AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Hvis man ikke vet og hellet ikke har planlagt graviditet, er det farlig å ha røkt et par røyk om dagen? Vil barnet ta skade av det (så lenge røyken stumpes når graviditet er et faktum)? Anonymkode: 506a7...db5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 Ja, fosteret kan ha tatt skade, fosteret blir direkte påvirket av hver røyk man tar. Hvis du slutter før 4. måned i graviditeten er det mindre sjanse for at fosteret får senskader. Veldig bra at du sluttet! Les mer her: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskap-og-royking/ Anonymkode: cae10...848
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis man ikke vet og hellet ikke har planlagt graviditet, er det farlig å ha røkt et par røyk om dagen? Vil barnet ta skade av det (så lenge røyken stumpes når graviditet er et faktum)? Anonymkode: 506a7...db5 Njaa, det gikk bra med meg og moren min røkte med meg hele svangerskapet. Stort sett finner en tidlig ut at en er gravid og hvertfall om en prøver aktivt (?) Så tipper det mest sannsynlig går bra, men ville jo sluttet. Anonymkode: 5aedc...049 1
Olaug Olsen Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 Ikke få panikk. Det er ok å slutte når du vet at du er gravid. Slapp av og kast resten av røykpakken 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Njaa, det gikk bra med meg og moren min røkte med meg hele svangerskapet. Stort sett finner en tidlig ut at en er gravid og hvertfall om en prøver aktivt (?) Så tipper det mest sannsynlig går bra, men ville jo sluttet. Anonymkode: 5aedc...049 "Det gikk bra med meg" er ikke er veldig godt argument. Survivors bias er en ting, men kanskje du kunne vært en enda sunnere og bedre utgave av deg selv om moren din ikke hadde røyket, det vet vi jo ikke Anonymkode: cae10...848 7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Det gikk bra med meg" er ikke er veldig godt argument. Survivors bias er en ting, men kanskje du kunne vært en enda sunnere og bedre utgave av deg selv om moren din ikke hadde røyket, det vet vi jo ikke Anonymkode: cae10...848 Men herregud, les resten av innlegget. Mest sannsynlig går det bra. Anonymkode: 5aedc...049
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men herregud, les resten av innlegget. Mest sannsynlig går det bra. Anonymkode: 5aedc...049 Jeg har lest innlegget jeg Det er fint å kunne berolige, men om du ønsker at dine meninger og argumenter skal være relevante må du legge de frem på en troverdig måte . Du kan godt si at det går mest sannsynlig bra (og det er mest sannsynlig sant, spesielt om man slutter innen den 4. måned) men da må du heller vise til forskning og statistikk, ikke en intetsigende anekdote Alle de det ikke gikk bra med sitter jo ikke her inne og skriver. Anonymkode: cae10...848 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 Nei, det er ikke bra. Anonymkode: 14447...81f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #9 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lest innlegget jeg Det er fint å kunne berolige, men om du ønsker at dine meninger og argumenter skal være relevante må du legge de frem på en troverdig måte . Du kan godt si at det går mest sannsynlig bra (og det er mest sannsynlig sant, spesielt om man slutter innen den 4. måned) men da må du heller vise til forskning og statistikk, ikke en intetsigende anekdote Alle de det ikke gikk bra med sitter jo ikke her inne og skriver. Anonymkode: cae10...848 Ok. Sorry. Anonymkode: 5aedc...049
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Njaa, det gikk bra med meg og moren min røkte med meg hele svangerskapet. Stort sett finner en tidlig ut at en er gravid og hvertfall om en prøver aktivt (?) Så tipper det mest sannsynlig går bra, men ville jo sluttet. Anonymkode: 5aedc...049 Mamma røyket gjennom hele svangerskapet da hun gikk gravid med meg og det gikk ikke bra. Anonymkode: 6c9e7...715 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 Aller mest sannsynlig går dette helt bra, men selvfølgelig ikke ta en røyk igjen gjennom graviditeten Og snakk heller med en lege fremfor KG, de vil gi deg et mer ordentlig svar. Jeg tar også en «det gikk bra med meg» som folk er så glad i, selv om det naturligvis ikke er representativt for alle i liknende situasjon🤪 Jeg har aldri hatt noen allergier, er aldri syk, alltid scoret veldig bra på alt av helsetester o.l, ble født helt normalvektig osv. Tror ikke jeg kunne hatt enda bedre helse om hun ikke hadde røyket, altså🙈 Jeg løp f.eks raskest av alle jentene på trinnet mitt på 3000 meteren uten å ha trent noe særlig, og jeg hadde ikke dag sykefravær gjennom hele vgs, studietiden eller så langt i arbeidslivet. Min mor fikk beskjed av legen sin (tidlig 90-tallet) om at det var mer skadelig for meg at hun hadde abstinenser og var i konstant stress uten røyk, enn at hun røyket par røyk til dagen, så hun røyket mitt gjennom hele svangerskapet. Heldigvis vet vi mye bedre i dag og det er med god grunn at gravide anbefales å stumpe røyken for konsekvensene kan være alvorlige for barnet (større sjanse for spontanabort og krybbedød f.eks). Likevel er det veldig positivt at du slutter så tidlig som mulig (før 4 måneder) og at du har røykt relativt lite (jo mindre, jo bedre). Anonymkode: 8f2fd...136 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis man ikke vet og hellet ikke har planlagt graviditet, er det farlig å ha røkt et par røyk om dagen? Vil barnet ta skade av det (så lenge røyken stumpes når graviditet er et faktum)? Anonymkode: 506a7...db5 Mens fosteret fortsatt er en blastocyst og ikke deler blodomløp med deg er det ikke farlig. Det sa legen til meg da jeg hadde drukket før jeg visste jeg var gravid. Er etter uke 6 det påvirker fosteret. Anonymkode: f7ab4...ebf 1
tussi84 Skrevet 6. september 2021 #13 Skrevet 6. september 2021 Så tidlig som det er eneste faren økt sjanse for spontanabort, men sjansen er minimal ved så lite røyk. Som regel skjer det ingenting. Egentlig er det få tilfeller av der moren er skyld i spontanaborter uansett hva hun gjør. Mange gjør ting før de vet om de et gravide. Røyker,snuser, drikker alkohol, tar ibux, drikker mengdevis med koffein, spiser spekemat osv, men i omtrent alle tilfellene går det bra all like vel. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #14 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mamma røyket gjennom hele svangerskapet da hun gikk gravid med meg og det gikk ikke bra. Anonymkode: 6c9e7...715 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men herregud, les resten av innlegget. Mest sannsynlig går det bra. Anonymkode: 5aedc...049 Jeg har slitt med flere lungebetennelser og dårlig lungekapasitet gjennom livet fordi mamma røyket i svangerskapet. Mannen min med anstrengelsesastma av samme årsak. Anonymkode: f7ab4...ebf 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #15 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mamma røyket gjennom hele svangerskapet da hun gikk gravid med meg og det gikk ikke bra. Anonymkode: 6c9e7...715 Hva sliter du med? Anonymkode: 5aedc...049
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #16 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har slitt med flere lungebetennelser og dårlig lungekapasitet gjennom livet fordi mamma røyket i svangerskapet. Mannen min med anstrengelsesastma av samme årsak. Anonymkode: f7ab4...ebf Ja. Jeg har ikke det. Og regnet da med , med innlegget mitt , at man finner ut at man er gravid de første mnd av svangerskapet. Og helst finner man det ut når mensen ikke kommer. Og da går det mest sannsynlig bra. Anonymkode: 5aedc...049
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå