Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde det samme da jeg hadde trang økonomi. Var det som reddet økonomien innimellom. 

Nå gir jeg bort/selger billig ofte, og det plager meg absolutt ikke om noen gjør det samme. Tvert imot setter jeg pris på at jeg litt indirekte kan hjelpe folk. Jeg vet hvor mye noen ekstra kroner kan bety, og siden det er litt styr med slikt regner jeg med at de som gidder dette faktisk trenger noen ekstra kroner. 

• Liker 6
Skrevet

Eksmannen min pleide å gjøre det. Kjøpte ting på Finn til en god og rimelig(ere) pris, og så la han det ut til en dyrere pris etterpå, og ventet på riktig kjøper. Han ble aldri sittende med tingene, fikk alltid solgt det, og tjente litt på det hver gang. Han kjøpte f.eks. skibokser til bil og felger osv., samt en del annet.

Selv har jeg aldri gjort det, men hvis folk som trenger penger gjør det, er det vel greit. Som du selv sier ts, det er ingen som tvinger noen til å kjøpe av deg. De får sjekke markedet etter beste pris selv. Bare fortsett med det du gjør, så lenge du får det til å lønne seg og du trenger det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper brukte klær til ungene, og selger for samme prisen. Telles vel ikke, men sparer mye på det. 

• Liker 5
Skrevet

Min mann flipper biler, ser ingenting galt med det. Det er en hobby han har ved siden av jobben, sikkert for å ha en unnskyldning til å henge ute i garasjen på ettermiddagene😆 Han kjøper jo faktisk biler som ikke har en enorm verdi,forbedrer dem, og selger dem til en høyere pris. Helt lovlig, det.

Anonymkode: 699f5...8d2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min mann flipper biler, ser ingenting galt med det. Det er en hobby han har ved siden av jobben, sikkert for å ha en unnskyldning til å henge ute i garasjen på ettermiddagene😆 Han kjøper jo faktisk biler som ikke har en enorm verdi,forbedrer dem, og selger dem til en høyere pris. Helt lovlig, det.

Helt til du blir bannet av forsikringsselskapene og meldt inn til hvitvasking 😊 det er nemlig min jobb, og jeg både sperrer og melder inn kunder flere ganger i uka om jeg mistenker flipping av kjøretøy. Det er svart arbeid og ikke lovlig nei, slik du skriver.

Anonymkode: e5eee...b82

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt til du blir bannet av forsikringsselskapene og meldt inn til hvitvasking 😊 det er nemlig min jobb, og jeg både sperrer og melder inn kunder flere ganger i uka om jeg mistenker flipping av kjøretøy. Det er svart arbeid og ikke lovlig nei, slik du skriver.

Av ren nysgjerrighet så kan han altså ikke kalle det hobbyvirksomhet å mekke på biler og så selge dem, altså?

Anonymkode: 9428b...f5a

• Liker 6
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det ikke en regel om at dersom du omsetter mer enn fem biler i året skal du opprette foretak/selskap?

Skrevet

Hva folk føler og mener om videresalg av gratis/billige varer sånn rent moralsk er revnende likegyldig, så lenge kjøperne er fornøyde. Det som derimot har noe å si er hvor mye man tjener på dette. Selv om man har lov til å tjene litt (svart) på hobbyvirksomhet, skal det kun være ubetydelige summer og ikke noe som gjør at man går i overskudd over tid.

Det er bare å ta denne enkle testen inne på Skatteetaten og sjekke om salget går inn under hobbyvirksomhet eller næringsvirksomhet.
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/veiviser/

Anonymkode: 79f7b...bd6

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Det gjør ikke meg noe om noe flipper noe jeg har solgt. Vil ha minst mulig bry med et salg. Viktigste er at kjøper dukker opp til tiden. 

Skrevet

Synes det er umoralsk. derfor kjøper jeg aldri fra finn

Anonymkode: 9b09b...a85

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hæh? Han kjøper en bil i året, fikser og forbedrer den over flere måneder, for så å selge den igjen. Noen ganger har det vært en bil han kun har stående i garasjen, andre ganger har det vært en "bil nr to"/konebil som vi har brukt mens han fikser den opp. Hva er problemet? 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet så kan han altså ikke kalle det hobbyvirksomhet å mekke på biler og så selge dem, altså?

Anonymkode: 9428b...f5a

Nei, så lenge du har større inntekter enn utgifter så kan det ikke kalles hobby. Hvis formålet er å tjene penger på det så regnes det som næring. Dette står veldig godt beskrevet på skatteetatens sider.

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, så lenge du har større inntekter enn utgifter så kan det ikke kalles hobby. Hvis formålet er å tjene penger på det så regnes det som næring. Dette står veldig godt beskrevet på skatteetatens sider.

Man kan tjene litt på en hobby uten å skatte. Det står også på skatteetatens sider. Det må være hobby, dvs at hvis du er bonde så kan du ikke selge litt poteter som "hobby" og resten som næring. Men hvis du er ingeniør med kjøkkenhage som hobby kan du fint selge litt grønnsaker skattefritt. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hæh? Han kjøper en bil i året, fikser og forbedrer den over flere måneder, for så å selge den igjen. Noen ganger har det vært en bil han kun har stående i garasjen, andre ganger har det vært en "bil nr to"/konebil som vi har brukt mens han fikser den opp. Hva er problemet? 

Du får ringe skatteetaten og spørre dem hvis du har spørsmål, loven er klar. Tjener du mer enn du bruker så regnes det ikke som hobby og når formålet er å tjene penger på det så skal det registreres som næring. Fforsikringsselskapene er pålagt å rapportere inn hvis det er mistanke om økonomisk kriminalitet, noe som dette regnes som. Og det gjør vi hyppig.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke terroriserer folk med mas om å få kjøpe til redusert pris. Jeg har blokkert ganske mange brukere i det siste fordi de sender forespørsel på forespørsel om billigere pris enda jeg har sagt at pris er satt og at jeg overhodet ikke er desperat etter salg. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du får ringe skatteetaten og spørre dem hvis du har spørsmål, loven er klar. Tjener du mer enn du bruker så regnes det ikke som hobby og når formålet er å tjene penger på det så skal det registreres som næring. Fforsikringsselskapene er pålagt å rapportere inn hvis det er mistanke om økonomisk kriminalitet, noe som dette regnes som. Og det gjør vi hyppig.

Formålet er ikke å tjene penger på det, formålet er å mekke på en bil. Det er hobbyen hans. 

Han selger min bil nå, den har jeg hatt i et år. Den hadde noen mangler som han utbedret, og han kan derfor selge den til høyere pris enn hva han ga for den. Det er ikke økonomisk kriminalitet, det er å forbedre noe som ellers kunne havnet på søpla. 

• Liker 13
Skrevet

Hvis jeg selger billig eller gir vekk så er det jo fordi jeg ønsker å bli kvitt det. Jeg er bare glad jeg slipper å styre lenge med det, hvis andre vil det så samme for meg 🤷🏻‍♀️

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Skatteetaten sier at man må avklare dette i hvert enkelt tilfelle, nettopp fordi loven ikke er klar. Virksomheten skal være av "et visst omfang" uten at det er spesifikt definert hvor stort omfanget skal være f. Eks. 

• Liker 7
Skrevet
Gliffy skrev (20 minutter siden):

Skatteetaten sier at man må avklare dette i hvert enkelt tilfelle, nettopp fordi loven ikke er klar. Virksomheten skal være av "et visst omfang" uten at det er spesifikt definert hvor stort omfanget skal være f. Eks. 

Det stemmer ikke at hver enkelt tilfelle må vurderes, men ja, det må omsettes i et visst omfang over tid. Nå skrev vedkommende som fikk varet at mannen hennes "flipper biler", og å "flippe biler" innebærer kjøp og salg for å tjene penger.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Formålet er ikke å tjene penger på det, formålet er å mekke på en bil. Det er hobbyen hans. 

Han selger min bil nå, den har jeg hatt i et år. Den hadde noen mangler som han utbedret, og han kan derfor selge den til høyere pris enn hva han ga for den. Det er ikke økonomisk kriminalitet, det er å forbedre noe som ellers kunne havnet på søpla. 

Siterer det du skrev:

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skrev ordrett at din mann "flipper" biler. Å flippe innebærer ikke å kjøpe noe for å mekke på i 1 år og så selge. Å flippe er kjøp og salg for å tjene penger. Vet ikke om du svarte fordi du ikke skjønte hva du svarte på eller om du endrer historien din når du fikk påpekt at det er skattevindel. Spesielt flipping av bil blir slått hardt ned på om det faktisk er flipping det er snakk om.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke at hver enkelt tilfelle må vurderes, men ja, det må omsettes i et visst omfang over tid. Nå skrev vedkommende som fikk varet at mannen hennes "flipper biler", og å "flippe biler" innebærer kjøp og salg for å tjene penger.

Siterer det du skrev:

Du skrev ordrett at din mann "flipper" biler. Å flippe innebærer ikke å kjøpe noe for å mekke på i 1 år og så selge. Å flippe er kjøp og salg for å tjene penger. Vet ikke om du svarte fordi du ikke skjønte hva du svarte på eller om du endrer historien din når du fikk påpekt at det er skattevindel. Spesielt flipping av bil blir slått hardt ned på om det faktisk er flipping det er snakk om.

Beklager, skal ikke bruke ordet "flipping" igjen. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...