Gjest rampenissen72 Skrevet 9. september 2021 #61 Skrevet 9. september 2021 Ser ingenting uetisk med det, nei. Det er jo bare smart.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #62 Skrevet 9. september 2021 Kamilla25 skrev (2 timer siden): Ser ingenting uetisk med det, nei. Det er jo bare smart. Altså, det er jo faktisk som mange her allerede har påpekt svart arbeid og ikke lov. Jeg har ikke sansen for svart arbeid i noen som helst form og nøler ikke med å tipse skatteetaten. Anonymkode: e0740...471 1
Håkon 1970 Skrevet 9. september 2021 #63 Skrevet 9. september 2021 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: hvis du kjøper og selger med gevinst som skulle vært beskattet så er det svart arbeid og går inn under hvitvaskingsloven. Dette jobber jeg med daglig og det gjør alle forsikringsselskap. Etter at hvitvaskingsloven ble endret i 2018 så fikk finansbransjen et veldig stort ansvar for å rapportere inn slike ting. Hvis jeg ser at en kunde har byttet bil x antall ganger på kort tid så er jeg pliktig til å spørre hvorfor, kartlegge situasjonen og melde fra om jeg mener det er mistanke. Nå har jeg forsåvidt svart dette opp mot en person som sier kjæresten flipper biler. Ikke som selger ting på finn. Det skal selvfølgelig være et visst omfang. Anonymkode: e5eee...b82 Forsikringsselskapene (i likhet med en drøss andre aktører) har plikt til å innrapportere minstenkelige transaksjoner til økokrim. Men forsikringsselskapene har ingen spesielle kompetanse eller myndighet til å avgjøre om noe faktisk er næringsvirskomhet eller ei. Det blir det opp til ligningsmyndighetene (og i siste instans rettsvesenet evt). Når det gjelder salg av bruktbiler er det slik at ethvert salg av brukt bil som ikke er benyttet av selger privat, er skattepliktig. Holder altså med ett salg av en slik bil, det blir skatteplikt uansett dersom du ikke har benyttet bilen selv. Men selv om bilen er brukt privat, kan salget bli skattepliktig som næringsvirksomhet dersom kjøp/salg av brukte biler har et visst omfang. Dette "et visst omfang" blir en helt konkret vurdering som må gjøres. Litt mer info her: "Ettersom dette er litt utenfor mitt fagområde og jeg ikke var helt sikker på svaret, tok jeg kontakt med Skatteetaten. Der traff jeg hyggelige og hjelpsomme folk som fortalte meg følgende: Eventuell gevinst på salg av egen bil som du har brukt privat er i utgangspunktet ikke skattepliktig. Om du kjøper og selger flere biler, kan omfanget være slik at dette anses som skattepliktig virksomhet. Det gjelder også selv om en eller flere av bilene er brukt privat. Inntektene vil da være skattepliktige, samtidig som du får fradrag for de utgiftene som er knyttet til salg av bilene. Grensene for når inntektsgivende aktivitet anses av Skatteetaten som næringsvirksomhet beror på en konkret vurdering basert på vilkår om varighet, omfang, om aktiviteten er egnet til å gi overskudd og om det drives for din egen regning og risiko. Det er som du skjønner ingen konkret og streng fasit knyttet til dette." https://www.tv2.no/a/10814378/ Endret 9. september 2021 av Håkon 1970
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #64 Skrevet 9. september 2021 Håkon 1970 skrev (6 timer siden): Forsikringsselskapene (i likhet med en drøss andre aktører) har plikt til å innrapportere minstenkelige transaksjoner til økokrim. Men forsikringsselskapene har ingen spesielle kompetanse eller myndighet til å avgjøre om noe faktisk er næringsvirskomhet eller ei. Det blir det opp til ligningsmyndighetene (og i siste instans rettsvesenet evt). Når det gjelder salg av bruktbiler er det slik at ethvert salg av brukt bil som ikke er benyttet av selger privat, er skattepliktig. Holder altså med ett salg av en slik bil, det blir skatteplikt uansett dersom du ikke har benyttet bilen selv. Men selv om bilen er brukt privat, kan salget bli skattepliktig som næringsvirksomhet dersom kjøp/salg av brukte biler har et visst omfang. Dette "et visst omfang" blir en helt konkret vurdering som må gjøres. Litt mer info her: "Ettersom dette er litt utenfor mitt fagområde og jeg ikke var helt sikker på svaret, tok jeg kontakt med Skatteetaten. Der traff jeg hyggelige og hjelpsomme folk som fortalte meg følgende: Eventuell gevinst på salg av egen bil som du har brukt privat er i utgangspunktet ikke skattepliktig. Om du kjøper og selger flere biler, kan omfanget være slik at dette anses som skattepliktig virksomhet. Det gjelder også selv om en eller flere av bilene er brukt privat. Inntektene vil da være skattepliktige, samtidig som du får fradrag for de utgiftene som er knyttet til salg av bilene. Grensene for når inntektsgivende aktivitet anses av Skatteetaten som næringsvirksomhet beror på en konkret vurdering basert på vilkår om varighet, omfang, om aktiviteten er egnet til å gi overskudd og om det drives for din egen regning og risiko. Det er som du skjønner ingen konkret og streng fasit knyttet til dette." https://www.tv2.no/a/10814378/ Nå jobber jeg med dette og har gjort det i 7 år så jeg ser ikke helt hvorfor du prøver å fortelle meg hvordan ting fungerer. Jo, forsikringsselskapene tar stilling til om det er næringsvirksomhet eller ikke nettopp fordi det går på risiko mtp hva som kan tilbys av forsikring eller ikke og hvilke vilkår og pris forsikringen skal ha. Hvis en kunde kjøper og selger biler hyppig vil dette fanges opp og undersøkes nærmere. Så sperres kunden i systemet og får beskjed om at dette er ikke en risiko vi tar på private vilkår og kunden må registrere deg hos bedriftsavdelingen med et organisasjonsnummer for å få forsikring. Er omfanget av en slik størrelse at selskapene anser det som nødvendig så meldes det også inn hos økokrim. Så jo, forsikringsselskap har både myndighet til og er absolutt kvalifiserte til å vurdere om det er snakk om næringsvirksomhet eller ikke. Anonymkode: e5eee...b82 1
uovervinnelig Skrevet 9. september 2021 #65 Skrevet 9. september 2021 Det er helt normalt. Og bra for miljøet. Vi gjør det selv! Det hjelper mye spesiellt når en har det litt stramt.🙂❤ 3
Fru Uperfekt Skrevet 9. september 2021 #66 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tjener en 5000-8000 i måneden på kjappe kjøp og salg på finn. Anonymkode: d79fb...35a Da er det næring og skal innrapporteres 1
uovervinnelig Skrevet 9. september 2021 #67 Skrevet 9. september 2021 (endret) 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke sansen for svart arbeid i noen som helst form og nøler ikke med å tipse skatteetaten. Det er ikke svart arbeid og selge ting på finn.no🙄🤦🏽♀️ Endret 9. september 2021 av uovervinnelig 2
powerpuffen Skrevet 9. september 2021 #68 Skrevet 9. september 2021 uovervinnelig skrev (2 minutter siden): Det er ikke svart arbeid og selge ting på finn.no🙄🤦🏽♀️ Å selge brukte varer er ikke det nei. Om man begynner å selge nye varer, så er det på grensen 1
Fru Uperfekt Skrevet 9. september 2021 #69 Skrevet 9. september 2021 uovervinnelig skrev (1 minutt siden): Det er ikke svart arbeid og selge ting på finn.no🙄🤦🏽♀️ Det kan være det om omfanget er stort nok, er en i tvil så er det bare å ta kontakt med dem.
LeneXCII Skrevet 9. september 2021 #70 Skrevet 9. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 23.51): Jeg er en alenemor med lite penger og flipper derfor en del ting på Fiinn. Tjener noen tusen på dette i måneden. Fortalte dette til en venninne og hun mente at det var uetisk å gjøre dette. Er det virkelig det? Jeg tvinger jo ingen til å handle av meg. Anonymkode: 50b16...db5 Hva skulle være uetisk med det? All business handler vel om å selge for mer enn en kjøper for?! Endret 9. september 2021 av LeneXCII 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #71 Skrevet 10. september 2021 LeneXCII skrev (10 timer siden): Hva skulle være uetisk med det? All business handler vel om å selge for mer enn en kjøper for?! Har du lest tråden? Det er uetisk fordi det er svart arbeid. Anonymkode: e0740...471
LeneXCII Skrevet 10. september 2021 #72 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du lest tråden? Det er uetisk fordi det er svart arbeid. Anonymkode: e0740...471 Hvorvidt det er "svart arbeid" avhenger av hvor stort du driver det, hobby er ikke skattepliktig og grensen til næringsvirksomhet er vel noe uklar. 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #73 Skrevet 10. september 2021 uovervinnelig skrev (23 timer siden): Det er ikke svart arbeid og selge ting på finn.no🙄🤦🏽♀️ Å kjøpe inn for å selge videre med fortjeneste er næringsvirksomhet. Anonymkode: 37390...9ca
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #74 Skrevet 10. september 2021 LeneXCII skrev (11 timer siden): Hvorvidt det er "svart arbeid" avhenger av hvor stort du driver det, hobby er ikke skattepliktig og grensen til næringsvirksomhet er vel noe uklar. Næring er skattepliktig virksomhet, mens hobbyen din er skattefri. Hobbyer må dermed ha et lite omfang, og kostnadene må være omtrent like store som inntektene. Tjener du, la oss si, 5000 i måneden, altså 60000 i året, er det definitivt ikke lenger hobbyvirksomhet. Anonymkode: 37390...9ca
Wilma89 Skrevet 10. september 2021 #75 Skrevet 10. september 2021 På ingen måte uetisk. Driver ikke med flipping selv, men legger gjerne ting ut billig for å bli kvitt det på dagen. Om noen andre er villig til å bruke tid og energi på å få en bedre pris, betyr det ingenting for meg så lenge jeg blir kvitt det raskt og effektivt🙈 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå