke jeg har ventet lenge på så jeg skal tillate meg selv å puste litt ut og glede meg mer over svangerskapet 😁 Anonymkode: 36003...fca 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 Patriotpaula skrev (19 timer siden): Det ville jeg absolutt tatt med en stoooor klype salt. Min jordmor ville ikke forsøke en gang å lytte etter hjertelyd før rundt uke 20+ (husker ikke akkurat hvilken uke, men kontrollen etter ordinær UL). Tenker å prøve å lytte etter hjertelyden så tidlig kan skape potensielt unødvendig bekymring. Skjønner du ble engstelig når hun ikke fant den. Forhåpentligvis er alt fortsatt bra ❤️ Takk ♥️ I ettertid Syntes det var dumt av legen å gjøre det så tidlig og jeg hadde sagt nei hvis jeg visste dette her 🤭 Tror hun prøvde å være hyggelig fordi jeg har hatt litt problemer i starten av svangerskapet. Anonymkode: 36003...fca 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 Ultralyd med tanke påfosterdiagnostikk bør tas før uke 12. kub helst før uke 10.. jeg fik likevel innkalling i uke13+5 ... men har vært privat i uke 12. så friskt og fint ut- og jeg fikk vite kjønnet Anonymkode: 4601d...981
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå