Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nøyaktig den samme problemstillingen reises her annethvert minutt. Det du gjør er grunnsteinen i vår kapitalistiske hverdag. Hadde det vært uetisk, kunne du ha lagt ned alt fra Rema til XXL til landhandelen på Å.

Anonymkode: 1ee55...77f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Formålet er ikke å tjene penger på det, formålet er å mekke på en bil. Det er hobbyen hans. 

Han selger min bil nå, den har jeg hatt i et år. Den hadde noen mangler som han utbedret, og han kan derfor selge den til høyere pris enn hva han ga for den. Det er ikke økonomisk kriminalitet, det er å forbedre noe som ellers kunne havnet på søpla. 

Anonymkode: 699f5...8d2

Hvis han tjener penger på det er det mulig det regnes som næringsinntekt. Kommer an på hvor mye.

Anonymkode: 37390...9ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er en alenemor med lite penger og flipper derfor en del ting på Fiinn. Tjener noen tusen på dette i måneden. Fortalte dette til en venninne og hun mente at det var uetisk å gjøre dette. Er det virkelig det? Jeg tvinger jo ingen til å handle av meg. 

Anonymkode: 50b16...db5

Dette er det dummeste jeg har hørt. Er venninna di litt smålig retarded?

Anonymkode: fcc97...eb5

• Liker 2
Skrevet

Hvis du får kjøpt ting billigere fordi du er alenemor feks er det uetisk. Men om du henter eller kjøper ting som ligger ute på finn på normal måte så tenker jeg det er din eiendel og du kan selge den videre om du vil. Om jeg selger eller gir bort noe på finn er det for å bli kvitt det og om kjøper vil selge videre må de gjerne gjøre det.

Skal sies at jeg en gang la ut noe veldig billig som egentlig var verdt litt mer, da var det en som gjorde meg oppmerksom på det på melding, det satte jeg pris på! (Jeg skjønte jo også ut fra antallet meldinger jeg fikk at prisen nok var satt for lavt men ja han ga meg konkret info, og endte med å selge til ham for en pris han også var fornøyd med men fikk en del mer enn jeg hadde opprinnelig skrevet som pris)

Om man må skatte av det vet jeg ikke det er et annet spm da. Er inntekten fra dette for høy så må man vel det, ser noen linket til skatteetatens sider der man sikkert får svar på det :)

Anonymkode: e154a...dc4

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tipper VELDIG sjalu😅

Anonymkode: 59ed5...dac

• Liker 2
Skrevet

Snakk norsk!

• Liker 2
Skrevet

Det er selvsagt ikke uetisk, drt er smart. 

Det er fullt lovlig å flippe varer som hobbyvirksomhet, men med en gang det når et (u)visst omfang og er egnet til å gi overskudd over tid så er det næring. De fleste som flipper noen varer på Finn innimellom driver ikke næring.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde det vært uetisk, kunne du ha lagt ned alt fra Rema til XXL til landhandelen på Å

Nå driver vel både Rema, XXL og landhandelen på Å legal, registrert næringsvirksomhet?

Det er jo ikke fortjenesten (påslaget) i dette som er problematisk, men at det drives som kullsvart næringsvirksomhet. Hvis alle som kjøpte inn og solgte videre kunne velge å ikke registrere og rapportere det hadde nok de aller fleste valgt akkurat det.

Skrevet (endret)
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Nå driver vel både Rema, XXL og landhandelen på Å legal, registrert næringsvirksomhet?

Det er jo ikke fortjenesten (påslaget) i dette som er problematisk, men at det drives som kullsvart næringsvirksomhet. Hvis alle som kjøpte inn og solgte videre kunne velge å ikke registrere og rapportere det hadde nok de aller fleste valgt akkurat det.

Ingenting av HI tyder på at dette er næringsvirksomhet. Joda, jeg ser bruker bruker begrepet "tjener", men regner med vedkommende mener "omsetter". 

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Det er fullt lovlig å flippe varer som hobbyvirksomhet, men med en gang det når et (u)visst omfang og er egnet til å gi overskudd over tid så er det næring.

Legg inn alle varianter i veiviseren så ser du at det uthevede ikke betyr så mye.

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Ingenting av HI tyder på at dette er næringsvirksomhet. 

Hun skriver at hun tjener noen tusen på dette i måneden. Altså næring. Det finnes virkelig ikke tvil. Til og med ditt forrige svar konkluderer med det...:

PetterKanin skrev (6 minutter siden):

men med en gang det når et (u)visst omfang og er egnet til å gi overskudd over tid så er det næring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du får ringe skatteetaten og spørre dem hvis du har spørsmål, loven er klar. Tjener du mer enn du bruker så regnes det ikke som hobby og når formålet er å tjene penger på det så skal det registreres som næring. Fforsikringsselskapene er pålagt å rapportere inn hvis det er mistanke om økonomisk kriminalitet, noe som dette regnes som. Og det gjør vi hyppig.

Anonymkode: e5eee...b82

Det er ikke slik skatt vest så på det i sin tid, jeg spurte når jeg holdt på og så lenge jeg holdt meg under datidens tak så var det for hobby å regne

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Det er ikke slik skatt vest så på det i sin tid, jeg spurte når jeg holdt på og så lenge jeg holdt meg under datidens tak så var det for hobby å regne

Og slik er det nok fortsatt. 

• Liker 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Kommer helt an på omfanget og hyppigheten. Og "i sin tid" er nok også relevant her, for fokus på privat hvitvasking og økokriminalitet har blitt veldig mye mer utbredt innen finans de siste 5-10 årene. Så lenge det registreres hyppige bilbytter innenfor en viss tid og det luktes på lunta at det er flipping det er snakk om eller at bilen er for dyr i henhold til ligningen din så rapporteres du fordi vi er lovpålagt å gjøre det. Så er det opp til andre instanser å ta det videre om de tenker det burde granskes ytterligere eller ikke.

Skrevet
A-hunter skrev (3 timer siden):

Greit poeng, men det er bruktvarer, ingen verdiskapning, ikke en hovedinntekt, og hun tar ikke arbeidet fra noen. Jeg ser ikke på det som næring. Vi nordmenn vasser i ting og greier, om noen tjener litt på å røre i materialismen, er det helt uproblematisk. Jeg også tjente litt penger på den måten da jeg var hjemme og ikke hadde annet å finne på. Helt greit!

• Liker 2
Skrevet

Greit poeng, men det er bruktvarer, ingen verdiskapning, ikke en hovedinntekt, og hun tar ikke arbeidet fra noen. Jeg ser ikke på det som næring.

Men det gjør nok skatteetaten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 20.32):

Kommer helt an på omfanget og hyppigheten. Og "i sin tid" er nok også relevant her, for fokus på privat hvitvasking og økokriminalitet har blitt veldig mye mer utbredt innen finans de siste 5-10 årene. Så lenge det registreres hyppige bilbytter innenfor en viss tid og det luktes på lunta at det er flipping det er snakk om eller at bilen er for dyr i henhold til ligningen din så rapporteres du fordi vi er lovpålagt å gjøre det. Så er det opp til andre instanser å ta det videre om de tenker det burde granskes ytterligere eller ikke.

Nå drev jeg aldri på med biler men mer små ting som omtrekking av møbler osv for å selge

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 21.41):

Greit poeng, men det er bruktvarer, ingen verdiskapning, ikke en hovedinntekt, og hun tar ikke arbeidet fra noen. Jeg ser ikke på det som næring. Vi nordmenn vasser i ting og greier, om noen tjener litt på å røre i materialismen, er det helt uproblematisk. Jeg også tjente litt penger på den måten da jeg var hjemme og ikke hadde annet å finne på. Helt greit!

All omsetning er pr se verdiskaping selv den som ikke er mva pliktig. Spørsmålet er om den verdiskapningen er av et såpass stort omfavn at den genererer rapporterings og skatteplikt

• Liker 1
Skrevet
On 9/6/2021 at 8:32 PM, AnonymBruker said:

Hvitvaskingsreglene har ingenting med vurderingen av om det er næringsvirksomhet å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Tjener en 5000-8000 i måneden på kjappe kjøp og salg på finn.

Anonymkode: d79fb...35a

• Liker 2
Skrevet
Håkon 1970 skrev (42 minutter siden):

Hvitvaskingsreglene har ingenting med vurderingen av om det er næringsvirksomhet å gjøre.

Selvfølgelig har det det, hvis du kjøper og selger med gevinst som skulle vært beskattet så er det svart arbeid og går inn under hvitvaskingsloven. Dette jobber jeg med daglig og det gjør alle forsikringsselskap. Etter at hvitvaskingsloven ble endret i 2018 så fikk finansbransjen et veldig stort ansvar for å rapportere inn slike ting. Hvis jeg ser at en kunde har byttet bil x antall ganger på kort tid så er jeg pliktig til å spørre hvorfor, kartlegge situasjonen og melde fra om jeg mener det er mistanke.

Nå har jeg forsåvidt svart dette opp mot en person som sier kjæresten flipper biler. Ikke som selger ting på finn. Det skal selvfølgelig være et visst omfang.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...