Gå til innhold

Foreldremøter - ønsker ikke skolen at foreldrene kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så oppgitt..... årets foreldremøter er intet unntak og får meg til å undre om skolen egentlig ønsker at vi foreldre stiller?

Skolen har, igjen, lagt alle foreldremøter til samme dag og i stor grad til samme klokkeslett. 

Det er dermed umulig å få med seg mer enn ett foreldremøte. Har en mer enn ett barn så sliter en fort. Ikke alle har anledning til å stille begge foreldre. En må gjerne være hjemme med barna, er i hente/bringetjeneste for barn på aktiviteter eller er på jobb... eller kanskje er en aleneforeldre. Skjønner at det er praktisk for skolen, men ikke gor oss foreldre!

Vet at både jeg og flere andre har klagd på dette... men ledelsen ønsker å kjøre alt samtidig. Er dette vanlig praksis på andre skoler?

I fjor ble foreldremøtene gjennomført digitalt... året før måtte jeg velge hvilket av våre 4 barn jeg skulle gå til... far jobbet! I løpet av 7 år har vi vært på ett foreldremøte i den ene klassen. I år har vi bare to barn på skolen, men likevel må jeg velge hvilket møte vi skal delta på... 

Med små grep kunne skolen lagt tilrette for at det for mange ville vært mulig å nå iallefall 2 møter på en kveld... likevel velger de å kjøre samme praksis som de har gjort de siste årene!

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig planlegging fra skolens side. Her har barneskolen et møte like etter skolestart med ledelse, kontaktlærere og alle klassekontaktene for å planlegge året, på den måte blir alle foreldremøter (x2) og avslutninger (jul/sommer) fordelt på 7 ulike datoer.  De diskuterer også litt mer… 

Anonymkode: 35c08...087

• Liker 2
Skrevet
Venno skrev (9 minutter siden):

Blir så oppgitt..... årets foreldremøter er intet unntak og får meg til å undre om skolen egentlig ønsker at vi foreldre stiller?

Skolen har, igjen, lagt alle foreldremøter til samme dag og i stor grad til samme klokkeslett. 

Det er dermed umulig å få med seg mer enn ett foreldremøte. Har en mer enn ett barn så sliter en fort. Ikke alle har anledning til å stille begge foreldre. En må gjerne være hjemme med barna, er i hente/bringetjeneste for barn på aktiviteter eller er på jobb... eller kanskje er en aleneforeldre. Skjønner at det er praktisk for skolen, men ikke gor oss foreldre!

Vet at både jeg og flere andre har klagd på dette... men ledelsen ønsker å kjøre alt samtidig. Er dette vanlig praksis på andre skoler?

I fjor ble foreldremøtene gjennomført digitalt... året før måtte jeg velge hvilket av våre 4 barn jeg skulle gå til... far jobbet! I løpet av 7 år har vi vært på ett foreldremøte i den ene klassen. I år har vi bare to barn på skolen, men likevel må jeg velge hvilket møte vi skal delta på... 

Med små grep kunne skolen lagt tilrette for at det for mange ville vært mulig å nå iallefall 2 møter på en kveld... likevel velger de å kjøre samme praksis som de har gjort de siste årene!

Du kan jo gå på begge møtene? Ta en halvtime på det ene møtet og en halvtime på det andre. Mange som gjør det her. Ellers så er det foreldremøte rimelig standard og mye av den samme informasjon hvert år. Du går ikke glipp av noe. 

Anonymkode: 457cd...4c2

• Liker 9
Skrevet

Utrolig dårlig av skolen. 

Her har klassene ulike dager å forholde seg til.

Anonymkode: 69ddd...b8e

• Liker 4
Skrevet

Sånn er det i barnehagen vår også. Må velge hvilket barn jeg skal delta på foreldremøte til 😕 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan jo gå på begge møtene? Ta en halvtime på det ene møtet og en halvtime på det andre. Mange som gjør det her. Ellers så er det foreldremøte rimelig standard og mye av den samme informasjon hvert år. Du går ikke glipp av noe. 

Selvsagt kan jeg det, og har gjort det før og. Ender stortsett med å gå til den eldste for der er det mest nytt og allierer med foreldre i de andre klassene så jeg får et referat av hva som skjedde der.

Men, skolen snakker varmt om hvor viktig samarbeidet mellom skole og hjem er, og da syns jeg de svikter når de planlegger på denne måten. 

• Liker 5
Skrevet

Det hørtes ikke helt optimalt ut.

Jobber som lærer selv, da setter rektor av én uke med foreldremøter. Hun setter opp tidspunkter fra man-fre også er det førstemann til mølla prinsippet. Ingen foreldremøter kjøres samtidig hos oss. 

Foreldrenemøtene er som du sier en fin anledning til å treffes skole-hjem, men også en anledning til å møte andre foreldre. Mange ganger ønsker foreldrene at vi kan sette av tid til diverse informasjon mellom foreldrene på slutten. Da diskuteres blant annet bursdager og diverse som ikke skolen legger seg oppi. 

Dette kan jo kanskje være årets første sak, som du tar opp med skolen. Det er ofte lite læreren kan gjøre personlig, men ledelsen kan legge opp til hvordan møtene skal organiseres. Det er klart at man ønsker å få med seg de møtene man kan få med seg. 

Anonymkode: b8211...315

• Liker 2
Skrevet

Det høres veldig merkelig ut. Her er foreldremøtene alltid fordelt på ulike dager. Husker barnehagen våre gikk i alltid spurte oss som hadde skolebarn om når det var foreldremøte, juleavslutning og slike ting på skolen slik at de kunne ha sine arrangementer på dager hvor det ikke krasjet. Det satte vi veldig pris på. Jeg ville tatt dette opp med skolen. De fleste har tross alt mer enn ett barn og ønsker å få med seg foreldremøtene til alle.

• Liker 2
Skrevet

Her har hvert trinn møter på forskjellig dag, og første- og andreklasse-foreldre har åpent tilbud om barnepass for barn under ti år (aks-personalet i aks-lokalet) på skolen mens møtet pågår. Før korona, da. Kjempespennedne for barnehagebarna å være der 👍

Anonymkode: 21b96...5a0

• Liker 3
Skrevet

Skolen vår har alltid hatt forskjellige tidspunkter på alle foreldremøtene. Det gjør jo at det blir noe omtrent hver uke i den perioden foreldremøtene pågår. De prøvde seg også et år med å ha "barnepass" der barna kunne bli igjen på SFO mens foreldremøtet pågikk. Men de sa ifra om det dagen før møtet, så det var veldig få som benyttet seg av tilbudet. 

Anonymkode: 29e5e...f79

• Liker 1
Skrevet

Dårlig planlegging fra skolen sin side. De tar ikke hensyn til foreldre som har barn i forskjellige klasser på skolen.

I år klarte både skole og barnehage å sette opp foreldremøtene samme dag samme tid, så med 3 barn er det 1 foreldremøte vi ikke får delta i. 

• Liker 1
Skrevet
Venno skrev (6 timer siden):

Selvsagt kan jeg det, og har gjort det før og. Ender stortsett med å gå til den eldste for der er det mest nytt og allierer med foreldre i de andre klassene så jeg får et referat av hva som skjedde der.

Men, skolen snakker varmt om hvor viktig samarbeidet mellom skole og hjem er, og da syns jeg de svikter når de planlegger på denne måten. 

Det er et standard foreldremøte. Det er ikke krise. Kan ikke en den andre forelderen gå til det andre barnet. Når du har valgt å få så mange barn, så kan man ikke regne med at alt skal legges til rette for det. Det betyr ikke at skolen driter i skole-hjem samarbeid fordi de legger foreldremøtene på samme dag. Foreldremøte er en dråpe i havet. Samarbeid skole-hjem handler om såååå mye mer enn foreldremøte. Da har du misforstått. 

Skrevet

Jeg synes foreldremøter er veldig viktige, ikke for å høre hva rektor/lærere har å si, men mulighet til å møte foreldrene til barna. Har en 9. klassing og det er foreldre jeg aldri har møtt fordi de aldri kommer aldri på foreldremøter og det synes jeg er sult. Kommer sim oftest hjem en time etter foreldremøtet fordi så mange blir stående for å prate.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes foreldremøter er veldig viktige, ikke for å høre hva rektor/lærere har å si, men mulighet til å møte foreldrene til barna. Har en 9. klassing og det er foreldre jeg aldri har møtt fordi de aldri kommer aldri på foreldremøter og det synes jeg er sult. Kommer sim oftest hjem en time etter foreldremøtet fordi så mange blir stående for å prate.  

Helt enig! Heldigvis små forhold så kjenner de fleste foreldre i barneskolen, mens på ungdomsskolen kjenner vi svært få.... ikke aner vi hva de heter eller hvem de er foreldre til heller 😵

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du har valgt å få så mange barn, så kan man ikke regne med at alt skal legges til rette for det.

Forventer heller ikke det, og det var heller ikke det som var poenget. Problemet er like stort om jeg bare hadde hatt 2 barn. Selv om vi har valgt å få mange barn så betyr det ikke at vi ikke ønsker å følge opp alle på en god måte!

• Liker 2
Skrevet

Det der hørtes ut som en utrolig dårlig praksis fra skolen sin side! Det må vel være lærernes interesse å ha flest mulig foreldre tilstede! 
Det er jo veldig vanlig å ha mer enn ett barn i skolepliktig alder! Så det må jo da være ganske mange foreldre dette er et problem for? Er det ingen som tar det opp? 

Anonymkode: 616f2...25a

Skrevet

Hei! Dette høres ut som en sak å ta opp på foreldremøtet! Sikker
på at det er flere enn deg som synes at dette er utfordrende!

Anonymkode: 19c30...70d

Skrevet

Send også melding til læreren der du ikke kan møte, og be om referat.

Skrevet

Viktig! Hvis du vet hvilken klasse som skal arrangere 17 mai, så pass på at du møter opp på det møtet, tilfelle de har loddtrekning på klassekontakter på de som ikke er til stede (vet aldri)

Skrevet

Det er veldig dårlig planlagt! Her har alltid skolen foreldremøter for de ulike trinnene på ulike dager.

Anonymkode: 493b9...091

Skrevet
Venno skrev (20 timer siden):

Hvorfor sender du ikke en mail til ledelsen og legger frem problemstillingen?

Anonymkode: ea68f...577

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...