AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Ligger på sofaen med ispose og benet høyt, etter det jeg tror var en vrikket ankel eller forstuelse i ettermiddag. Har søkt på nettet etter råd men finner mest tilpasset opptrening toppidrettsutøvere, det er ikke jeg, jeg trenger bare å vite om jeg kan kjøre bil, gå på jobb i helsevesenet, få gjort husarbeidet de neste dagene😛. Har heldigvis fri i morgen. Det gjør moderat vondt, jeg kan gå og bevege meg, mindre vondt med innesko, det er en tydelig hevelse, prøver å belaste den så lite som mulig. Aldri opplevd en forstuelse før, noen som vet hva jeg kan vente meg og hva jeg evt burde gjøre? Anonymkode: 6de48...ba0
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 Du kan ikke vente deg annet enn at hevelsen går ned og foten blir bra igjen. Jeg har forstuet ankelen maaange ganger. Hjelper å bruke støttebandasje slik at man ikke vrikker den så lett igjen. For har man først vrikket den én gang, er det veldig lett å gjøre det igjen. Anonymkode: d1ab0...a04 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Takk for svar! Vet du ca hvor lang tid det kan ta, gitt at skaden ikke er veldig kraftig mfn heller ikke ubetydelig? HI Anonymkode: 6de48...ba0
Hedda-78 Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 Ta det rolig i morgen. Dagen etterpå kjenner du etter hvordan smerten er og vurderer om du klarer å gjennomføre jobb. Det er upoblematisk å gå på jobb med moderate smerter. Det du kan forvente er at det vil sakte men sikkert bli bedre. Det kan ta noe tid før det blir helt bra.
netpuppy Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 De gangene jeg har vrikket foten mener jeg å huske at det har vært verst på dag nr 3 før det begynner å bli bedre. Hold foten høyt, belast den minst mulig og ta Paracet/Ibux når du trenger det, for eksempel når du skal sove. Det er vondt, men det går over.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 Umulig å si ts. Det er anpå skaden som har skjedd. Jeg har gått 2 uker med vond fot, mens en kollega gikk 3 måneder og måtte ha opptrening med fysioterapaut osv. Det beste du gjør for det selv nå er å ta det rolig, ligge med foten høyt også på natten, og ikke overbelaste for mye. Du kan risikere langvarig skader hvis du overbelaster deg nå Anonymkode: 025b7...589
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 I og med at det er hevelser og vondt regner jeg med at du har sjekket den for andre skader? Er det forstuelse er det ikke noe spesielt du må tenke på. Ta det roligere, men kjenn selv på hvor mye du orker belaste den. Er ikke noe vits å gå i fullstendig handikap-modus for en forstuet fot. Anonymkode: 6f539...f70
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 Du kan vente deg at du er ganske bra igjen om en uke eller to. Jeg har tråkket over ørten ganger og blitt opphovnet, gul og blå. Alltid bra igjen etter en uke eller før. Så lenge ingenting er brukket så kan du belaste den med en gang. Det er best for å ikke stivne til. Da kan det ta lengre tid. Anonymkode: 466d5...226 1
Purple_Pixiedust Skrevet 6. september 2021 #9 Skrevet 6. september 2021 Kommer som flere sier veldig an på. Jeg vrikket foten min hardt og måtte bruke sportstape i ukesvis på foten. Men jeg kunne jo gått på jobb lenge før tapen måtte av da.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 Rest, ice, compression, elevation. Hvor lang tid det tar kommer ann på hvor hardt leddbåndene er skadet. Kjøp et balansebrett og driv opptrening etterhvert så slipper du forhåpentligvis gjentatte skader. Sannsynligvis er di på bena i løpet av noen dager ☺️ Anonymkode: 97fb1...03e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå