Gå til innhold

Får ikke far til å signere ny samværsavtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå holdt på i 2 år med krangling. Vi har en samværsavtale som vi har gjort flere endringer ettersom behovet til sønnen vår og fars arbeidssituasjon har endret seg. 

Nå har vi en gammel avtale som ikke gjenspeiler nåværende samvær. I utgangspunktet skal han ha gutten vår på 4 år 10 netter i mnd. Nå har han kun 4 netter i mnd den siste tiden. 

Vi går hos familievernkontoret på mekling for å få han til å endre samværsavtalen. Han nekter å signere og jeg er på randen til å kontakte advokaten min igjen. 
Han argumenterer med at hans andre eks nekter å endre samværskontrakten på hans andre sønn og han er redd for å signere ny kontrakt med meg. Han betaler kun 750kr i barnebidrag i mnd til meg, får bidragsforskudd fra nav som dekker resterende del. Sagt til han at jeg ikke trenger barnebidrag da jeg klarer fint å forsørge barnet selv. 
Jeg tjener godt og har orden i økonomien min. 
Han har lønnstrekk og arbeidsledig, så jeg bryr meg igrunn ikke. Viktigste er at ungene har mat og slikt hos far enn at jeg skal ha penger fra han. 

Hvordan skal jeg få han til å signere kontrakt som reflekterer samværet? Ønsker forutsigbarhet og ikke måtte ringe å sjekke med han om han faktisk skal ha barnet. Sønnen vår har adhd og trenger forutsigbarhet. Rutiner er viktig for han. 
Samværet med hans eldre sønn er 4 overnattinger i mnd, så derfor er min sønn der like lite. 

Anonymkode: ea7cd...dea

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har nå holdt på i 2 år med krangling. Vi har en samværsavtale som vi har gjort flere endringer ettersom behovet til sønnen vår og fars arbeidssituasjon har endret seg. 

Nå har vi en gammel avtale som ikke gjenspeiler nåværende samvær. I utgangspunktet skal han ha gutten vår på 4 år 10 netter i mnd. Nå har han kun 4 netter i mnd den siste tiden. 

Vi går hos familievernkontoret på mekling for å få han til å endre samværsavtalen. Han nekter å signere og jeg er på randen til å kontakte advokaten min igjen. 
Han argumenterer med at hans andre eks nekter å endre samværskontrakten på hans andre sønn og han er redd for å signere ny kontrakt med meg. Han betaler kun 750kr i barnebidrag i mnd til meg, får bidragsforskudd fra nav som dekker resterende del. Sagt til han at jeg ikke trenger barnebidrag da jeg klarer fint å forsørge barnet selv. 
Jeg tjener godt og har orden i økonomien min. 
Han har lønnstrekk og arbeidsledig, så jeg bryr meg igrunn ikke. Viktigste er at ungene har mat og slikt hos far enn at jeg skal ha penger fra han. 

Hvordan skal jeg få han til å signere kontrakt som reflekterer samværet? Ønsker forutsigbarhet og ikke måtte ringe å sjekke med han om han faktisk skal ha barnet. Sønnen vår har adhd og trenger forutsigbarhet. Rutiner er viktig for han. 
Samværet med hans eldre sønn er 4 overnattinger i mnd, så derfor er min sønn der like lite. 

Hvorfor fikk du barn med den idioten her? Når han i tillegg har et barn fra før som han ikke ser omtrent. Du visste jo hvordan dette ville gå. 

Anonymkode: 0e6e8...c8e

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor må han signere når dere i utgangspunktet er enig og følger det dere er enige i. 
Jeg og min eks har en gammel samværsavtale, det har blitt endringer underveis som vi har blitt enige om, flere ganger, men vi har ikke signert ny avtale hver gang. 

Anonymkode: 1bc42...844

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor fikk du barn med den idioten her? Når han i tillegg har et barn fra før som han ikke ser omtrent. Du visste jo hvordan dette ville gå. 

Hvorfor jeg fikk barn med han er ikke relevant. Det var ikke planlagt og sånn er livet. Jeg tar vare på barnet og det er det viktigste. 

ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor fikk du barn med den idioten her?

Han var jo så kjekk vet du!!! 

Anonymkode: e63f0...937

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor må han signere når dere i utgangspunktet er enig og følger det dere er enige i. 
Jeg og min eks har en gammel samværsavtale, det har blitt endringer underveis som vi har blitt enige om, flere ganger, men vi har ikke signert ny avtale hver gang. 

Anonymkode: 1bc42...844

Han ønsker mer samvær og kranglet om 50/50 siden gi gikk fra hverandre. 
Har inngått kompromiss med han, men han klarer ikke å følge samværet vi har blitt enige om. Og nå nekter han å endre samværet og bare avlyser samvær. 
Jeg må levere han senere enn avtalt og hente han tidligere enn avtalt. Blir litt fortvilt for jeg jobber når han skal ha sønnen vår. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For en dustekommentar. Der sitter du på din høye hest og dømmer. Og hvordan skal dette hjelpe? 

Anonymkode: 36263...096

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han ønsker mer samvær og kranglet om 50/50 siden gi gikk fra hverandre. 
Har inngått kompromiss med han, men han klarer ikke å følge samværet vi har blitt enige om. Og nå nekter han å endre samværet og bare avlyser samvær. 
Jeg må levere han senere enn avtalt og hente han tidligere enn avtalt. Blir litt fortvilt for jeg jobber når han skal ha sønnen vår. 

ts

Tenker du at det vil hjelpe ham å holde avtalt samvær ved å få til en ny avtale? For nå forholder han seg heller ikke virker det som?

Hvis jeg har forstått deg riktig er det dét du ønsker å oppnå? En skriftlig avtale på 4 netter mnd? Eller er du redd han skal kreve mer? 

Hvis det er forutsigbarhet mtp sønnen din, kanskje du burde fått han med på et møte med fastlege e.l hvor han får forklart viktigheten av dette? Det høres ikke ut som om han har livet på stell og evner å ta ansvaret innover seg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker du at det vil hjelpe ham å holde avtalt samvær ved å få til en ny avtale? For nå forholder han seg heller ikke virker det som?

Hvis jeg har forstått deg riktig er det dét du ønsker å oppnå? En skriftlig avtale på 4 netter mnd? Eller er du redd han skal kreve mer? 

Hvis det er forutsigbarhet mtp sønnen din, kanskje du burde fått han med på et møte med fastlege e.l hvor han får forklart viktigheten av dette? Det høres ikke ut som om han har livet på stell og evner å ta ansvaret innover seg. 

Ungen blir fort stresset. Nå har han vært forstoppet hele helgen sa faren. Første ungen gjorde da han kom hjem var å løpe på do. Bæsjet sikkert 3 ganger siden han kom hjem i ettermiddag. 

Far har ikke livet på stell. Sagt til han at samvær kan endres når han har fått livet mer på stell og han klarer å stille mer opp for barna sine. 

Ønsker en skriftlig avtale på 4 netter ja, siden far ikke evner å ha stort mer. 🤷‍♀️ Da vet jeg og gutten hva vi skal forholde oss til. Ikke at gutten skal spørre hver gang om når han skal til pappa. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med advokaten din igjen og rådføre deg.

Ta alt av kommunikasjon med barnefar skriftlig, noter ned alle gangene han ber deg levere senere eller hente tidligere. 

Prøv å ikke ta telefonen, sånn at han sender melding om det. 

Vent til du har samlet nok bevis og ta det rettslig.

Anonymkode: ef8d0...41d

• Liker 2
Skrevet

Jeg stusser litt over at du skriver at samværet har endret seg pga fars arbeidssituasjon - men så skriver du at han er arbeidsledig... litt motsigende?

Anonymkode: 46fe0...de6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor jeg fikk barn med han er ikke relevant. Det var ikke planlagt og sånn er livet. Jeg tar vare på barnet og det er det viktigste. 

ts

Du visste jo hvordan han var med å se på hvordan han tok vare på barnet han hadde fra før? Så jo, du kunne planlagt å ikke fått barn med den fjotten her. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

For en dustekommentar. Der sitter du på din høye hest og dømmer. Og hvordan skal dette hjelpe? 

Det er sannheten. Ts visste hvordan han var. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du visste jo hvordan han var med å se på hvordan han tok vare på barnet han hadde fra før? Så jo, du kunne planlagt å ikke fått barn med den fjotten her. 

Hold kjeft.

Anonymkode: 628a9...d23

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du låner ts tidsmaskinen din da? For uten den er det null hjelp i ovenfra-og-ned kommentarene dine.

Anonymkode: 4ce6e...56f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg stusser litt over at du skriver at samværet har endret seg pga fars arbeidssituasjon - men så skriver du at han er arbeidsledig... litt motsigende?

Anonymkode: 46fe0...de6

Ja beklager jeg ikke har forklart nærmere der. Først hadde han en offshore jobb, så startet han på land, deretter ble han permittert pga korona-situasjonen, nå er han arbeidsledig og har arbeidstrening via nav 🤷‍♀️ Så har han vært av og på sykemeldt i tillegg. 

så det er igrunn veldig ustabilt med han. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vær så snill, hvordan hjelper dette meg ? Hva skal jeg gjøre da liksom mener du? Gå 5 år tilbake i tid? Ungen er her og han er far til barnet. Mer får jeg ikke gjort med den saken. 
Har du ikke mer konstruktivt å komme med så slutt å kommenter. 

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ungen blir fort stresset. Nå har han vært forstoppet hele helgen sa faren. Første ungen gjorde da han kom hjem var å løpe på do. Bæsjet sikkert 3 ganger siden han kom hjem i ettermiddag. 

Far har ikke livet på stell. Sagt til han at samvær kan endres når han har fått livet mer på stell og han klarer å stille mer opp for barna sine. 

Ønsker en skriftlig avtale på 4 netter ja, siden far ikke evner å ha stort mer. 🤷‍♀️ Da vet jeg og gutten hva vi skal forholde oss til. Ikke at gutten skal spørre hver gang om når han skal til pappa. 

ts

Uff, stakkars liten❤️Ja, det høres jo absolutt ut som det er viktig og riktig å få til så stabile og forutsigbare dager som mulig for gutten din. Dette er viktig for alle barn, både med ADHD og uten.

Spørsmålet er vel om en skriftlig avtale er noe han klarer å forholde seg til, når det har ikke fungert til nå? Kanskje det hadde vært en idé å gjøre som du skriver, ta kontakt med advokat? Da forstår han kanskje alvoret og viktigheten av dette? Eller evt at du har han med når dere er hos spesialist/fastlege slik at en fagperson kan forklare det for ham. Du kjenner guttens far, og du vet hva som får ham til å lytte.

Skrevet

Hvorfor gidder du å stresse med dette? Du sier han ikke klarer å overholde den avtalen dere nå har - hvorfor vil det endres med en ny? 

Slutt å ring og mas på far- vil han ha kontakt med sitt barn, la han være den som tar kontakt. Du innretter deg som at han er helt ute av bilde.

Anonymkode: 3a167...b7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det var ikke det hun spurte om, stakkars barnet ditt som har en mor som ikke klarer å lese.

Anonymkode: 4822e...8e9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...