AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Min mann og jeg har fått tilbud om å kjøpe min svogers leilighet utenfor markedet da de skal flytte til andre kanten av landet om ett år. Leiligheten er stor og attraktiv. Og følgelig dyr 🥺. 1. Skal vi skrive kontrakt med avtale om kjøp september 2022? 2. Min mann og jeg har finansieringsbevis nå, som dekker sum på kjøp av boligen i dag. Vi vet jo ikke om samme finansieringsbeviset er gjeldende om ett år, for samme boligen. Boligen kan jo synke i verdi på ett år, renta kan gå opp osv. Hvordan løses dette med banken? Vi ønsker jo ikke å betale renter og avdrag på et lån vi ikke trenger før om ett år. Samtidig ønsker vi jo boligen så inderlig. Anonymkode: 89d4a...0dc
Rosi Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 Dere skriver kontrakt på kjøp av bolig til pris innenfor finansieringsbeviset, med overtakelse om 12mnd, og sender banken nå. Da har dere kjøpt leilighet innenfor gyldigheten til finansieringsbeviset, og banken skal ordne betaling noen dager før overtakelse. Dere betaler ikke renter og avdrag på lånet før banken har betalt ut pengene til selger ved overtakelse om et år. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 Hvis dere skriver kjøpekontrakt nå, basert på dagens kjøpesum og finansieringsbevis, vil nok banken godta det. Når dere overtar har ikke noe med finansieringsbeviset å gjøre. Risikoen for synkende pris er da på din og din mann sin side. På den annen side, så får dere kanskje kjøpt boligen noe rimeligere siden den kjøpes utenfor markedet? Anonymkode: 45d5d...0e7
Million Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 Dere får jo ikke lånet utbetalt og begynner å betale på det før om ett år, ved overtagelsen.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 Vi har kjøpt prosjektert hus som stod ferdig 2 år senere. Banken bekreftet at det var ok men finansiering er bare gyldig i 6 mnd. Så vi må ta låneprosessen når det nærmer seg. Har ikke vært noe problem. Anonymkode: 38a62...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå