Gå til innhold

Sår på rumpa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 1 åring har hatt diaré en uke. Han er svært rød på rumpa, viser ikke særlig tegn på at det er vondt utenom stell. Han strammer føttene veldig når han skal bli løftet opp osv. jeg har prøvd med zink, pudder you name it. Noen tips som kan hjelpe? Både ved at han skal bli bedre i magen, og at rumpa skal bli frisk? 

Anonymkode: 65221...a08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen vår anbefalte å tørke godt ved klut og vann, og la det tørke og derretter smøre på inotyol. Gjerne ha både vann og litt babyolje på kluten så blir det lettere å tørke av. 

Anonymkode: eb593...205

Skrevet

Inotyol på rompa, ihvertfall!! 

• Liker 1
Skrevet

Inotyol er virkelig fantastisk for såre barnerumper. Ikke smør på åpne sår da, men er det kun rødt og utslettaktig - smør på. Sørg for at rumpa luftes og at det er så tørt som mulig der også. Det blir bra.

Skrevet

Går ut ifra at du har vært hos legen med barnet og at du forhåpentligvis har fått tips om behandling der? (Med tanke på mat som kan hjelpe)

Når min på 10mnd er super-sår (i perioder med mye avføring) lar jeg han krabbe litt rundt uten bleie sånn at stumpen får mye luft (etter å ha vasket ofc), så smører jeg med bephanten(?) salve og skifter bleie oftere for å unngå at han går for lenge med våt bleie. 

Skrevet

Til eldstejenta her sverger jeg til bepanthen, sinksalve. Sinksalve tålte hun ikke, da ble hun bare værre. Inotyol skal og være bra. Husk av vaske og mye luft

Anonymkode: e253e...d2e

Skrevet

Inotyol er gull! Kjøpes på apoteket 👌

Anonymkode: 60dcb...8f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min 1 åring har hatt diaré en uke. Han er svært rød på rumpa, viser ikke særlig tegn på at det er vondt utenom stell. Han strammer føttene veldig når han skal bli løftet opp osv. jeg har prøvd med zink, pudder you name it. Noen tips som kan hjelpe? Både ved at han skal bli bedre i magen, og at rumpa skal bli frisk? 

Anonymkode: 65221...a08

Bruk inotyol, KUN inotyol! Ikke lek deg med pudder og sink, det blir bare verre når man prøver så mye ulikt over kort tid (snakker av erfaring).

Diaré må du derimot ta med helsepersonell. Mtp uttørking.

Anonymkode: da313...727

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Legen vår anbefalte å tørke godt ved klut og vann, og la det tørke og derretter smøre på inotyol. Gjerne ha både vann og litt babyolje på kluten så blir det lettere å tørke av. 

Ikke bruk olje ved sår, TS. Det kveler huden. 

Skrevet

Du kan gi han blåbærsaft eller risvann (1 kopp ris og 2 kopper vann som du koker i 10 min ca og bruker vannet) for diaré. 

Anonymkode: cb14e...8cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan gi han blåbærsaft eller risvann (1 kopp ris og 2 kopper vann som du koker i 10 min ca og bruker vannet) for diaré. 

Anonymkode: cb14e...8cd

Er du gal? Du vet at man skal koke ris i masse vann for å få ut arsenikken i risen? Du foreslår altså å helle arsenikkvann i ungen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke bruk olje ved sår, TS. Det kveler huden. 

Kveler huden? Hvordan kan det kvele huden? Babyer smøres jo med olje støtt og stadig.. Greia med oljen gjør at det blir lettere å gjøre rumpen ren istedenfor å gni avføringen av, da sklir den mer av istedenfor... 

Har gjort det med begge mine barn og ingen hud har blitt kvelt, og resultatet er glatte og myke barneromper uten sår... 

Skrevet

Diaré i en uke er lenge. Jeg ville tatt ham med til legen. Vask med myke bomullskluter som du kjøper i sånn pakke i hylla for babyprodukter i dagligvaren. Bruk kun lunkent vann, og godt med vann så du ikke må gni. Tørk forsiktig med tørr bomullsklut, og la lufttørke. Smør på salve, ikke bruk pudder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kveler huden? Hvordan kan det kvele huden? Babyer smøres jo med olje støtt og stadig.. Greia med oljen gjør at det blir lettere å gjøre rumpen ren istedenfor å gni avføringen av, da sklir den mer av istedenfor... 

Har gjort det med begge mine barn og ingen hud har blitt kvelt, og resultatet er glatte og myke barneromper uten sår... 

Når det først er oppstått sår så vil olje gjøre det verre, huden trenger å puste. Så ja gratulerer med myke og glatte barnerumper, men det skal absolutt ikke brukes olje på sår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...